Motorsåg och handhållet

Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

46 inlägg 7633 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

DavidBromma  
#713074 Mkt bra tankar... Tack!

Det verkar som förgasaren (WT-625) inte suger in soppa självmant men jag fattar inte varför...

Håller jag tryck med prime-blåsan så går den i 5-10s, prime'ar jag bara och startar på choke så går den alltid igång men dör efter 1-2s.

Jag har kollat impulskanalen och den reagerar om man häller på några droppar olja och drar runt motorn.

Felet som allt startade med är att mössen unde vintern åt sönder prime-blåsan så den är helt ny, kan den vara felaktig alltså? Hur kan jag testa backventilen?

När jag öppnar förgasaren så tycker jag att det är helt torrt i toppen av förgasaren där ventilerna sitter. Undrar om jag har fått nån packning fel trots att jag trippelkollat.
Blå membran satt orginal, med ny packningssats fick jag två olika men ingen blå, nån skillnad på dessa?
https://drive.google.com/file/d/1UZrjfl ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1JwIvAq ... sp=sharing

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713096 Du ska ha hlåsa med backventil om du inte har det redan.
Ta den hudfärgade, de håller lite bättre.

Ventilerna i memranet ska öppna och membranet över Kammaren ska flexa.
Det blå ser ut o ha gjort sitt flexande.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

DavidBromma  
#713112 Ok, ska sätta dit det beige'a membranet.

Jag köpte en sån här prime-blåsa som nu sitter på, borde vara rätt tycker jag.
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

DavidBromma  
#713167 Nu ger jag nog upp på denna såg.

Bytte ut bränsleslangen igen och fixat en massa. Bytte håll på prime'n så den suger från förgasaren, men konstigt nog så startade den varje gång med prime'n vänd åt fel håll.

Nu startade den och gick nån minut iaf med full choke (typ full fart) men så fort jag började minska choke'n så dog den.

Vet inte hur många timmar jag har hållit på och pilla på sågen. Måste haft av förgasaren minst 20 gånger...
Får se mig besegrad även om det sitter hårt åt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713168 Nä, inte ska du ge upp. Det är nu läro kurvan stiger o man ser hur brant den är och tjurigheten sätter in.
Hur mycket är nålarna öppna?
Är bränslenålen rätt justarad?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

johan eriksson  
#713181 Är det inte så att på vissa sågar trycker man in bränsle med blåsan och på andra så suger man genom förgasaren?
I övrigt om den nu vill gå med choken utdragen så går den ju magert, sen om den får för lite bränsle eller förmycket luft är nästa sak att utreda.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

DavidBromma  
#713184 Jag håller med men det är inte värt att viga hela mitt liv åt en budget-såg.

för att Recap'a...
Sågen fungerade i höstas. Har stått kallt hela vintern och mössen åt upp prime-blåsan.
Köpte en ny Prime-blåsa och fyllde tyvärr upp med Julas Akrylatbensin, kör alltid annars på egenblandad utan problem.

Min röjsåg som jag också tankade, stannade direkt av Julas bensin så det var inte ett bra köp. Har tömt tanken och fyllt på med ny egenblandad bensin.

Vet inte vad som sabbas av dålig Akrylatbensin men under felsökningen har jag bytt luftfilter, bensinfilter, stift, bränsleslangar, alla membran och packningar, bränslelock, bränslenål osv. Bara själva förgasaren är kvar vilket var mitt nästa steg att köpa en ny för 360kr men nu känner jag för att ge upp ist. Min nuvarande förgasare, Walbro WT-625 ser väldigt ren ut på insidan och utan synliga fel.

Har testat olika skruv på H/L men de stod från början på ca två varv ut så det är det jag testat mest med och labbat därifrån med kvarts-justeringar.

På min såg måste det vara att den ska suga bränsle genom förgasaren för det är till överkant av förgasaren som slangen (den tunnare) sitter och har bränslefiltret kopplat. Efter Prime'en så går det en returledning (underkant av förgasaren)som slutar i överkant av tanken.

Det bästa vore om jag haft en annan förgasare som jag vet fungerar, mentalt är det grymt störande över att inte fått igång sågen men den kan inte kosta hur mkt tid och pengar som helst... Får köpa en beg Partner när nån säljer billigt på nätet och ta förgasaren från den så jag får tillbaka min nattsömn och kan släppa det här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Williamm  
#713220
DavidBromma skrev:Jag håller med men det är inte värt att viga hela mitt liv åt en budget-såg.

för att Recap'a...
Sågen fungerade i höstas. Har stått kallt hela vintern och mössen åt upp prime-blåsan.
Köpte en ny Prime-blåsa och fyllde tyvärr upp med Julas Akrylatbensin, kör alltid annars på egenblandad utan problem.

Min röjsåg som jag också tankade, stannade direkt av Julas bensin så det var inte ett bra köp. Har tömt tanken och fyllt på med ny egenblandad bensin.

Vet inte vad som sabbas av dålig Akrylatbensin men under felsökningen har jag bytt luftfilter, bensinfilter, stift, bränsleslangar, alla membran och packningar, bränslelock, bränslenål osv. Bara själva förgasaren är kvar vilket var mitt nästa steg att köpa en ny för 360kr men nu känner jag för att ge upp ist. Min nuvarande förgasare, Walbro WT-625 ser väldigt ren ut på insidan och utan synliga fel.

Har testat olika skruv på H/L men de stod från början på ca två varv ut så det är det jag testat mest med och labbat därifrån med kvarts-justeringar.

På min såg måste det vara att den ska suga bränsle genom förgasaren för det är till överkant av förgasaren som slangen (den tunnare) sitter och har bränslefiltret kopplat. Efter Prime'en så går det en returledning (underkant av förgasaren)som slutar i överkant av tanken.

Det bästa vore om jag haft en annan förgasare som jag vet fungerar, mentalt är det grymt störande över att inte fått igång sågen men den kan inte kosta hur mkt tid och pengar som helst... Får köpa en beg Partner när nån säljer billigt på nätet och ta förgasaren från den så jag får tillbaka min nattsömn och kan släppa det här.


Hej
Jag har förgasare du kan få.
Men jag vet inget om dem förutom två som kommer från såg med samma problem som din.
Och några som jag fick bland andra delar som jag inte vet om de funkar eller inte.

Men jag kan inte rota fram dem fören om ca 1,5 vecka. Om det hjälper nog något.

Om du ska köpa en annan hobby såg så rekommenderar jag beg Jonsered 2042, 2050 Partner 410, 510 Husqvarna 45, 49
De är äldre hobbysågar som inte är de bästa sågarna de häller men milsvida bättre än 351 Bästa i sin klass, i synerhet 2050/510 (i mitt tycke)

William
William.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

DavidBromma  
#713222 Vore grymt intressant att testa med en annan förgasare, jag har numera nya packningar och membran så det räcker :)

Ska nog köpa en Husqvarna 435/445 ist för att få lite bättre kvalité och färre problem.
Men jag vill gärna så fart på min Partner, vill förstå varför den inte går, den har fungerat bra i många år fram tills nu...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Williamm  
#713223
DavidBromma skrev:Vore grymt intressant att testa med en annan förgasare, jag har numera nya packningar och membran så det räcker :)

Ska nog köpa en Husqvarna 435/445 ist för att få lite bättre kvalité och färre problem.
Men jag vill gärna så fart på min Partner, vill förstå varför den inte går, den har fungerat bra i många år fram tills nu...

Jag är själv interesserad av vad det är för fel så kan jag kanske fixa mina.
De sågar jag nämnde är i samma kvalitetsklass som 435/445.
445 har jag hört mycket gott.

Jag återkommer när jag hittat dem.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713236 Se till att nålarna är två varv ut, justera/kontrollera bränslenålen under lite tryck.

Ofta kluddar man med lite av varje i felsökning.
Bäst blir set doch om man tar ett system i taget o löser vad man kan, även små irrellevanta grejer som elektrodavstånd på setift, bränsle.

Lungt o metodiskt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

DavidBromma  
#713348 Kan bara hålla med Mange!

Jag började nog med att sätta prime'en bakofram men förstod inte det direkt eftersom sågen startade när jag prime'ade men dog efter 2s, troligtvis pga backventilen som stoppade soppa att komma in i förgasaren, sedan blev nog allt tokigt efter det och nu vet jag inte alls längre vad som är fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713366 Att den dör när det primade tar slut är för den inte får fram bränslet själv. Brukar vara för den inte pumpar eller inte mäter rätt mängd med mätar membran eller bränslenålens inställning.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Williamm  
#714628 Hej! Det jag hittade var 2st förgasare från 351 som är lite olika varandra i spjällaxlarnas infästning. Och en identisk förgasare så när som på slangens nippel, men märkt Stihl.

De två högra är partner de vänstra stihl:
1622321895_img_0044.jpg
1622321886_img_0045.jpg

Stihlförgasaren är utan primer men det spelar inte någon roll för hur sågen går.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp. Motorsåg startar enbart på primer, dör efter 2s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714642 Samma förgasarmodell exempelvis WT kan ha lite olika Lock, Axlar, infästningar etc.
Om primer sitter utanför förgasare vetden inte om att den finns och funkar med eller utan.
Kan vara bra att ha där o dra fram bränsle med.

En 351 som är rätt o frisk startar o går innom 3 ryck. Sen händer det kanske inte så väldigt mycket men den kan ta lite grenar som är i vägen o gör sitt om den är vass och man inte har bråttom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).