Motorsåg och handhållet

En tråd om Jonsered 2163!

33 inlägg 4535 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Hepo  
#759134 Hej är säker på att fjädern inte följer med reparerationssatserna så var rädd om den.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Andpers  
#759151 Det kan också bero på att nålventilen, dvs den ventil som släpper in bränsle till mätkammaren, inte tätar ordentligt. Då byggs ett övertryck från pumpen upp i mätkammaren, vilket får bränslet att tryckas ut i munstyckena, vilket får motorn att dö.

Problemet kan bero på skit i ventilsätet, dvs det hål som gummit på ventilnålen tätar emot.
Annars beror det på att fjädern inte trycker på hävarmen tillräckligt hårt. Åtgärdas genom att spänna fjädern lite, dvs dra i fjädern så den blir lite längre.
En tredje orsak är att gummit på nålen är dåligt, men enligt bilden ser det bra ut.
Det finns fler möjliga orsaker, Hävarmen kanske kärvar, eller att hävarmen behöver böjas lite för att nålen ska bottna mot sätet.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Andpers  
#759164 Nu har jag sovit på saken och tror inte längre att mitt svar från igår stämmer i detta fall.

Istället verkar det som att undertrycket i mätkammaren (i normaldrift) inte blir tillräckligt starkt för att övervinna fjäderns stängande kraft. På andra sidan om mätkammarens membran ligger vanliga lufttrycket, så det krävs ett visst undertryck på mätkammarens sida för att trycka ihop fjädern, vilket öppnar nålventilen. Vid choke blir undertrycket i mätkammaren större.

Problemet skulle kunna bero på otätt membran, eller att membranet är stelt, eller att packningen mellan membranet och förgasarkroppen inte tätar ordentligt, så som andra redan har skrivit...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).