anersimyra skrev:Husqvarna säljs i Sverige i större volymer än stihl så några slutsatser kring hållbarhet kan knappast göras utifrån inlägg på sociala medier. Jag kör HVA, Dolmar och stihl och har sen jag köpte min första egna 44 practica 1979 endast haft ett haveri vilket gällde en 550 gen1. Jag jobbade till i höstas för ett företag som uteslutande körde med stihl och med ledning av hur dessa sågar gick så skulle mitt omdöme bli att stihl är riktiga skitsågar..💩 att dessa sågar gick som en påse skit berodde uteslutande på att de aldrig fick tillstymmelse till service och att de ofta gick med riktigt slöa kedjor. Stihl eller HVA är en smaksak och det ena märket är varken bättre eller sämre än det andra..🙂👍
hva555 skrev:När det gäller vevlager är tydligen kopplingsidan mest utsatt och stuffers skyltar fram som en problemkälla. Skulle det gå att plocka bort den bara på kopplingssidan?
Mange skrev:anersimyra skrev:Husqvarna säljs i Sverige i större volymer än stihl så några slutsatser kring hållbarhet kan knappast göras utifrån inlägg på sociala medier. Jag kör HVA, Dolmar och stihl och har sen jag köpte min första egna 44 practica 1979 endast haft ett haveri vilket gällde en 550 gen1. Jag jobbade till i höstas för ett företag som uteslutande körde med stihl och med ledning av hur dessa sågar gick så skulle mitt omdöme bli att stihl är riktiga skitsågar..💩 att dessa sågar gick som en påse skit berodde uteslutande på att de aldrig fick tillstymmelse till service och att de ofta gick med riktigt slöa kedjor. Stihl eller HVA är en smaksak och det ena märket är varken bättre eller sämre än det andra..🙂👍
Går jag ut i skogen härikring och kolar vad huggarna kör med är det tyvärr inte övervägande Husqvarna längre.
Varför kan man spekulera i men faktum kvarstår.
anersimyra skrev:Husqvarna säljs i Sverige i större volymer än stihl så några slutsatser kring hållbarhet kan knappast göras utifrån inlägg på sociala medier. Jag kör HVA, Dolmar och stihl och har sen jag köpte min första egna 44 practica 1979 endast haft ett haveri vilket gällde en 550 gen1. Jag jobbade till i höstas för ett företag som uteslutande körde med stihl och med ledning av hur dessa sågar gick så skulle mitt omdöme bli att stihl är riktiga skitsågar..💩 att dessa sågar gick som en påse skit berodde uteslutande på att de aldrig fick tillstymmelse till service och att de ofta gick med riktigt slöa kedjor. Stihl eller HVA är en smaksak och det ena märket är varken bättre eller sämre än det andra..🙂👍
Mange skrev:hva555 skrev:När det gäller vevlager är tydligen kopplingsidan mest utsatt och stuffers skyltar fram som en problemkälla. Skulle det gå att plocka bort den bara på kopplingssidan?
Utfyllnader är för tryck och flöde. Sånt är lite trixigt.
River man så varför spara en? Båda kvar eller bort i min värld.
Kopplings sidan är tuffare mot lager och tätningar.
Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.
nrolf skrev:Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.
Jag undrar också över denna sågmodell, har kört Jonserreds och Husquarna sågar i över 40 år men aldrig råkat ut för att en såg skär ihop efter 20 timmars lätt huggning i syrafälld björkskog? Första gången i höstas, lagades på garanti av Maskinklippet utan problem, idag skar den igen, puttrade på tomgång under uppvärmning och helt plötsligt stannar den och det är lögn att dra runt motorn? Hur i helskotta är detta möjligt? Har ingen aning vad en motorrenovering går loss på, misstänker att den får gå till metallåtervinning, två skärningar på raken är två för många
nrolf skrev:Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.
Jag undrar också över denna sågmodell, har kört Jonserreds och Husquarna sågar i över 40 år men aldrig råkat ut för att en såg skär ihop efter 20 timmars lätt huggning i syrafälld björkskog? Första gången i höstas, lagades på garanti av Maskinklippet utan problem, idag skar den igen, puttrade på tomgång under uppvärmning och helt plötsligt stannar den och det är lögn att dra runt motorn? Hur i helskotta är detta möjligt? Har ingen aning vad en motorrenovering går loss på, misstänker att den får gå till metallåtervinning, två skärningar på raken är två för många