tor 07 apr 2022, 07:39#755054
hva555 skrev:Trådens rubrik påstår att sanningen finns här. Skär kan ju avse Kolv/Cylinder eller lager och där är jag inte klar över vad som är kopplat till vilket problem. Nu kan ju mer än en sak vara sann så jag tänkte lista en del här och i sannolikhetsordning (som jag tolkar tråden).
1. Luftläcka vid cylinderfoten orsakar vad ........
2. Luftläcka vevaxellagring, packbox orsakar vad ........
3. Kylproblem Kolv/cylinder skär ?
Knepigare punkter, ingår i konstruktionen
4 Utfyllnad på veven orsakar vad ........
5 Friskluftkanaler orsakar vad ........
6. Autotune gör fel.............
7 Lager feldimensionerade..................
Vore intressant om några kan utveckla detta mer.
Som jag ser det.
Bränsle/luftblandning och dess olja smörjer där den kommer till.
1, 2. Skapar driftstörning, ger ofta fel i bränslebkandning, orsakar skador/skärning.
3. Ger varmkörning, abnormala temperaturer, orsakar skärning.
4. Gör det svårare för den bränsleluftblandning som ska strömma förbi och kyla/smörja.
5. Ren luft smörjer inte. Orsakar överdrivet slitade, skärning på lager. Blif som en kolvstyrd luftläcka.
6. Fel i autotune får samma konsekvenser som fel i förgasare. Driftstörning, Mager bränsle/luftblandning, varmkörning.
7. Fel dimensioner ger prestanda fel och driftstörningar. För stora, små, klena, eller sämre kvalisort. Syns och märks oftast rätt lätt.