mån 26 dec 2022, 15:23#786116
Kul tråd det här. Spridning i omdömena från totalt skräp till att en kina372 inte bara kan matcha originalet utan kan också gå jämt med en Makita/Dolmar 7900! Den där holländaren eller vem det nu är verkar ha riktigt bra ordning på sin kina372. Så kom den väl knappast till honom, men det är ändå kul att se vad som går att åstadkomma med kunskap och engagemang.
Även på andra forum verkar omdömena gå vitt isär så det slutade med att jag och en kompis beställde varsina för knappt ett år sen, verkade vara enda sättet att få reda på hur det funkar i verkligheten. Det jag hade mest emot det var just att de kommer från kina, ogillar verkligen att stödja deras politiska system, men ska man undvika det får man nästan sluta handla något nytt överhuvudtaget nuförtiden... I vårt fall är det krasst så att det inte finns på kartan att det går att motivera ett nyköp av motorsåg, och även begagnade sågar i 70cc klassen är alldeles för dyra för att vara aktuella för oss. Särskilt med tanke på att man då köper grisen i säcken och man måste räkna med att det finns någon anledning till varför man väljer att göra sig av med en sån såg... I de två fall det gick så långt att jag var i kontakt med säljare så var de hederliga och upplyste om att sågarna var renoverade efter skärning vilket ändå leder till funderingar hos mig angående hur mycket som krävs innan en sån maskin ger upp och skär. Så, nej, då köpte jag hellre en ny kopia för 1500kr inklusive frakt. För den summan kan jag inte bara riskera att få reparera och byta en hel del utan till och med att det inte kommer något alls (vilket jag faktiskt var beredd på). När vi tittade på budgivningar på Tradera så skämtade jag med kompisen och sa att vi tjänade på det även om vi aldrig skulle få våra sågar! Priset tyckte jag togs av en trasig gammal Partner 5000 som gick för över 1700kr + frakt!
Vi var alltså hemma redan när det dök upp en låda med något som liknade en såg i på utsatt leveranstid. De till och med startade och gick ganska normalt efter en lätt förgasarjustering direkt ur kartong!
Efter första tanken var det dock sordin på det roliga. Efter tankning rusade båda sågarna hejdlöst så bara att stänga av. Det visade sig dock inte vara värre än att impulsslangen är korkat dragen och av sladdrig kvalitet. Jag bytte till en originalslang och kompisen till en annan slang + att han borrade ett nytt hål i mellanväggen och förbättrade dragningen. Har ännu kört för lite med dem för att kunna dra någon säker slutsats om lösningarna. Sen visade det sig också att oljepumparna skadats vid montaget på fabriken så de fick vi byta på båda sågarna, men inte heller det oöverkomligt dyrt eller krångligt att göra.
Övriga erfarenheter så här långt (cirka 5 tankar):
Smörjningen har dock inte varit bra även efter oljepumpsbytet, till slut blev vi tvungna att gå till botten med det och vi tror nu att vi hittat felet. Motorblockens anliggningsyta mot svärden är något konvex (det handlar kanske om några tiondels mm) så oljan kan lika gärna drälla ut vid sidan av som att pressas in i svärdets oljehål (särskilt som oljekanalen bara träffar halvvägs på svärdets oljehål). Jag har försökt att tillverka en packning av mjölkkartong mellan blocket och skyddsplåten som jag tunnat på mitten, kompisen drog istället en sträng tätmassa runt oljekanalen. Kompisens metod verkar funka bra, jag kan ännu inte säga om min fungerar, får eventuellt pilla lite till med det.
Kedjan slackar och spänns om vart annat när man drar runt kedjan. Kan vara kopplingstrumman som inte är rund (pressad plåtbit), eller ringdrevet. Blev nästan bra med nytt ringdrev.
Tanklocken passar dåligt i gängan så bytt till nya, fortfarande lite kivigt att träffa rätt i gängan på oljelocket men funkar i övrigt bra.
Fasade handtagets kant på hålet till startsnöret som var väldigt vass och nötte på startsnöret.
När vi kontrollerade kolvdiametern för att se om vi fick vad vi beställt (på typskylten som är exakt lika på båda sågarna står det nämligen både 365 och 372) så upptäcktes att bultarna till ljuddämparen knappt var åtdragna alls. Kolvdiametern var dock som den skulle.
Kopplingen drar inte riktigt som den ska, hade av trumman och torkade av en massa olja och då blev det lite bättre. När jag vet att jag fått ordning på oljedrällandet ska jag ta isär kopplingen och torka rent hela, får utvärdera sen.
Ljuddämparen är nog helt tom, så troligen inget gnistgaller, och begränsad effekt på ljuddämpningen så den bullrar klart mer än mina andra sågar.
Motorn kräver varv för nå den riktiga effekten så upplever att den är lite krävande på föraren så att man inte låter den tappa varvet för mycket för då får man liksom börja om och ta ny fart. Kan bli bättre med tiden. Eller sämre…
Ja, det var väl det negativa så långt, mer kommer säkert med tiden. Men, det hade ju förr eller senare kommit tråkigheter även med en riktig såg. I övrigt tycker jag att finishen är förvånansvärt bra. Gjutytan på cylindern och svänghjulet är råare än på en gammal 238 eller liknande men inget som påverkar funktion och det är inte så illa att det stör mig visuellt heller. När jag kikar in genom oljehålet och ser passningen mellan blockhalvorna blir jag förundrad över att sågen kan gå överhuvudtaget, och som tidigare nämnts möter inte oljekanalen svärdshålet så bra, men utvändigt lirar skarvar mm jättefint, inget alls att klaga på. Lacken är riktigt fin. Plastkåporna känns riktigt rejäla och klockren passform, kan inte säga att det är just något bättre på mina gamla 238:or. Jag tycker mig ana att plasten kanske kan bli lite sprödare i kyla och åldras sämre än original men bara en vag känsla, vet egentligen inget än. Det som är riktigt dåligt är dekalerna som direkt började spricka och ramla av, men eftersom bokstäverna är huller om buller är det lika bra.
Det kan tyckas som en lång lista med fel och brister men jag tycker egentligen inte att den är särskilt farlig och jag har verkligen gått in för att notera precis allt jag kunnat hitta att kritisera.
På uppsidan kan nämnas att den oftast har varit klart mer lättstartad än mina gamla originalkvarnor, går riktigt stabilt och fint på tomgång, svarar fint på acceleration, varvar nåt enormt och ett jädra drag när den har varv. Har väl alltid gillat att köra motorsåg men har nog verkligen garvat högt och smilat från öra till öra bara en gång, när jag provade kompisens efter att han tagit några rejäla drag på underställningsklackarna. Det var en lätt omvälvande upplevelse för mig med en grov och aggressiv 3/8 kedja som verkligen spottar spån drivet av en motor som inte sackade det minsta utan bara öste på trots nästan begravt 20” svärd. Motorsågssnusk! Lite nyfiken på att få prova en riktig någon gång blir man ju…
Några allmänna tankar om någon nu orkar läsa ännu mer:
Som många andra sagt så är inte de här sågarna för vem som helst. Ägandet lär garanterat inte bli problemfritt så gillar man inte att meka eller inte har tid med verkstadsarbete så är de bara att glömma. Om man kan stå ut med lite strul ibland eller rent av tycker det är kul att pilla i verkstan ibland så kan man spara en del pengar. Jag har lagt cirka 2500kr på min nu inklusive 20” skärutrustning med 2 kedjor. När jag tittar på Skogsverktyg så kan jag byta både kolv och cylinder, vevaxel med vevstake, vevhushalvor och lite till innan jag är uppe i samma summa som om jag köpt en begagnad på Tradera, och Tradera är som bekant att köpa grisen i säcken...