Motorsåg och handhållet

Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granberg

17 inlägg 4878 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

maccall  
#693112
Anders_A skrev:Jag köpte ett Oregonsvärd av Skogma som sprack på en gång, de skickade ett till som också sprack på en gång. Är det någon mer som haft samma problem? Min gissning är att matningen av kedjeolja inte funkar så bra
[SNIP]
Jag har en sågjigg från Granberg, Alaska Mill. Sågen är en Husqvarna 350 (kanske i minsta laget). Men funkar utmärkt med vanligt 13'' svärd av vanlig kedja, och senare med Husqvarna 18'' svärd och klyvkedja, till att såga frodvuxen gran.


En 350 har ju inte precis någon överdådig kapacitet för att pumpa olja vid klyvsågning, så kanske det skulle kunna vara värt att försöka konstruera en enkel extern kedjeoljare. Något i stil med en flaska/behållare som du fäster längst ut på jiggen, och med en slang som låter oljan droppa ner på kedjan efter noshjulet i kedjans riktning på den dragande sidan. Å så en klämma eller något på slangen som man kan justera flödet med och tunn olja som "vill" rinna lätt i slangen.

Detta får dels fördelen av att oljan verkligen hamnar där den behövs bäst, dvs. där belastningen är som störst, och dels att du inte behöver offra en massa olja i "fel" ände som kedjan ändå kastar av sig rätt mycket av när den är ute och vänder på noshjulet.

Vad gäller svärd så kanske du skulle prova ett solitt svärd med utbytbart noshjul. Laminerade svärd syftar ju mest till att väga så lite som möjligt, inte till att vara hållbara. Men väl på jiggen spelar ju vikten på svärdet inte alls någon större roll eftersom alltihopa ändå vilar ovanpå stocken.

Själv använder jag i stort sett inte alls NK-svärd (alltså de 0,325" som har sk. "smalt sågspår" och 1,3mm drivlänksbredd) men min sågarkompis har vid vanligt sågande lyckats dela rätt många sådana av olika märken och längd. Lustigt nog just med en 350 också! Tror helt enkelt inte att de håller för seriöst arbete, och klyvsåging får man väl räkna dit. Ni som är yrkesmän får väl säga emot...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med svärd Oregon 18'' 0.325 till klyvkedja Granb

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693240 Det går bra med vatten medom man ska tillsätta nåt.

Pumparna ger mer än vad svärden tyar svälja oftast, särskilt om de har små hål och 1,3 spårvidd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).