Motorsåg och handhållet

Dela bottendel 261?

109 inlägg 9585 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#705012
Joakim S skrev:
forest. skrev:
vilken grund inställning är det?

Brukar vara 1 1/4 på Husqvarna och Jonsered, men på Stihl är det ett varv tror jag. Kan hända att någon annan vet vad Stihl 261 ska ha?


Var ställd nu på kvarts varv på båda H L

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#705018
forest. skrev:
Joakim S skrev:
forest. skrev:
vilken grund inställning är det?

Brukar vara 1 1/4 på Husqvarna och Jonsered, men på Stihl är det ett varv tror jag. Kan hända att någon annan vet vad Stihl 261 ska ha?


Var ställd nu på kvarts varv på båda H L

Om den har varit på ett kvarts varv, (0,25) varv så har den ju gott väldigt snålt, och du har troligen funnit orsaken där. Mest förvånad över att sågen gick.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#705019 Då tror jag att jag inte hade vurderat att dela vevhuset. Då bör ju packboxar och lager bytas också och då springer kostnaden iväg lite. Plus mer jobb

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705021 Kolla vevstaks lagret innan du gör mer, och kolvbultslagret. Har den gått snålt är där hög skaderisk.

Varför justerades den? Gick den illa eller föraren ville ha mer varv?

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#705026
Joakim S skrev:Då tror jag att jag inte hade vurderat att dela vevhuset. Då bör ju packboxar och lager bytas också och då springer kostnaden iväg lite. Plus mer jobb


vad behövs det för specialverktyg för att pressa isär vevhuset?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#705028
forest. skrev:
Joakim S skrev:Då tror jag att jag inte hade vurderat att dela vevhuset. Då bör ju packboxar och lager bytas också och då springer kostnaden iväg lite. Plus mer jobb


vad behövs det för specialverktyg för att pressa isär vevhuset?

Finns olika sätt att göra det, men jag gillar att använda en liknande sak, som den Fredi gjorde. Postat i Williams tråd.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#705901 Köper ni original cylinder och kolv när ni renoverar era motorsågar eller går det lika bra med de billiga som finns på nätet?
Är Stihl 261 som behöver nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#705904
forest. skrev:Köper ni original cylinder och kolv när ni renoverar era motorsågar eller går det lika bra med de billiga som finns på nätet?
Är Stihl 261 som behöver nytt.

Original om det är rimligt pris. Annars kopie, men inte de billiga för några hundra, utan de dyrare för kring en tusing, då är kvaliteten bra nog. t.ex. Hyway. Om det är en 261 som i övrigt är i bra skick så skulle jag nog kosta på den original.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#705907
williamm skrev:
forest. skrev:Köper ni original cylinder och kolv när ni renoverar era motorsågar eller går det lika bra med de billiga som finns på nätet?
Är Stihl 261 som behöver nytt.

Original om det är rimligt pris. Annars kopie, men inte de billiga för några hundra, utan de dyrare för kring en tusing, då är kvaliteten bra nog. t.ex. Hyway. Om det är en 261 som i övrigt är i bra skick så skulle jag nog kosta på den original.

Vad kostar sådana orginalset i Sverige? 3-4000kr? Blir en del...

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#705910
Joakim S skrev:
williamm skrev:
forest. skrev:Köper ni original cylinder och kolv när ni renoverar era motorsågar eller går det lika bra med de billiga som finns på nätet?
Är Stihl 261 som behöver nytt.

Original om det är rimligt pris. Annars kopie, men inte de billiga för några hundra, utan de dyrare för kring en tusing, då är kvaliteten bra nog. t.ex. Hyway. Om det är en 261 som i övrigt är i bra skick så skulle jag nog kosta på den original.

Vad kostar sådana orginalset i Sverige? 3-4000kr? Blir en del...

Till Stihl 201 fanns det för 1,300kr ( plus frakt) i e-bey om det är under 2000 så tycker jag att det är värt det.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705990 Det finns mycket kolvar som är bra och ändå billiga. Just Hyway är lite dyra för vad man får tycker jag rent generellt. Finns massor med märken. Golf och Farmer har jag haft tur med och gillar bättre.
Det är bara att kolla runt.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#706004
Mange skrev:Det finns mycket kolvar som är bra och ändå billiga. Just Hyway är lite dyra för vad man får tycker jag rent generellt. Finns massor med märken. Golf och Farmer har jag haft tur med och gillar bättre.
Det är bara att kolla runt.

Jag svarade på just cylindrar, kolvar finns det massor som jag inte haft problem med. Med farmer, medar du då farmerteck/holtzforma Byggsatssågar?

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706005 Nej.
Farmer är ett av en miljon olika kolv märken.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Williamm  
#706007 Tack! Gör det cylindrar också?

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706009 Japp.
Det är ett av många varumärke. Finns massor..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).