Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 55598 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

hva555  
#754989 Trådens rubrik påstår att sanningen finns här. Skär kan ju avse Kolv/Cylinder eller lager och där är jag inte klar över vad som är kopplat till vilket problem. Nu kan ju mer än en sak vara sann så jag tänkte lista en del här och i sannolikhetsordning (som jag tolkar tråden).

1. Luftläcka vid cylinderfoten orsakar vad ........
2. Luftläcka vevaxellagring, packbox orsakar vad ........
3. Kylproblem Kolv/cylinder skär ?

Knepigare punkter, ingår i konstruktionen
4 Utfyllnad på veven orsakar vad ........
5 Friskluftkanaler orsakar vad ........
6. Autotune gör fel.............
7 Lager feldimensionerade..................

Vore intressant om några kan utveckla detta mer.
Senast redigerad av hva555 ons 06 apr 2022, 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

HannuRöj  
#755022 😀 Bra frågor, hva555!
Imponerande hur systematiskt undersöker du 550 och AutoTune symptomen.

Nu är jag inte någon expert, men antar att kolvskäring orsakas av frisktluftspoling. Traditionellt bränsle - luftblandning har mycket effektivare kylningsegenskaper än ren luft.

Det vad jag själv har gjort för minska skärningsrisken är;
*Har modifierad ljuddämpare. Ökat flöde - lägre temperaturer.
*Jag gasar ett par gånger för att motorn hinner jämna värmen förran jag släpper av gasen och låter motorn gå på tomgång.
Dvs jag bjuder ett par skvätt bränsleblandning till kolven och luftflöd på cylindern. Tomgångvarvtal är ganska låg på 550n, så
fläckten är ganska långsam med.
*Jag kör med bensin med etanol 15%. Etanol bilder svalare avgaser än bensin.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755054
hva555 skrev:Trådens rubrik påstår att sanningen finns här. Skär kan ju avse Kolv/Cylinder eller lager och där är jag inte klar över vad som är kopplat till vilket problem. Nu kan ju mer än en sak vara sann så jag tänkte lista en del här och i sannolikhetsordning (som jag tolkar tråden).

1. Luftläcka vid cylinderfoten orsakar vad ........
2. Luftläcka vevaxellagring, packbox orsakar vad ........
3. Kylproblem Kolv/cylinder skär ?

Knepigare punkter, ingår i konstruktionen
4 Utfyllnad på veven orsakar vad ........
5 Friskluftkanaler orsakar vad ........
6. Autotune gör fel.............
7 Lager feldimensionerade..................

Vore intressant om några kan utveckla detta mer.

Som jag ser det.

Bränsle/luftblandning och dess olja smörjer där den kommer till.

1, 2. Skapar driftstörning, ger ofta fel i bränslebkandning, orsakar skador/skärning.
3. Ger varmkörning, abnormala temperaturer, orsakar skärning.
4. Gör det svårare för den bränsleluftblandning som ska strömma förbi och kyla/smörja.
5. Ren luft smörjer inte. Orsakar överdrivet slitade, skärning på lager. Blif som en kolvstyrd luftläcka.
6. Fel i autotune får samma konsekvenser som fel i förgasare. Driftstörning, Mager bränsle/luftblandning, varmkörning.
7. Fel dimensioner ger prestanda fel och driftstörningar. För stora, små, klena, eller sämre kvalisort. Syns och märks oftast rätt lätt.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

hva555  
#755056 Bra info, vilka punkter är 550ans största problem, näst största osv....

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#755059
hva555 skrev:Bra info, vilka punkter är 550ans största problem, näst största osv....

Enligt killen som för närvarande trimmar några av mina sågar är 550 svagaste punkt att diverse lager är uppbyggda med detaljer i plast..😖 men jag ska tipsa honom om tråden så får vi så att säga info direkt från hästens mun.🐴

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#755060 Husqvarna 346,351 och 353 använder samma lager som 550 och 560. Vad jag vet så har det inte varit jätteproblem med lagerras på de sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

DalslandsAnders  
#755061 Fast jag får in ganska många 346, 2149 m.fl där det blir lagerbyte..
Nu finns det dock en otrolig mängd av dessa sågar, ute i produktion ännu.
Har dock ingen statistik.
560 har ju inte riktigt samma felfrekvens.
Så felet ligger mig mer i smörjning/värme…
O det är därför lager skär.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755070 De har ju provats en del med lager och samma problem kvarstår.

Jag tror inte på motortypen. Det blir samma som ett hål i vevhuset. Det går att få dem att gå, men det blir därefter..
Det har aldrig satsats så mycket på strato motorer som det gjorts nu. Det ligger prestige i detta.
Tidigare så hade man strato motorer för att spara bränsle då det var knapert i mellankrigstiden. Nu är det för emmisioner..
Det funkade inte då och funkar inte nu.

Visst kan man få denna tyngre och varmgående motorn att hålla bättre, men rå ryker argumentet och emmisionsresultaten. Då står man där med en tyngre konstruktion som inte tillför nåt.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755071 En spolad, kolvstyrd tvåtaktsmotor har få rörliga delar/kg motor/hk. Det är en billig, driftsäker konstruktion. En Motor princip lämpad för handhållen maskin.
Den är inte bränsle effektiv eller tekniskt avancerad.

När man ändrar på denna princip, går emot principen och vitsen med denna blir det sämre.

Det ska vara enkelt, billigt o driftsäkert.

Drt blir det inte med strato Motor I någon form.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#755076 Om nu en ”stratomotor” som i mitt fall håller och går fint i fyra år så räcker det och blir över för min del..🙂 i övrigt så går den ännu men nu i en kamrats ägo.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#755077
1649346895_d3b8d751-d213-4a9d-bf45-ed69c2a50728.jpeg
. Den här 346 har något som kallas dämparskivor vilka inte återfinns på alla modeller av 346 men vissa som trimmar tar bort dessa ”dämpare” för att förbättra smörjningen av lagren. I övrigt har jag själv ingen aning om vad dessa ”dämpare” är till för..🤔

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Alex Strömberg  
#755079
anersimyra skrev:
1649346895_d3b8d751-d213-4a9d-bf45-ed69c2a50728.jpeg
. Den här 346 har något som kallas dämparskivor vilka inte återfinns på alla modeller av 346 men vissa som trimmar tar bort dessa ”dämpare” för att förbättra smörjningen av lagren. I övrigt har jag själv ingen aning om vad dessa ”dämpare” är till för..🤔

Är de inte "crank stuffers"? De ska väl förbättra prestandan på två taktare?

Har jag fel rätta mig gärna.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755083 Minska vevhusvolym och öka gasernas hastighet vid spolning av bränsleluftblandning.
Med samma eller mindre tryck.

Allt har ett pris i en motors konfiguration.
En ändring som ger nåt här, kostar nåt där.
Gäller bara att ta reda på vilka här o där som ändras vid ändringar.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#755085
anersimyra skrev:
1649346895_d3b8d751-d213-4a9d-bf45-ed69c2a50728.jpeg
. Den här 346 har något som kallas dämparskivor vilka inte återfinns på alla modeller av 346 men vissa som trimmar tar bort dessa ”dämpare” för att förbättra smörjningen av lagren. I övrigt har jag själv ingen aning om vad dessa ”dämpare” är till för..🤔

Vad jag vet har det aldrig funnits stuffers på 346,utan de där är troligtvis tagna från en 357. Dessutom så ser man att vevhuset är bearbetat för bättre flöde, så den där sågen är nog trimmad.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#755091
Joakim S skrev:
anersimyra skrev:
1649346895_d3b8d751-d213-4a9d-bf45-ed69c2a50728.jpeg
. Den här 346 har något som kallas dämparskivor vilka inte återfinns på alla modeller av 346 men vissa som trimmar tar bort dessa ”dämpare” för att förbättra smörjningen av lagren. I övrigt har jag själv ingen aning om vad dessa ”dämpare” är till för..🤔

Vad jag vet har det aldrig funnits stuffers på 346,utan de där är troligtvis tagna från en 357. Dessutom så ser man att vevhuset är bearbetat för bättre flöde, så den där sågen är nog trimmad.

Den är som sagt trimmad och det är enligt den som trimmat en 346..👍🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).