Motorsåg och handhållet

Ett renoveringsobjekt

6 inlägg 1211 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ett renoveringsobjekt

SidewayZ  
#699300 Hej hoj,

Har funderat ett tag på att göra en renovering av en motorsåg. Har fastnat för Husqvarna någonstans i 70cc området.
Så lite saker att lösa är tillgänglighet på reservdelar.
Började på ett liknande projekt som hamnade i en låda till slut på grund av att tillgången på begagnade, orginal och tredjepartsdelar inte var så stor.

Så om man skulle ge sig på något enligt ovan. Vilken modell kan ha varit en vanligare än de liknande.
Det är nog svaret jag söker :)
Kan även ha stor skillnad beroende på årsmodell med så gärna inte en modell före ett skifte av vitala delar i sågen.

Inget vidare tryck om man kollar på blocket eller liknande heller.
Söker snarare ett objekt gärna hyffsat komplett än en fungerande såg. Blir nog dyrare att skaffa en fungerande med om man ändå skall skruva ner den :)

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ett renoveringsobjekt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699303 Försök leta på Stihl, Husqvarna, Jonsered som inte är fasligt gamla.
Det finns rätt mycket delar till dem om de inte är för gamla.

Vad är det för projekt du har i lådan?

Användarvisningsbild

Re: Ett renoveringsobjekt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699304 Hitta delar är inte så lätt alltid. Ibland lättare o hitta fler såg o skruva ihop en av flera.

Användarvisningsbild

Re: Ett renoveringsobjekt

johan eriksson  
#699306 Om du väljer Husqvarna i den storleken så är nog en 372 utan X-torque att rekommendera. Inte så gammal, delar går ganska lätt att hitta både original och pirat, samt begagnade delar. Jonsered är avvecklat hos Husqvarna så där kommer nog framöver bli svårare, även mindre urval av piratdelar.
Stihl är smidigare så, det mesta finns att köpa, både original och pirat, nästan oavsett ålder, åtminstone från 70tal och framåt. Dessutom brukar de ha behagligare priser på delarna.

Användarvisningsbild

Re: Ett renoveringsobjekt

SidewayZ  
#699355
Mange skrev:Vad är det för projekt du har i lådan?


Projektet är en gammal Husqvarna 244r. Den sista nöten som fattas den är att en av tändspolarna är skrot. I övrigt är det en riktigt fin och stabilt byggd såg. Jag har försökt genom service partners och blocket med mer att försöka hitta en men det skiter sig hela tiden! Det sista fick jag tag i ett liknande nytt kit som skulle passa men det var för liten radie på stålkärnan på spolen så den passade inte mot magneterna som den skulle. Då åkte den i en projektlåda och jag köpte en 545 FXT istället!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett renoveringsobjekt

SidewayZ  
#699357
johan eriksson skrev:Om du väljer Husqvarna i den storleken så är nog en 372 utan X-torque att rekommendera. Inte så gammal, delar går ganska lätt att hitta både original och pirat, samt begagnade delar. Jonsered är avvecklat hos Husqvarna så där kommer nog framöver bli svårare, även mindre urval av piratdelar.
Stihl är smidigare så, det mesta finns att köpa, både original och pirat, nästan oavsett ålder, åtminstone från 70tal och framåt. Dessutom brukar de ha behagligare priser på delarna.


Husqvarna 372 verkar vara en bra maskin, det verkar de flesta som kört den verka tycka med. Spelar heller ingen roll om den har några år på nacken heller utan verkar prestera bra.
Det kan vara en modell som är mest gångbar tänker jag då.

Stihl har jag inte mycket erfarenhet av eg lite krångligare byggda ibland kan jag tycka lite plastiga.
Men som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av dem heller så bäst att inte säga för mycket ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).