Motorsåg och handhållet

Husqvarna 252RX byte centrifugalkoppling

2 inlägg 1400 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 252RX byte centrifugalkoppling

fri_tid  
#707408 Jag har en Husqvarna 252RX röjsåg där det börjar bli svårt att få klingan att hänga med i varv utom på väldigt högt motorvarv så jag antar att det är centrifugalkopplingen som är uppsliten. Någon som har erfarenhet av reparation eller byte av denna? Behövs det specialverktyg, typ specialavdragare, eller kan man göra det relativt enkelt själv? Såg att själva kopplingen kostar runt 800 kr ny på internet men att en verkstad vill ha runt 2 000 kr för att fixa den så tänkte försöka göra det själv. Någon som har servicemanual till denna? Jag har bara hittat sprängskiss och användarmanual på internet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX byte centrifugalkoppling

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707421 Kolla först nertill så allt stämmer med spännbricka, håldiameter etc.
Är koppling uppsliten brukar fjädrarna gå o sen drar den hela tiden eller inte alls.
Sprängskissen visar delarnas ordningsföljd etc. Brukar vara bättre hjälp än verkstads manual.
Jag har den på eng om du vill ha den. Skicka email address på PM.

Dela den så man ser koppling är inte svårt, då lossar man tank och rigg från motorn.
Sen blir det lite klurigare med koppling och trumma....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).