Motorsåg och handhållet

Oljeläckage HVA 550xp ?

8 inlägg 1561 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oljeläckage HVA 550xp ?

ronstromer  
#706937 Hej! 

Fick nyss hem min nya motorsåg 550xp mark 2.
När jag öppnade kartongen var det olja i botten och efter testkörning, rengöring och kontroll över natt kan jag konstatera att det är läckage från oljepumpen.
Det kommer alltså olja även med avstängd maskin. 

Är det någon som har en quick-fix för detta - eller behöver jag börja min nya hva-relation med reklamation?

Flödet på olja stod i mitten av tre lägen.

1616929049_20210328_120305.jpg


Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706952 När man kör dem blir det lite olja i kåpor och ytor runt om. Det rinner ner när de står.
Det är nog det du ser.
Det verkar vara mer än det är.

Skulle det vara tomt i tanken när du tankar är nåt fel.
Ett par droppar ser ut slm några deciliter. En tank ser ut om man hällt ut en 20l dunk.

Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

ronstromer  
#706954 Tog ju bort alla kåpor och torkade rent oljan från oljematningen med papper. Sen lät jag den stå och ser att det fortsätter komma olja från matningen, även idag alltså. Hade den igång senast igår

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706956 Rinner det ut så tanken blir tom är det nog problem. Att det kommer lite olja är nog inget man ska oroa sig för, snarare tvärt om.

Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

MrOlsson  
#707072 Tycker det där brukar självsanera sig när man använt sågen några timmar och fått lite spån och boss som stoppar upp.
Jag skulle som tidigare talare inte oroa mig.

Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

ronstromer  
#707079 Är inte orolig för funktionen, men jag tänker att en helt ny såg inte borde lämna oljespill var än man ställer den..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707087 Det gör de särslilt om de inte får arneta ordentligt i stock.
Se inte detta som negativt utan som kvitto på att den smörjer vilket är betydligt viktigare.

Användarvisningsbild

Re: Oljeläckage HVA 550xp ?

JohannesG  
#707091 Vi har både 550XPG mark II och 560XPG köpta denna säsongen. (oförutsebara händelser gjorde att det blev två nya sågar) Och på båda läcker det lite när de står. Det är att anse som normalt.

Först om oljeskruven står på max och oljan tar slut före bensinen bör man oroa sig. Klart skärutrustningen kan påverka åtgången i förhållande till bränslet, men generellt med en normalt filad kedja så är det en skvätt olja kvar när bensinen är slut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).