Motorsåg och handhållet

Kina tillverkat

341 inlägg 36320 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

hfab  
#796501
Alex Strömberg skrev:Dagens tyska? Samma tyska som funnits i 100 år?

Skulle tro att dagens tyska har något mer än 100års historia, precis som ironi.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796511 Häng med nu Alex, detta är humor...

Sågen är Tysk står ju klart o tydligt. Jag är inte bekant med dialekten så det blev en lång natt på Youtube och minsann... Jag hittade en amerikanare som under bar 9,5 tim förklarade att detta nog inte är ren tyska utan nån blanding av baihua och Engelska.
Visst, kanske det efter kosning blir nåt tyskt....

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#796512 Alla som startat en Stihl vet väl hur en såg låter på tyska...

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796514 Jo minsann..
Hittade en bildöversättingstjänst Elon Musk ska använda när hans Tesla hittar ailens och minsann...
Den klarade äversätta detta hittepå.

"Hoppa o skit, du har köpt en nit!".

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#796523 Köper man vad man tror är en kinasåg som sedan visar sig vara en kopia tillverkad i Tyskland så är det uppenbart att man gått på en nit...

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796525 Det är inte så svårt att räkna ut var de byggs.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#796526 Clickbaits. Och det hugger varje gång!

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Williamm  
#796527 Jag har lite svårt att tro på en såg som sägs göra 19000rpm med 88cc, det går inte riktigt ihop.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#796534 https://ja.aliexpress.com/item/10050028 ... pt=glo2jpn Den finns även i en riktig ”monsterversion” på drygt 18 hp.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#796535 https://ja.aliexpress.com/item/10050034 ... ec%21SE%21 Undrar om inte den här sågen är utrustad med separatsmörjning..🤔

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

JensSkoog  
#796540 Undrar vad det här ska betyda. Översatt från japansk med Google translate.
14800w kjedelogging Ultra høy effekt liten mobil kjedekjede Holdbar kjedelogging Multifunksjonell kjedelogging
Bästa biten är ju liten mobil kjedekjede :D

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796583 Hahaha..

Det är bara o fråga i kundsupporten.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Vante  
#796674 Ett exempel på Jula dito kolv fick modifiera med sido brickor för den smala vevstaken två tjocka med 10 mm hål för kolvbulten håller nållager på plats en MCB utbordare lösningen nedre del tog i vevslängen fick fasa 45 grader och fila till kolvringsgap.
Det svarta på bilden fasas lätt för vevslängen fri gång invändigt balans fakturor blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Raspberry  
#804463 Ni som tänker att CE märkning är någonting enkelt samt att man kan själv intyga om produkten är i nivå med dom krav som CE märkning har och därför få CE bör nog titta närmare på EU/EG direktiven:
https://www.google.com/amp/s/europa.eu/ ... amp_en.htm
Visst kan man sammanställa en teknisk fil själv om man har kunskap att göra det men den ska reflektera det som står i EU/EG direktiven för den kategorin av produkter som sin produkt ingår i. Har man elektrisk/elektroniska produkter så är det ett direktiviv man ska följa och med hjälp av direktivet göra en teknisk fil eller delar av en teknisk fil. Har produkten en mekanisk del så använder man den sortens mekaniska direktiv samt lågström alt starkström så är det ytterligare ett direktiv. Är det kemikalier så är det direktiv för det samt även motor ska följa direktiv utöver mekaniska direktiv för det handlar alla direktiv om tre viktiga stöttepelare som är hälsa/miljö/säkerhet. Finns det någon risk för fara/hälsa som motorsåg gör då ska ett visst organ göra tester och göra teknisk genomgång etc så att tekniska filen är korrekt. Så för mig så är det ett väldigt bra certifikat. Det är bra när man försäkrar den produkten, man ger då info om CE nr samt serienr så försäkrar man produkten direkt som allt annat man köper. Det finns givetvis billigare sågar, då får man undersöka vad dom sparat in på men kvalitet är inte längre bara baserat på geografi. Jag köper Kinesiska maskiner för dom är inom många områden som inte är motorsågar lika bra eller bättre samt lägre pris men produkter utan certifikat bör man läsa på ordentligt om innan man köper tycker iaf jag.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

halvproffs  
#804465
Raspberry skrev:Ni som tänker att CE märkning är någonting enkelt samt att man kan själv intyga om produkten är i nivå med dom krav som CE märkning har och därför få CE bör nog titta närmare på EU/EG direktiven:
https://www.google.com/amp/s/europa.eu/ ... amp_en.htm
Visst kan man sammanställa en teknisk fil själv om man har kunskap att göra det men den ska reflektera det som står i EU/EG direktiven för den kategorin av produkter som sin produkt ingår i. Har man elektrisk/elektroniska produkter så är det ett direktiviv man ska följa och med hjälp av direktivet göra en teknisk fil eller delar av en teknisk fil. Har produkten en mekanisk del så använder man den sortens mekaniska direktiv samt lågström alt starkström så är det ytterligare ett direktiv. Är det kemikalier så är det direktiv för det samt även motor ska följa direktiv utöver mekaniska direktiv för det handlar alla direktiv om tre viktiga stöttepelare som är hälsa/miljö/säkerhet. Finns det någon risk för fara/hälsa som motorsåg gör då ska ett visst organ göra tester och göra teknisk genomgång etc så att tekniska filen är korrekt. Så för mig så är det ett väldigt bra certifikat. Det är bra när man försäkrar den produkten, man ger då info om CE nr samt serienr så försäkrar man produkten direkt som allt annat man köper. Det finns givetvis billigare sågar, då får man undersöka vad dom sparat in på men kvalitet är inte längre bara baserat på geografi. Jag köper Kinesiska maskiner för dom är inom många områden som inte är motorsågar lika bra eller bättre samt lägre pris men produkter utan certifikat bör man läsa på ordentligt om innan man köper tycker iaf jag.


Det är väl tur att ce-märkning finns så att Jula och andra lågprisbutiker slipper annonsera om farliga ljusstaker och andra farliga saker som ska återlämnas till butik.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).