Motorsåg och handhållet

Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

213 inlägg 55772 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

DalslandsAnders  
#755619 Tar man bort det, så blir nog flödet i vevhuset påverkat på ett sätt som kanske inte är så bra.
Jag brukar däremot matcha cylinderns portar, mot vevhuset, samt vidga dom lite, så att man kanske för lite bättre flöde.
Alltså inte en ren trimning, utan bara en liten förbättring!
Kommer väl aldrig få svar på om det funkar, men dom går minst lika bra som dom som jag inte gjort det på, som går i daglig produktion.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755626
anersimyra skrev:Husqvarna säljs i Sverige i större volymer än stihl så några slutsatser kring hållbarhet kan knappast göras utifrån inlägg på sociala medier. Jag kör HVA, Dolmar och stihl och har sen jag köpte min första egna 44 practica 1979 endast haft ett haveri vilket gällde en 550 gen1. Jag jobbade till i höstas för ett företag som uteslutande körde med stihl och med ledning av hur dessa sågar gick så skulle mitt omdöme bli att stihl är riktiga skitsågar..💩 att dessa sågar gick som en påse skit berodde uteslutande på att de aldrig fick tillstymmelse till service och att de ofta gick med riktigt slöa kedjor. Stihl eller HVA är en smaksak och det ena märket är varken bättre eller sämre än det andra..🙂👍

Går jag ut i skogen härikring och kolar vad huggarna kör med är det tyvärr inte övervägande Husqvarna längre.
Varför kan man spekulera i men faktum kvarstår.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755627
hva555 skrev:När det gäller vevlager är tydligen kopplingsidan mest utsatt och stuffers skyltar fram som en problemkälla. Skulle det gå att plocka bort den bara på kopplingssidan?

Utfyllnader är för tryck och flöde. Sånt är lite trixigt.
River man så varför spara en? Båda kvar eller bort i min värld.
Kopplings sidan är tuffare mot lager och tätningar.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Joakim S  
#755629 Borde vara oproblematiskt att ta bort stuffers på på 550,då 545 är utan. Då menar jag att ta bort båda 2.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Bosse1  
#755630 Har en fråga till någon som vet,vad är meningen med kanalen mellan luftburken och torra sidan av "flotörmembranet"??
Jag tänker mig att vid tätare filter lyfts membranet och stänger, eller delvis stänger bränslenålen.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#755631
Mange skrev:
anersimyra skrev:Husqvarna säljs i Sverige i större volymer än stihl så några slutsatser kring hållbarhet kan knappast göras utifrån inlägg på sociala medier. Jag kör HVA, Dolmar och stihl och har sen jag köpte min första egna 44 practica 1979 endast haft ett haveri vilket gällde en 550 gen1. Jag jobbade till i höstas för ett företag som uteslutande körde med stihl och med ledning av hur dessa sågar gick så skulle mitt omdöme bli att stihl är riktiga skitsågar..💩 att dessa sågar gick som en påse skit berodde uteslutande på att de aldrig fick tillstymmelse till service och att de ofta gick med riktigt slöa kedjor. Stihl eller HVA är en smaksak och det ena märket är varken bättre eller sämre än det andra..🙂👍

Går jag ut i skogen härikring och kolar vad huggarna kör med är det tyvärr inte övervägande Husqvarna längre.
Varför kan man spekulera i men faktum kvarstår.

Jo, de som mest hugger grovt löv har väl fler modeller att välja på vad det gäller stihl..😀

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Tralsmo  
#755680
anersimyra skrev:Husqvarna säljs i Sverige i större volymer än stihl så några slutsatser kring hållbarhet kan knappast göras utifrån inlägg på sociala medier. Jag kör HVA, Dolmar och stihl och har sen jag köpte min första egna 44 practica 1979 endast haft ett haveri vilket gällde en 550 gen1. Jag jobbade till i höstas för ett företag som uteslutande körde med stihl och med ledning av hur dessa sågar gick så skulle mitt omdöme bli att stihl är riktiga skitsågar..💩 att dessa sågar gick som en påse skit berodde uteslutande på att de aldrig fick tillstymmelse till service och att de ofta gick med riktigt slöa kedjor. Stihl eller HVA är en smaksak och det ena märket är varken bättre eller sämre än det andra..🙂👍



Det där med att stihl eller Huskvarna är en smaksak köper ja direkt.
Kör ju med bägge delar. Kör inte särskilt mycke på ett år, mest vlndfälle å baggaträ ( när skördare inte hinner , vilket den ju sällan gör),
Ja föredrar ju stihl men det märkliga är att det går lika bra me Huskvarna.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

hva555  
#755688
Mange skrev:
hva555 skrev:När det gäller vevlager är tydligen kopplingsidan mest utsatt och stuffers skyltar fram som en problemkälla. Skulle det gå att plocka bort den bara på kopplingssidan?

Utfyllnader är för tryck och flöde. Sånt är lite trixigt.
River man så varför spara en? Båda kvar eller bort i min värld.
Kopplings sidan är tuffare mot lager och tätningar.

Jag tänkte att man tar bort den som kanske stör smörjning på kopplingssidan men har kvar halva effekten när det gäller volym.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755708 Volymen på den sidan blir mer, helt riktigt.
Detta blir osymetriskt och påverkar flödet i spolningen. Säkert tryck med då volym ändrats.

Det är väl bara o prova. En utan, en med en skiva och en med två. Göra så på några stycken som går lite så får man reda på vad som funkar.

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

nrolf  
#777272
Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.

Jag undrar också över denna sågmodell, har kört Jonserreds och Husquarna sågar i över 40 år men aldrig råkat ut för att en såg skär ihop efter 20 timmars lätt huggning i syrafälld björkskog? Första gången i höstas, lagades på garanti av Maskinklippet utan problem, idag skar den igen, puttrade på tomgång under uppvärmning och helt plötsligt stannar den och det är lögn att dra runt motorn? Hur i helskotta är detta möjligt? Har ingen aning vad en motorrenovering går loss på, misstänker att den får gå till metallåtervinning, två skärningar på raken är två för många :-(

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

anersimyra  
#777281
nrolf skrev:
Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.

Jag undrar också över denna sågmodell, har kört Jonserreds och Husquarna sågar i över 40 år men aldrig råkat ut för att en såg skär ihop efter 20 timmars lätt huggning i syrafälld björkskog? Första gången i höstas, lagades på garanti av Maskinklippet utan problem, idag skar den igen, puttrade på tomgång under uppvärmning och helt plötsligt stannar den och det är lögn att dra runt motorn? Hur i helskotta är detta möjligt? Har ingen aning vad en motorrenovering går loss på, misstänker att den får gå till metallåtervinning, två skärningar på raken är två för många :-(

Du har väl fortfarande en gällande garanti på sågen..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

nrolf  
#777349 En månad för sent, typiskt!

Användarvisningsbild

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Williamm  
#777449
nrolf skrev:
Emil olofsson skrev:Finns det Intresse om varför husqvarna 550xp skär ihop??
Har lösningen på det problemet 😀
Tycker själv att 550 att det är den bästa sågen efter 346.
Anledningen till att husqvarna 550 före mark II togs ur produktionen var att dom flesta skar. Finns åtgärd innan det är för sent. och som bör göras på alla.

Jag undrar också över denna sågmodell, har kört Jonserreds och Husquarna sågar i över 40 år men aldrig råkat ut för att en såg skär ihop efter 20 timmars lätt huggning i syrafälld björkskog? Första gången i höstas, lagades på garanti av Maskinklippet utan problem, idag skar den igen, puttrade på tomgång under uppvärmning och helt plötsligt stannar den och det är lögn att dra runt motorn? Hur i helskotta är detta möjligt? Har ingen aning vad en motorrenovering går loss på, misstänker att den får gå till metallåtervinning, två skärningar på raken är två för många :-(

Inte återvinnigen..
Jag tar gärna den, har undrat länge på hur en 550 är. Går nog att fixa till i testsyfte.

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Skogsmästarn  
#784842 Jag sprayade mot cylinderfoten med biltemas bromsrengöring på 550xpg mark 1. Den stannade när jag sprayade rikligt 🤔 är det ok?

Avatar Fallback

Re: Sanningen om varför husqvarna 550 xpg skär

Skogsmästarn  
#784844 Spray med slang

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).