Motorsåg och handhållet

En tråd om Jonsered 2163!

33 inlägg 4529 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#713397 Upptäckte att Jonsered 2163 omnämns i några inlägg på forumet, men att det inte finns någon egen skogsforum-tråd om just den modellen.

I data-avsnittet i manualen finns tre sågar, som man väl får anta är "besläktade" eller utgör en "såg-familj".
Jonsered CS 2163, CS 2165, och CS2171.
Alla står listade som 6,0kg otankade utan skärutrustning. (Om de inte har "W" vilket väl betyder handtagsvärme, det ökar vikten något hekto eller två.)
CS 2163 ger 3,4kW vid 9600r/min.
CS 2165 ger samma 3,4kW fast vid lägre 9000r/min.
CS 2171 ger 3,9kW vid 9600r/min.

$matches[2]


Jag läste på nätet någonstans att eftersom 2171 har mer effekt till samma vikt som tex 2163, så kan det varit orsak att 2163 inte sålde så bra som den kanske annars hade gjort.
Och det verkar ju utifrån dessa siffror stämma.

Min 2163:a har Husqvarnas lilla svärdsfäste (Det Oregon kallar K095).
Jag vet inte om alla Jonsered CS 2163 hade lilla fästet, eller om det var olika på olika marknader, eller tillverkningsår.
Men lite större sågar med lilla fästet säljer ju säkert sämre i USA och Kanada, där stora svärd verkar vara norm...

Men jag som inte är proffs gillar min 2163:a och tänker hålla fast vid den.

Jag köpte den av en trevlig person på forumet, vi får se om denne läser och ger sig tillkänna.

Det är en sak jag måste reparera på sågen, det är motorfästet som sitter mellan cylindern och är fastskruvad i handtaget.
Fjädern har fått en smäll och är böjd.
Vet inte riktigt vad som hänt då jag köpte den så.
$matches[2]

Finns det Jonsered-återförsäljare kvar?
Är det någon som annars vet om det går att köpa en Husqvarna-del istället?
Är det inte Husqvarna 371 eller 372 som har samma cylinder som Jonsered 2171?
Finns åtminstone sådana rykten, så då kanske man kan köpa den här reservdelen som Husqvarna 372 förutsatt att handtaget är samma...

$matches[2]

Bild på sågen när jag köpt den.
$matches[2]

Motorfästet som var trasigt.
$matches[2]

Märkskylten säger att det "bara" är en 2163, inget CS innan, eller W eller H som väl är beteckningar för handtagsvärme, det som med Husqvarnas nomenklatur är G.
$matches[2]
$matches[2]

Men här ser man att jag har "generatorn", med en sladd som går där.
Jag har också förgasarförvärmningen då det går lite kablar till ett membran vid förgasaren som troligtvis är elektriskt uppvärmt. För detta finns läge 1 och 2 på en omställarknapp.

Dock saknar jag värmeslinga i handtaget, går inte ut några kablar från handtaget tyvärr.

Så frågan om det är en "äkta" W-modell jag har, eller om någon plockat på lite sådana delar från en W-såg utan att slutföra...
Eller om det är så att föregående ägare kraschade handtagsbågen, och bytte ut den mot en begagnad och inte fick tag i en med värme, och då tappade värmen så att säga?

Jag skulle ju på sikt vilja komma över ett handtag med värme i då det är kul att ha, men det är ju mer prio att laga motorfästet och fortsätta såga!

1621358763_skaerutrustning.png

Här är också rekommenderad skärutrustning för denna såg.
Jag har 18" 0,325" Husqvarna-svärd med 1,3mm bredd idag, men har också (Svärdet heter Xforce tror jag, och skall väl vara laminerat, och något lättare än solid motsvarighet).
Men jag har också gamla hederliga 18" 0.325" med 1,5mm spårbredd sedan innan som jag har fler kedjor till och tänkt testa.

Med 3/8" skärutrustning finns ju längre svärd, men Husqvarna verkar inte ha så långa svärd med lilla svärdsinfästningen.
Oregon har dock 24" 3/8"-svärd med lilla fästet K095 om man skulle vilja ha jättesvärd...

Den här sågen är väl lite i gränslandet mellan .325" och 3/8" som jag förstår det, och det hela beror lite på användarens tycke och smak.
Jag är dock lite intresserad av 3/8 då jag aldrig haft det, och det kanske skulle funka med denna såg...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Joakim S  
#713399
ollenorell skrev:Upptäckte att Jonsered 2163 omnämns i några inlägg på forumet, men att det inte finns någon egen skogsforum-tråd om just den modellen.

I data-avsnittet i manualen finns tre sågar, som man väl får anta är "besläktade" eller utgör en "såg-familj".
Jonsered CS 2163, CS 2165, och CS2171.
Alla står listade som 6,0kg otankade utan skärutrustning. (Om de inte har "W" vilket väl betyder handtagsvärme, det ökar vikten något hekto eller två.)
CS 2163 ger 3,4kW vid 9600r/min.
CS 2165 ger samma 3,4kW fast vid lägre 9000r/min.
CS 2171 ger 3,9kW vid 9600r/min.

$matches[2]


Jag läste på nätet någonstans att eftersom 2171 har mer effekt till samma vikt som tex 2163, så kan det varit orsak att 2163 inte sålde så bra som den kanske annars hade gjort.
Och det verkar ju utifrån dessa siffror stämma.

Min 2163:a har Husqvarnas lilla svärdsfäste (Det Oregon kallar K095).
Jag vet inte om alla Jonsered CS 2163 hade lilla fästet, eller om det var olika på olika marknader, eller tillverkningsår.
Men lite större sågar med lilla fästet säljer ju säkert sämre i USA och Kanada, där stora svärd verkar vara norm...

Men jag som inte är proffs gillar min 2163:a och tänker hålla fast vid den.

Jag köpte den av en trevlig person på forumet, vi får se om denne läser och ger sig tillkänna.

Det är en sak jag måste reparera på sågen, det är motorfästet som sitter mellan cylindern och är fastskruvad i handtaget.
Fjädern har fått en smäll och är böjd.
Vet inte riktigt vad som hänt då jag köpte den så.
$matches[2]

Finns det Jonsered-återförsäljare kvar?
Är det någon som annars vet om det går att köpa en Husqvarna-del istället?
Är det inte Husqvarna 371 eller 372 som har samma cylinder som Jonsered 2171?
Finns åtminstone sådana rykten, så då kanske man kan köpa den här reservdelen som Husqvarna 372 förutsatt att handtaget är samma...

$matches[2]

Bild på sågen när jag köpt den.
$matches[2]

Motorfästet som var trasigt.
$matches[2]

Märkskylten säger att det "bara" är en 2163, inget CS innan, eller W eller H som väl är beteckningar för handtagsvärme, det som med Husqvarnas nomenklatur är G.
$matches[2]
$matches[2]

Men här ser man att jag har "generatorn", med en sladd som går där.
Jag har också förgasarförvärmningen då det går lite kablar till ett membran vid förgasaren som troligtvis är elektriskt uppvärmt. För detta finns läge 1 och 2 på en omställarknapp.

Dock saknar jag värmeslinga i handtaget, går inte ut några kablar från handtaget tyvärr.

Så frågan om det är en "äkta" W-modell jag har, eller om någon plockat på lite sådana delar från en W-såg utan att slutföra...
Eller om det är så att föregående ägare kraschade handtagsbågen, och bytte ut den mot en begagnad och inte fick tag i en med värme, och då tappade värmen så att säga?

Jag skulle ju på sikt vilja komma över ett handtag med värme i då det är kul att ha, men det är ju mer prio att laga motorfästet och fortsätta såga!

$matches[2]

Här är också rekommenderad skärutrustning för denna såg.
Jag har 18" 0,325" Husqvarna-svärd med 1,3mm bredd idag, men har också (Svärdet heter Xforce tror jag, och skall väl vara laminerat, och något lättare än solid motsvarighet).
Men jag har också gamla hederliga 18" 0.325" med 1,5mm spårbredd sedan innan som jag har fler kedjor till och tänkt testa.

Med 3/8" skärutrustning finns ju längre svärd, men Husqvarna verkar inte ha så långa svärd med lilla svärdsinfästningen.
Oregon har dock 24" 3/8"-svärd med lilla fästet K095 om man skulle vilja ha jättesvärd...

Den här sågen är väl lite i gränslandet mellan .325" och 3/8" som jag förstår det, och det hela beror lite på användarens tycke och smak.
Jag är dock lite intresserad av 3/8 då jag aldrig haft det, och det kanske skulle funka med denna såg...

Kul tråd:)

Finns på maskinklippet.

Edit: Det står inget W på märkskylten på min 2063 heller, som också har värme

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

totte  
#713414 Skulle inte sätta på längre svärd än 18" på 2163, även om 20" är listat. Sen har det med användningen att göra vad som är lämpligt. När man ser på siffrorna för 2163 vs 2165 så är den tydliga skillnaden att 65:an visserligen har samma effekt men det vid ett lägre varvtal, 9000 mot 9600.

Det talar om att 2163 är en ettrigare såg, mer anpassad för kvistning, medan 2165 har mer bottendrag. För 2165 skulle jag välja 3/8 medan 2163 med sin lite varvigare karaktär nog passar bäst med en .325. Det är förstås min åsikt bara.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713425 Delar nog föregående talares syn på kedjans längd och delning.
Med 8kugg, .325 och 16" är det en fantastisk maskin.

Det vibrationselementet du har har dragits/sträckts. Lätt hänt... Kanske påfälld o fått ny båge men inte vibrationselement.
503 63 75-02 STD Samma nummer på 362.
503 63 75-03 HARD

2163/2171 är HVA 362/371
Saknar din luftledaren/Turbo/Airinjection?

Det är en CS2163 även om skylt inte säger så så är alla 2100 sågar CS.
Att den inte säger så på skylten är nog för att de såldes som farmar såg på vissa marknader.
Det borde stå CS2163WH på startens dekal.
Här såldes inte många då de flesta som sneglade på en såg i denna viktklass ville ha mer brum i grejerna o kunna fälla bra o länge så val föll oftast på 2171.

Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

ollenorell  
#713582
Joakim S skrev:Kul tråd:)

Finns på maskinklippet.

Edit: Det står inget W på märkskylten på min 2063 heller, som också har värme

Ibland på nätet är det ju generiska bilder på delar, och inte faktisk bild...
Ditt artikelnummer du sökt på är ju rätt, men jag skall ha en "skålad" infärstning mot handtaget, inte plan som på den bilden.
Kanske kan återanvända den jag har, men drog bort den med svetstång, det var inte så snällt.
Sitter dessutom ett mässingsstift här som väl jordar den handtagsvärme jag saknar...
Såhär ser det ut det som skall vara på min såg:
1621519995_motorfaeste.png.jpg

Får kanske ringa Husqvarna-återförsäljaren i stan och se om han kan få fram något...
Manges tips om att det är samma nummer på Husqvarna 362:an inger hopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Joakim S  
#713588
ollenorell skrev:
Joakim S skrev:Kul tråd:)

Finns på maskinklippet.

Edit: Det står inget W på märkskylten på min 2063 heller, som också har värme

Ibland på nätet är det ju generiska bilder på delar, och inte faktisk bild...
Ditt artikelnummer du sökt på är ju rätt, men jag skall ha en "skålad" infärstning mot handtaget, inte plan som på den bilden.
Kanske kan återanvända den jag har, men drog bort den med svetstång, det var inte så snällt.
Sitter dessutom ett mässingsstift här som väl jordar den handtagsvärme jag saknar...
Såhär ser det ut det som skall vara på min såg:
1621519995_motorfaeste.png.jpg

Får kanske ringa Husqvarna-återförsäljaren i stan och se om han kan få fram något...
Manges tips om att det är samma nummer på Husqvarna 362:an inger hopp.

Googlar man nummeret så kommer det upp många bilder på den du beskriver. Jag är säker på att din Hva återförsäljare kan få tag på den du vill ha.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Williamm  
#713589
totte skrev:Skulle inte sätta på längre svärd än 18" på 2163, även om 20" är listat. Sen har det med användningen att göra vad som är lämpligt. När man ser på siffrorna för 2163 vs 2165 så är den tydliga skillnaden att 65:an visserligen har samma effekt men det vid ett lägre varvtal, 9000 mot 9600.

Det talar om att 2163 är en ettrigare såg, mer anpassad för kvistning, medan 2165 har mer bottendrag. För 2165 skulle jag välja 3/8 medan 2163 med sin lite varvigare karaktär nog passar bäst med en .325. Det är förstås min åsikt bara.

2165 bör väl motsvara hva 365, och den lär vara en piggare variant av 372/2172. är då 362/2163 en ännu piggare variant?

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713595 Nja.. Det här med specar o benämningar är en sak.
Såg i stock och olika utföranden, svärd/kedja/delning säger ibland nåt helt annat.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Williamm  
#713605
Mange skrev:Nja.. Det här med specar o benämningar är en sak.
Såg i stock och olika utföranden, svärd/kedja/delning säger ibland nåt helt annat.

Det är i huvudsak vad jag har läst mig till i olika trådar, och yt.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713621 Det är inte ovanligt det putsas lite på siffror och beteckningar för de ska massa i marknadsförings planerna.
Tyvärr sväljs det ofta med hull hår.
Lite svårt att testa allt och skapa egna uppfattningar.
Hade man visst igår vad man vet idag hade nog fler hellre köpt 246 257 istället för 242 och 254 till bättre priser.
Jag gav rådet till de som sneglade på 346 att ta en extra titt på 353 och några valde den och ångrade sig inte.
Senare blev 353 och 346 kort o gott 346NE.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Williamm  
#713625
Mange skrev:Det är inte ovanligt det putsas lite på siffror och beteckningar för de ska massa i marknadsförings planerna.
Tyvärr sväljs det ofta med hull hår.
Lite svårt att testa allt och skapa egna uppfattningar.
Hade man visst igår vad man vet idag hade nog fler hellre köpt 246 257 istället för 242 och 254 till bättre priser.
Jag gav rådet till de som sneglade på 346 att ta en extra titt på 353 och några valde den och ångrade sig inte.
Senare blev 353 och 346 kort o gott 346NE.

Här håller jag inte med dig.
346me är på 44,3 och 353 på 45mm borrning. Kanalerna är också olika på dem.
Sedan går det olika också, jag tycker att 346ne snarare är en blandning av 346 och 353. Troligen väldigt nära 351.

Avatar Fallback

Re: En tråd om Jonsered 2163!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713651
williamm skrev:
Mange skrev:Det är inte ovanligt det putsas lite på siffror och beteckningar för de ska massa i marknadsförings planerna.
Tyvärr sväljs det ofta med hull hår.
Lite svårt att testa allt och skapa egna uppfattningar.
Hade man visst igår vad man vet idag hade nog fler hellre köpt 246 257 istället för 242 och 254 till bättre priser.
Jag gav rådet till de som sneglade på 346 att ta en extra titt på 353 och några valde den och ångrade sig inte.
Senare blev 353 och 346 kort o gott 346NE.

Här håller jag inte med dig.
346me är på 44,3 och 353 på 45mm borrning. Kanalerna är också olika på dem.
Sedan går det olika också, jag tycker att 346ne snarare är en blandning av 346 och 353. Troligen väldigt nära 351.

Och inget av det stämmer 351 hade en egen cylinder med påklistrade kanaler samma som 353 hade 2 ganska typiska bondsågar,Sen att det går att sätta dit en 346 cylinder&kolv är att resten har samma resnumer.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713658 353 och 346NE använde samma sprängskiss till o med. Stor tydligt o klart...

Att cylindrar är olika säger inte så mycket för de är ofta olika igenom en sågmodells produktion.
De är i samma familj och har massor delar gemensamt med sig.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Williamm  
#713671
Mange skrev:353 och 346NE använde samma sprängskiss till o med. Stor tydligt o klart...

Att cylindrar är olika säger inte så mycket för de är ofta olika igenom en sågmodells produktion.
De är i samma familj och har massor delar gemensamt med sig.

Att de nästan är identiska förutom cylindern och färgen på koppligskåpan håller jag med om.
Men det är väl cylindern som gör sågen på sätt och vis.

Användarvisningsbild

Re: En tråd om Jonsered 2163!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713677 Vevhus/vevaxel visar familj. Innom familjen kan det vara många olika modeller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).