Motorsåg och handhållet

Trekantsfil till kedja

18 inlägg 4698 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trekantsfil till kedja

Skogshenke  
#700792
axwell skrev:
Det kan stämma men då är det frågan om vilken typ av kedja du har. Proffsen med kraftiga sågar som dom mest bara kapar med, har många gånger helmejselkedjor.

Lägger upp ett klipp där jag filat en utsliten lågprofilkedja 3/8" med "tvåkantsfil", sågen är i original, stihl MS192 ca 30 cc, så det är en riktigt klen såg, inte trimmad eller optimerad på nått sätt.



Trevligt, ser riktigt bra ut, tusen tack för filmen. Kul att du visa med filen, det måste jag prova.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trekantsfil till kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701209 Att fila med sexkants fil oavsett vilen eller egentligen all filning så krävs det ett intresse och viljan att sträva efter att det ska bli bättre. Det finns ingen övre gräns på hur bra det kan bli.
Oavsett vilken filningstyp som används så är det intresset som ger resultatet.
Man får vassare med en ordentligt filad rundfilad tand än en square som inte är rätt.

Avatar Fallback

Re: Trekantsfil till kedja

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701263
axwell skrev:
Skogshenke skrev:Såg på Youtube att man körde med en trekantig fil för att få en bättre avverkning, man säger att från rund till trekantsfil så sågar man ca 23% snabbare. Det som sker är styrning av spån


Det kan stämma men då är det frågan om vilken typ av kedja du har. Proffsen med kraftiga sågar som dom mest bara kapar med, har många gånger helmejselkedjor.

Lägger upp ett klipp där jag filat en utsliten lågprofilkedja 3/8" med "tvåkantsfil", sågen är i original, stihl MS192 ca 30 cc, så det är en riktigt klen såg, inte trimmad eller optimerad på nått sätt.


Det funkar med en 353 och 3/8 20 tum 11.500 med instik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).