Motorsåg och handhållet

Motorsågssvärd noshjul

32 inlägg 4249 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

totte  
#697178 Enda gången jag fått havererat noshjul var för mycket länge sen när jag fortfarande tryckte i fett.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Rotvältaren  
#697179 Jag brukar trycka i lite olja med smörjkannan när jag har loss svärdet för normalt underhåll som rengörning och nedtagning av eventuella grader som uppstår när spåret slits. Har aldrig kört haveri på ett noshjul så det tycks tåla en hel del (förutom torrkörning då).

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd noshjul

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697187 Noshjulet måste ju ge upp till slut så att man får sätta dit ett nytt svärd.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697191 Jo, det är ofta så på billigare sämre svärd.
De lite bättre brukar nosen hålla tills de är slut i banorna av nån anledning.

Jag filar inte på sågen utan roterar flera kedjor på samma drev o svärd. Då blir det oftare rengjort i spåret och banorna bättre skötta.
Ivta när noshjul är dåligt smorda är det skit i banorna som hindrar oljan att rinna i botten.

De svärd med 1,3 och 1,1mm spårvidd är sämre på smörjning än 1,5 eller 1,6.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Williamm  
#697212
Mange skrev:Visst är man rädd om oljedropparna o snålskör med lite olja håller inga noshjul oavsett vilja de är. Likaså när de klämms och får skador.

Nä, upp med pumparna på max, se till att det är bra olja som fungerar o kör som tusan!

Är rapsolja bra nog?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

totte  
#697215
williamm skrev:Är rapsolja bra nog?

Verkar ju så. Alla vi som kör på raps har, vad jag vet, inte märkt nån ökad frekvens av haverier.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Williamm  
#697217
totte skrev:
williamm skrev:Är rapsolja bra nog?

Verkar ju så. Alla vi som kör på raps har, vad jag vet, inte märkt nån ökad frekvens av haverier.

Bra! Jag har inte testat något annat än rasp, men det skadar inte att fråga i gen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697226 Vet många som kör raps som servar här och ser inte nåt negativt med det än.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd noshjul

Hepo  
#697235 Hej om smörjer trissan med kedjeolja samma som kedjan då kommer väl oljan i sen när man sågar?

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd noshjul

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697238 Jo det är tänkt så. Men en extra skvätt då och då är bra. Man kan hälla en skvätt på svärdsspetsen när man tankar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd noshjul

fri  
#697375 Jag kör nu på den billigast tillgängliga nya matolja som finns att köpa i Linköping, Nordiç Haskal AB, 100% solrosolja, 99kr/10l och har bytt ett havererat Iggesunds svärd de sista 3 oljedunkarna, om det beror på oljan eller frekventa kap i torrgran till kaminved eller nått annat vet jag ju inte. Oljan har haft dåliga egenskaper de få dagarna då det varit >10 kallgrader.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697418 Vilket iggessunds svärd? På bilken såg? Är pumpen på max?
Vet inte om det är skillnad på solros eller raps. Har bara kört raps.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Skogshenke  
#697460 Rapsolja har fördelen att en klarar höga temperaturer och därför bra i köket, bränner inte så lätt.

Nedan är rökpunkten för olika oljor:
Rapsolja kallpressad 107°C
Rapsolja varmpressad 240°C
Majsolja kallpressad 160°C
Majsolja varmpressad 235°C
Solrosolja kallpressad 107°C
Solrosolja varmpressad 232°C

Det man kan se är att det ska vara varmpressad olja med hänsyn på temperaturen, men smörjförmåga är ju något annat.
Senast redigerad av Skogshenke fre 29 jan 2021, 21:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

Skogshenke  
#697465 Information från nätet om rapsolja som smörjmedel:

Smörjmedel och olja
Vegetabiliska oljor har mycket goda egenskaper som smörjmedel. De har därför med gott resultat provats främst i olika industriväxellådor. Miljövänlig vegetabilisk hydraulolja, sågkedjeolja och tvåtaktsolja finns på marknaden. Kemiskt sett, är rapsolja triglycerider av olika fettsyror. Dessa föreningar har hög viskositet, hög kokpunkt och mycket låg avdunstning, samt en "fet" karaktär, dvs de efterlämnar en fet yta. Dessa egenskaper ger bland annat bra flytbarhet vid kyla och god smörjförmåga, vilket leder till en mindre oljeförbrukning än mineraloljebaserade produkter. Den vegetabiliska oljans stora fördelar är att den snabbt bryts ner i naturen, att det är en förnybar råvara och att den vid olika tekniska applikationer leder till dokumenterat mindre arbetsmiljöproblem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågssvärd noshjul

fri  
#697468
Mange skrev:Vilket iggessunds svärd? På bilken såg? Är pumpen på max?
Vet inte om det är skillnad på solros eller raps. Har bara kört raps.


Vet inte vad Iggesundssvärdet hette, köpte en bunt billigt på Swedol för 16år sedan.
Sågen är en välanvänd 550xpg och oljepumpen är alltid på max. Vänder svärdet när jag tar in och filar sågen, har inte kört nått fett på topptrissan och gör inte rent spåret heller.
Solros är sämre, jag ska återgå till rapsolja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).