Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 55895 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#750903 Intressant teori i den här tråden!
Jag tittade på vad ny cylinder och kolv till 550xp kostar original från Husqvarna.
Så fick jag se på bilden vad som inte är en traditionell cylinderfotspackning i fiber-material, utan något annat?
Jag har bara sett fiber (det som kallas papperspackning) på tidiga 550 mk1 som jag skruvat med som skurit.
Ser ju på den här bilden ut som en MLS-packning till topplocket på bilar, multilagers stålpackning.
Även om det nog kanske är en enklare lösning här på en motorsåg, och det är ju inte kompressionstryck i ett vevhus, bara en puff som flyttar luft/bränsle från vevhus upp i förbränningsrummet varje takt...
Någon annan som reflekterat över detta med ev. ny packning?
Är det tidigare känt att man gjort packningsbyte på de här sågarna så jag är sist på bollen?

Det är ju trådstartarens teori det här med packningarna!

Edit: Undrar om packningen kan köpas löst förresten...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750917 Jo, visst har det reflekterats över detta, änen testats.
Att få sågen tät är inga bekymmer eller svårigheter förren kolven börjar röra sig och friskluft leds in.
Blir som ett ventilstyrt hål i vevhuset.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Magnus Arhurson  
#750918 346 står på hyllan som extra såg när den nya fina 550 kom som god ersättare:)

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#750919 Jag har sökt men inte hittat något om att Husqvarna reviderat cylinderfotspackningen på 550?
Däremot finns det ju de som likt den här tråden löst problemet med flytande packning + vanlig packning.

Har dock sett en intressant förklaring av Brumsten här:
Brumsten - Nye 550/560 xp i 2016?
Att cylinderhalvorna inte planfräses tillsammans vid ytan som cylinderfotspackningen och cylindern möter..

Har också hittat en försäljare av vad som för mig ser ut som ny design på packning:
https://duab.se/reservdelar/husqvarna/c ... tspackning

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#750922
ollenorell skrev:Jag har sökt men inte hittat något om att Husqvarna reviderat cylinderfotspackningen på 550?
Däremot finns det ju de som likt den här tråden löst problemet med flytande packning + vanlig packning.

Har dock sett en intressant förklaring av Brumsten här:
Brumsten - Nye 550/560 xp i 2016?
Att cylinderhalvorna inte planfräses tillsammans vid ytan som cylinderfotspackningen och cylindern möter..

Har också hittat en försäljare av vad som för mig ser ut som ny design på packning:
https://duab.se/reservdelar/husqvarna/c ... tspackning

Syns tydligt på IPL:r att det är olika packningar.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#750924
ollenorell skrev:Jag har sökt men inte hittat något om att Husqvarna reviderat cylinderfotspackningen på 550?
Däremot finns det ju de som likt den här tråden löst problemet med flytande packning + vanlig packning.

Har dock sett en intressant förklaring av Brumsten här:
Brumsten - Nye 550/560 xp i 2016?
Att cylinderhalvorna inte planfräses tillsammans vid ytan som cylinderfotspackningen och cylindern möter..

Har också hittat en försäljare av vad som för mig ser ut som ny design på packning:
https://duab.se/reservdelar/husqvarna/c ... tspackning

Det där är packningen till 550mak2, tror jag. Undrar om den passar på mark 1

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#750932 Ja, jag blandade ihop det! Joakim S har rätt, den fräsiga packningen är till mark 2, jag var för snabb där!
Oklart om packningarna är identiska, cylindrarna är inte det mellan mk1 och 2. Det är tydligt skrivet där man köper reservdelar.

Jag mätte glipan på avgassidan, 0,06mm bladmått går in i springan, 0,07mm vill gå in, men bladmåttet är lite för brett och den här glipan är inte helt jämn utan smalnar av lite igen som ni ser...
Men 0,06mm är ju konstaterat.

Dock verkar det vara mycket värre på insugssidan, men måste ta bort tanken för att komma åt att mäta, var lite pilligt.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#751036 Mätte insugssidan nu, glipan mellan vevhushalvorna där.
0,06mm bladmått går in lätt.
0,07mm går inte.
Bladmåttet även verifierat med mikrometer.

Mätte om avgassidan nu och får exakt samma resultat igen.

Felet med blockhalvornas höjd verkar åtminstone vara ganska konsistent mellan "fram/bak" så att säga...

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#751041 Vevhushalvorna planfräses ju var för sig, det tycker jag mig ju bevisat här.
Undrar hur deras jigg ser ut för uppspänning?
Troligtvis använder de ju styrhålen som de borrat för att med styrpinnar passa ihop de båda halvorna rätt vid montering.

Sådana där styrhål ska ju vara precisionsborrade helst avslutade med brotch för att få precision.
Har en annan skuren 550 som jag skrivit om i annan tråd, den har jag delat på, och vad finner man?
Styrpinnarna är många hundradelar glapp, troligtvis 1/10mm.

Det är många gissningar här om tillverkningsmetod som ni märker, men det är ju lätt att konstatera att det är många riskfaktorer här som äventyrar en tät och fungerande såg!

Men ang det här exemplaret jag inte tagit isär än, det som jag mätt upp och lyst med lampa på.
Om man gissar att styrpinnarna är glappa i den med, de är ju 2012:or båda två, som jag förstår serienumret är den ena från vecka 7 och andra från vecka 8...
Om styrpinnarna är glappa som sagt kanske halvornas position till varandra kanske kan manipuleras lite om man släpper alla bultar litegrann så halvorna kan röra sig lite.
Om cylindern då monteras och dras fast så kanske cylinderfoten pressar vevhushalvorna i läge?
Sedan dras vevhushalvorna ihop.
Skulle vara intressant att testa!

En annan grej man kan göra är ju att svarva egna styrpinnar som har tight passning, gärna i solid-ämne rostfritt.
Det vore intressant att se vad som händer med glappet då.
Men med tighta styrpinnar tappar man ju möjligheten till ovan teori om att tvinga vevhushalvorna i läge mha cylinderns fot...

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#751043 Intressant.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#751046 Hade det inte varit för Brumsten i det här inlägget hade jag nog förbisett just detta.
Brumsten - Nye 550/560 xp i 2016?

Är det fler som har gammalt 550-skrot och vill ta liknande mått vore det lite kul för att få in mer data.

Sågen jag mätte upp är alltså denna individ:
Och vad jag förstår är det är det den 749:onde 550:n tillverkad, och att den är från vecka 7 år 2012, alltså februari?
Sågen har aldrig varit isärplockad, jag är helt säker på det, så det är fabrikens montering jag mätt.
Min bekant som haft sågen köpte de ny och körde den när den skar.
Bild

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#751047 Hade det inte varit för Brumsten i det här inlägget hade jag nog förbisett just detta.
Brumsten - Nye 550/560 xp i 2016?

Är det fler som har gammalt 550-skrot och vill ta liknande mått vore det lite kul för att få in mer data.

Sågen jag mätte upp är alltså denna individ:
Och vad jag förstår är det är det den 749:onde 550:n tillverkad, och att den är från vecka 7 år 2012, alltså februari?
Sågen har aldrig varit isärplockad, jag är helt säker på det, så det är fabrikens montering jag mätt.
Min bekant som haft sågen köpte de ny och körde den när den skar.

Edit: Det blev något fel med dubbelinlägg, den som har behörighet får gärna snygga till det om det går!

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751049 Att de slipas seperat och inte paras är inget nytt längre.
Att de läcker där kan hända, och bör naturligtvis tätas. Tyvärr hjälper inte detta då det är två stora hål till som släpper in friskluft i vevhuset.
På 346, 357 såg man ibland skarvar på 0,5mm och de höll tätt med packning. Skar inte om det var lite läcka där heller. Inte ens om cylinderfoten sprack o delade sig vilket man såg ibland.
Märkligt kan man tycka.
Viss tolerans för läckage finns. De är aldrig 100% täta.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

ollenorell  
#751058 Jag fick sätta mig in i det där nu hur "friskluftsmotorn" fungerar.
Stihl:s koncept 2-mix verkar fungera ganska exakt lika vad jag förstår.

Hade varit kul att labba lite och hitta en kolv från en äldre sågmodell som också är 43mm, har liknande geometri med kolvbultens höjd osv, men saknar den där "scavange-fickan" vid sidan på kolven...
Men det är nog svårt, samt att sågen troligtvis inte skulle fungera sedan. Motorn är nog noga uträknad och det skulle nog bli några följdfel...
Men det är ju imponerande att då fått det att fungera så pass bra som det ändå gått med tanke på den extra komplexiteten!

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751066 Jag tycker inte det gått särskilt bra.
Nåt lite bättre med Stihls strato, men även där en klar försämring.
Jag tyckte 300 serien var tillräckligt mycket mindre i prestation och prestanda jämfört med 200 serien.
Man ser o hör rätt tydlig besvikelse hos de som kör såg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).