Motorsåg och handhållet

Dela bottendel 261?

109 inlägg 9594 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dela bottendel 261?

forest.  
#704903 Måste man dela på vevhusdelen för att få lossa handtagsbågen framtill och tankdelen baktill?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704906
forest. skrev:Måste man dela på vevhusdelen för att få lossa handtagsbågen framtill och tankdelen baktill?

Det tror jag inte. Tog isär en 262 igår, och där var det inte nödvändigt.

Bågen sitter i fyra skruv. Den borde du få bort. Sen så var tanken lite bängslig att få bort först, men då jag lossade båda skruvarna till bakre (eller var det främre?,den som har 2 skruv iaf) vibrasjonsdämparen, så gick det lätt.
Senast redigerad av Joakim S lör 13 mar 2021, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

Hepo  
#704908 Hej forest är det stihl 261 du har så behöver man inte dela sågkroppen.

Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704909 Herrejesus... Jag trodde du menade Husqvarna 😂😂

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#704913 Bör man dela sågkroppen för rengöring om kolv och cylinder skurit innan montering av nytt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#704932
Joakim S skrev:Herrejesus... Jag trodde du menade Husqvarna 😂😂

nej inte hva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704935
forest. skrev:Bör man dela sågkroppen för rengöring om kolv och cylinder skurit innan montering av nytt?

Det är väl inget måste, men vet du varför den skar?

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#704936
Joakim S skrev:
forest. skrev:Bör man dela sågkroppen för rengöring om kolv och cylinder skurit innan montering av nytt?

Det är väl inget måste, men vet du varför den skar?


nej

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704939
forest. skrev:
Joakim S skrev:
forest. skrev:Bör man dela sågkroppen för rengöring om kolv och cylinder skurit innan montering av nytt?

Det är väl inget måste, men vet du varför den skar?


nej

En trolig orsak vid skärning, är att sågen tagit in tjuvluft någonstans. Hur den tagit in tjuvluft, kan vara på flera sätt. Packboxar, vevhus, cylindfotspackning, insug etc. Om du då bara byter cylinder, och inte fixar tjuvluften, så kommer den skära igen efter ett tag.

Har du rivit sågen?

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#704961 ?[/quote]
Det är väl inget måste, men vet du varför den skar?[/quote]

nej[/quote]
En trolig orsak vid skärning, är att sågen tagit in tjuvluft någonstans. Hur den tagit in tjuvluft, kan vara på flera sätt. Packboxar, vevhus, cylindfotspackning, insug etc. Om du då bara byter cylinder, och inte fixar tjuvluften, så kommer den skära igen efter ett tag.

Har du rivit sågen?[/quote]

Ja, men inte vevhushalvorna, skar efter att förgasaren justerats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704963
forest. skrev:
Ja, men inte vevhushalvorna, skar efter att förgasaren justerats

Ok. Kan ju hända att den blev för snålt ställd då. Vet du vad skruvarna stod på när den skar? Är de i samma position nu, som vid skärningstillfället? Eller har de blivit skruvade på efter det hände?

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#704966
Joakim S skrev:
forest. skrev:
Ja, men inte vevhushalvorna, skar efter att förgasaren justerats

Ok. Kan ju hända att den blev för snålt ställd då. Vet du vad skruvarna stod på när den skar? Är de i samma position nu, som vid skärningstillfället? Eller har de blivit skruvade på efter det hände?

Vet ej,sågen lämnades in för för felsökning, ska man skruva in justerskruvarna och ha koll på varven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704967
forest. skrev:
Joakim S skrev:
forest. skrev:
Ja, men inte vevhushalvorna, skar efter att förgasaren justerats

Ok. Kan ju hända att den blev för snålt ställd då. Vet du vad skruvarna stod på när den skar? Är de i samma position nu, som vid skärningstillfället? Eller har de blivit skruvade på efter det hände?

Vet ej,sågen lämnades in för för felsökning, ska man skruva in justerskruvarna och ha koll på varven?

Ok.
Jepp. Skruva inte in dom hårt bara.

Avatar Fallback

Re: Dela bottendel 261?

forest.  
#704979 Ja, men inte vevhushalvorna, skar efter att förgasaren justerats[/quote]
Ok. Kan ju hända att den blev för snålt ställd då. Vet du vad skruvarna stod på när den skar? Är de i samma position nu, som vid skärningstillfället? Eller har de blivit skruvade på efter det hände?[/quote]
Vet ej,sågen lämnades in för för felsökning, ska man skruva in justerskruvarna och ha koll på varven?[/quote]
Ok.
Jepp. Skruva inte in dom hårt bara.[/quote]

vilken grund inställning är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela bottendel 261?

Joakim S  
#704983
forest. skrev:
vilken grund inställning är det?

Brukar vara 1 1/4 på Husqvarna och Jonsered, men på Stihl är det ett varv tror jag. Kan hända att någon annan vet vad Stihl 261 ska ha?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).