Motorsåg och handhållet

Kina tillverkat

341 inlägg 36315 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

JensSkoog  
#792507 Har haft en Loncingenerator i några år, och den har funkat utan problem, och
idag skickade jag den till Ukraina där dom behöver sådana. Hoppas att den
jobbar lika trogent där som den har gjort för mig.
Själva motoren liknade ju en blandning av Honda och Briggs :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

DennisCA  
#793003
Rotvältaren skrev:Du menar förstås att Husqvarna och Stihll har insett att i Kina massproduceras jättebra prylar till superlågt pris varför har de annars tillverkning där?


Jag tycker ju inte det ska vara enda saken man tänker på. Man ska även tanke på vad som är bäst för oss i längden. Att lägga ut all vår produktion till en antidemokratisk stat känns inte smart även om det är billigt. Det går inte att via handel omvandla sådana stater, det såg vi med den misslyckande poltiken mot Ryssland, dom blev inte mera demokratiska eller mera lika oss ivärderingar eller värderade handel och tillväxt lika högt som andra ideologiska övertygelser, nåt som jag tror vi i väst har svårt att ens förstå.

Vi har gjort ett gravt geopolitiskt fel genom att flytta ut så mycket av vår produktion till Kina och skapat en stark framtida fiende och detta kommer bita oss i baken i slutändan. Vi kommer få betala i det långa loppet för billiga prylar.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#793005
DennisCA skrev:
Rotvältaren skrev:Du menar förstås att Husqvarna och Stihll har insett att i Kina massproduceras jättebra prylar till superlågt pris varför har de annars tillverkning där?


Jag tycker ju inte det ska vara enda saken man tänker på. Man ska även tanke på vad som är bäst för oss i längden. Att lägga ut all vår produktion till en antidemokratisk stat känns inte smart även om det är billigt. Det går inte att via handel omvandla sådana stater, det såg vi med den misslyckande poltiken mot Ryssland, dom blev inte mera demokratiska eller mera lika oss ivärderingar eller värderade handel och tillväxt lika högt som andra ideologiska övertygelser, nåt som jag tror vi i väst har svårt att ens förstå.

Vi har gjort ett gravt geopolitiskt fel genom att flytta ut så mycket av vår produktion till Kina och skapat en stark framtida fiende och detta kommer bita oss i baken i slutändan. Vi kommer få betala i det långa loppet för billiga prylar.


Nu har du plockat mitt citat ur kontext och den texten är ironisk mot de som inte verkar ha något problem med att komponenterna i deras "kvalitetssågar" från Stihl och Husqvarna tillverkas i Kina.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

DennisCA  
#793009 OK jag ber om ursäkt för detta, har inte läst hela tråden utan hoppade bara in här på slutet så jag har inte så bra koll... så jag tolkade ditt inlägg som det vore ärligt menat.

Men min åsikt i det hela bör vara klar även om jag felkarakteriserade din.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793010 Vi påverkar med våra produktval.
Det går inte komma ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#793011
DennisCA skrev:OK jag ber om ursäkt för detta, har inte läst hela tråden utan hoppade bara in här på slutet så jag har inte så bra koll... så jag tolkade ditt inlägg som det vore ärligt menat.

Men min åsikt i det hela bör vara klar även om jag felkarakteriserade din.


Ingen fara, ironi kan vara knepigt, både att förmedla och att tolka.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

DalslandsAnders  
#793115 Det blir lätt en politisk fråga när man pratar om sådant här.
Men rent krasst…ska man välja bort saker som är tillverkat i Kina, så får vi nog välja bort det mesta av teknik i våran vardag.
Bilar o allt, har ju komponenter som tillverkas i Kina
O det kan man ju ha åsikter om.
Men tänk så många bilar, motorsågar m.m som fått ett förlängt liv pga av tillgången på delar från Asien.
Det finns fler än 2 sidor av detta myntet 😀

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793117 Tillverkat i Orienten är nog mer korrekt.
Även om mycket säljs genom Kina och med deras nu väl inarbetade sälj kretsar kan det vara tillverkat i andra länder. Detta försvårar en del.
Tex Hayway som säljer massor görs i Taiwan. Ska man ha grejer eller kontakt är det dit nån får vända sig oftast.
De Kina företag som "Tillverkar" dessa produkter från Hayway är halvskummissar hela bunken och det går oftast inget vidare med kontakt om så behövs.
De flesta handlar o slänger sen så det kvittar, men för de som vill hålla liv i grejerna blir det ofta svårt.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793118 Vill man stötta bakluckeförsäljning, internet handel, gårdfaruhandlare etc så tappar märkena den försäljningen och vi tappar så småningom inte bara viss ÅTF utan allihop. Märken i motorsågens gryning kom rätt snabbt på att det gick att sälja oavsett men ska man ha kunder som är beroende av produkten behöver det finnas ett nätverk av ÅTF som inte bara säljer och marknadsför utan håller delar, repererar etc.
Återförsäljarnät, reservdelar, utveckling, garantier etc är kostsamma bitar för tillverkare.
Reservdelslager är en tung kostnad många duckar om de kan.

Även riktigt duktiga proffs idag har tappat en del av detta och får skicka sin såg på service. Detta förlorar märket massor på..

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#793120 Skulle vara intressant att veta hur många mellanhänder en produkt passerar mellan tillverkare och slutkund. Men ju fler ju bättre verkar det som för varje mellanhand gör produkten lite dyrare och när den till sist hamnar i hyllan för försäljning så ska prislappen antyda att det är fråga om en produkt av hög kvalitet för den kostar ju lite mer.
Och den dagen något går sönder i motorsågen så skall reservdelen som tillverkats i ett lågprisland för en spottstyver passera samma kedja av mellanhänder för att till sist hamna i reservdelslagret som en märkes originaldel...

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793125 Lite spännande sånt här när man fördjupar sig i det lite.
Inte ovanligt märkena hellre säkrat sin tillförsel genom uppköp av tillverkare. Zama ett lysande exempel. Även då blir det minst tre led för komponent, fler för monterad produkt.
Skatter blir oftast bara till slutkund.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#793126
Rotvältaren skrev:Skulle vara intressant att veta hur många mellanhänder en produkt passerar mellan tillverkare och slutkund. Men ju fler ju bättre verkar det som för varje mellanhand gör produkten lite dyrare och när den till sist hamnar i hyllan för försäljning så ska prislappen antyda att det är fråga om en produkt av hög kvalitet för den kostar ju lite mer.
Och den dagen något går sönder i motorsågen så skall reservdelen som tillverkats i ett lågprisland för en spottstyver passera samma kedja av mellanhänder för att till sist hamna i reservdelslagret som en märkes originaldel...

Det torde vara frågan om ett stort antal led innan ”dyrgriparna” hamnar hos våra svenska åf:ar..🤑🤑🤑. https://www.business-sweden.com/sv/mark ... en/taiwan/

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793128 PR artikel..
Visar ändå en del om man ser den större bilden som målas upp

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

paavo25  
#795532 Japanska shindaiwa 452s börjar vara färdig.

Typ ebay/aliexperss en sen frdag köpt kines 372xp, tung klupig, 3/8 15". Sparkar bra bakåt vid start, känns i akseln de nog.

Startar nog skäligt som kall, men varmstart efter en stund, de si va svårt. Läste nånstans choke ut, två knyck, all choke bort och halv kmpresion in. De kanske fungerar, men orket tar slut i nå skede att använda den. Har ni några tips övrigt att få denne igång varm/halv varm? Sneglat på 4310......

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Vante  
#795542 Det är mycket kina motorsåg erbjudanden modeller en lätt googla dyker de upp och fler tillverkare gör nästan identiska motorsågar med varierande kvalitet så det är omöjligt dra slutsatser en fungerar den andra nöter olje drev slutar puma en tillverkare med samma typ men en liten tillverkare defekt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).