Motorsåg och handhållet

Svärd&Kedja till Jonsered 2250s II för timmerjigg

3 inlägg 1416 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärd&Kedja till Jonsered 2250s II för timmerjigg

meudig  
#693113 Hallojsan skojsan,

Köpte mig för ett tag sedan en kinesisk timmerjigg och tänkte provköra den på en lärkstock inom kort. Äger ingen egen motorsåg, så jag lånar faderns röda 2250 tills det att jag införskaffar mig en egen, rejälare såg.

Är dock rätt grön på motorsågar och behöver lite hjälp med svärd och kedja. Jag har fått för mig att jag ska köpa ett 20" svärd med 3/8-delning och 1,5mm spårbredd. Kommer det att funka? eller behöver man byta drivhjul?

Det framgår inte av manualen, men gissar att svärdsfäste är K095/ HVA Liten?

Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärd&Kedja till Jonsered 2250s II för timmerjigg

Ferguson system  
#693114 Sverdfestet på Jonsered 2250 er det lille Husqvarna festet, det stemmer. Men, jeg vil ikke anbefale deg å bruke den saga i ett sagbruk. Vent til du får tak i ei sag på 70cc eller større. Du risikerer å ødelegge saga til faren din hvis du bruker den i sagbruk. Å skjære plank er tungt for ei sag og den bør helst være på over 70cc avhengig av hva du skal skjære. Solid veivhus i magnesium, korte intervaler hvor du ikke skrur av saga rett etter hvert kutt. Saga bør få kjøle seg ned før du skrur den av. Oljemengden på oljepumpa bør justeres på maks og hvis mulig, så bør saga justeres så den får mer drivstoff. Slik at den kjøler og smører bedre under belastning.

Användarvisningsbild

Re: Svärd&Kedja till Jonsered 2250s II för timmerjigg

meudig  
#693133
Ferguson system skrev:Du risikerer å ødelegge saga til faren din.


Tack för svar!
Ja, du har nog rätt, har tänkt samma tanke själv. Fortsätter för stunden att kolla efter en större såg!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).