Motorsåg och handhållet

Kina tillverkat

341 inlägg 36121 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

tallen100  
#790311
gnisten83 skrev:
jannee skrev:Om man nu köper en kopia, vad det nu än månde, hur är det ställt med reservdelar.
Någon som är insatt i hur det fungerar, är ju redan svårt med reservdelar till lite "lätt" ålderstigna motorsågar.
Personligen tror jag att s.k. kopior kan vara minst lika bra som originalen, inte sällan det sitter Kina eller Japanprylar även i originalen.
Körde några år på Double Coin däck, ett däck som var minst lika bra som Michelin = kineserna kan göra riktigt bra grejor.

Bra däck = de varade många mil? Eller menar du att de klarade vattenplaning/våtgrepp etc lika bra?

Kan mycket väl vara bägge ock.
Det är väl med däck som så mycket annat, namnet/märket sätter priset och "dom var ju bäst förr"...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

jannee  
#790326 Gnisten
Jag fick dessa däck som nya på driven en höst.
Körde nästan 30 000 mil med dem innan jag lade på nya = hösten två år senare.
M.a.o. de drev och greppade bra även när de gått runt 15 000 mil.
Alltså bra eller väldigt bra slitstyrka men även bra grepp i snö och på annat halt väglag.
Nästa omgång blev Michelin Ice, väldigt bra första vintern = bättre än Double Coin, men efter knappt 13000 mil var de TOTALT slut.
Erfarenheten säger att den typen av däck (M Ice) ska man endast nyttja när det är 0 eller kallare.
Ovan gäller lastbilsdäck, personbil har jag ingen erfarenhet av.
Dessutom fibblade jag lite med lufttrycket, sommartid 8.5 kg men vintertid endast 6.5 kg.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

HJohn  
#790328
Björn T skrev:Att skåningen har livlig fantasi råder det ingen tvekan om. Ta detta inlägget på sidan 5 som exempel.
Caber kolvring är väl bättre än vanlig svartstål till den här no name nikasil cylindern.
Meteor kolvar är inte av de bättre jag sett/provat.

Caber kolvringar är riktigt bra och helt klart det bästa alternativet om man inte väljer oem, de är riktigt stora på kolvringar och välkända över världen för bra kvalité.
Meteor kolvar är minst lika kända världen över, och levereras med Caber ringar,riktigt bra alternativ istället för oem.
Men som vanligt, så är det bara massa svammel.


Den sista raden I citatet, "Men som vanligt, så är det bara massa svammel.", vad menas med den? Att Kineserna rabblar på och att i själva verket sitter det standard Chinesium detaljer i sågarna? Förstod inte riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790329
Björn T skrev:Att skåningen har livlig fantasi råder det ingen tvekan om. Ta detta inlägget på sidan 5 som exempel.
Caber kolvring är väl bättre än vanlig svartstål till den här no name nikasil cylindern.
Meteor kolvar är inte av de bättre jag sett/provat.

Caber kolvringar är riktigt bra och helt klart det bästa alternativet om man inte väljer oem, de är riktigt stora på kolvringar och välkända över världen för bra kvalité.
Meteor kolvar är minst lika kända världen över, och levereras med Caber ringar,riktigt bra alternativ istället för oem.
Men som vanligt, så är det bara massa svammel.

Vill du ha hjälp lära dig använda quote?

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790333
anersimyra skrev:
Mange skrev:Oleo-Mac är ett mer riktigt märke, en tillverkare med till skillnad från Meek, Hecht, jonkoping och andra säljnamn. Det finns nog ingen distributör eller nätverk här idag, tyvärr.
De har eller åtminstone har haft även proffs såg utöver varuhusmaskinerna.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=131

Hittills är de flesta kinasågs kopiorna är av en Zenoah såg. Lite varierat med kåpor, färg o annat. De finns i 4 grundformer med 4 olika tändning/vevhus/kolv, cylinder.
Det finns kopior av många andra med.
Inte bara välkända märken.
Man brukar kunna se vad de sneglat på.
Just dessa Zenoah kopior är de som man ser oftast i varuhusen med.
En stor tillverkare av dessa är Jenn Feng koncernen. De gör flrutom detta även delar till bla Husqvarna, Stihl etc.
De påstås ha tillverkning i Zenoah's gamla fabrik som blev över då de flyttade in i Elux nybyggda Husqvarna fabrik.
Jag har nog haft 60-70 såna här zenoah kopior på bänken här + en mängd andra. Hur många har du skruvat i Anders? Vad baseras dina argument på? Det ligger en hög olika här för referens.
Tio oloka ser man nog utan att flytta nåt.

Jag baserar mitt omdöme av Hecht 962 på att jag använder just den sågen i mitt arbete. Hur upplevde du själv 962:an när du provkörde, alternativt reparerade just den sågen? I övrigt väntar vi fortfarande på länken till erbjudandet av de tio 962:orna till det facila priset av 6000:- kronor..🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Just Hecht och särskilt din trimmade gädda har jag inte sett här än.
Har inte påstått det heller.
Den är inte unik i sin design och hur du än gapar o skriker blir den inte mer.

När man söker på tillverkare bilder och ägare till de här försäljningsnamnen kommer man sällan fram till tillverkare, bara nån address till nåt lager i bästa fall, oftast med bilder som stämmer dåligt med verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Vante  
#790339 Hecht är ju kina tillverkade men med Tjeckien import sen finns ju Tyska som TDM och solo och Texas/Stenly sälj på Bygghemma och byggmax ehandel de är en grund modell på en del som har fler under tillverkare som har sit utförande den som avviker mäst men ser utvändiga ut är gul svara Texas och Stenly har helt annorlunda cylinder förgasaren dubbel port.
Hoppas jag hittar koppling till Jonsered 451ev så jag slipper köpa en Metsuri 45 cc 13 den har billiga svärd kedja paket som även passar till Jonsered sågen.
Senast redigerad av Vante sön 29 jan 2023, 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790340
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Oleo-Mac är ett mer riktigt märke, en tillverkare med till skillnad från Meek, Hecht, jonkoping och andra säljnamn. Det finns nog ingen distributör eller nätverk här idag, tyvärr.
De har eller åtminstone har haft även proffs såg utöver varuhusmaskinerna.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=131

Hittills är de flesta kinasågs kopiorna är av en Zenoah såg. Lite varierat med kåpor, färg o annat. De finns i 4 grundformer med 4 olika tändning/vevhus/kolv, cylinder.
Det finns kopior av många andra med.
Inte bara välkända märken.
Man brukar kunna se vad de sneglat på.
Just dessa Zenoah kopior är de som man ser oftast i varuhusen med.
En stor tillverkare av dessa är Jenn Feng koncernen. De gör flrutom detta även delar till bla Husqvarna, Stihl etc.
De påstås ha tillverkning i Zenoah's gamla fabrik som blev över då de flyttade in i Elux nybyggda Husqvarna fabrik.
Jag har nog haft 60-70 såna här zenoah kopior på bänken här + en mängd andra. Hur många har du skruvat i Anders? Vad baseras dina argument på? Det ligger en hög olika här för referens.
Tio oloka ser man nog utan att flytta nåt.

Jag baserar mitt omdöme av Hecht 962 på att jag använder just den sågen i mitt arbete. Hur upplevde du själv 962:an när du provkörde, alternativt reparerade just den sågen? I övrigt väntar vi fortfarande på länken till erbjudandet av de tio 962:orna till det facila priset av 6000:- kronor..🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Just Hecht och särskilt din trimmade gädda har jag inte sett här än.
Har inte påstått det heller.
Den är inte unik i sin design och hur du än gapar o skriker blir den inte mer.

När man söker på tillverkare bilder och ägare till de här försäljningsnamnen kommer man sällan fram till tillverkare, bara nån address till nåt lager i bästa fall, oftast med bilder som stämmer dåligt med verkligheten.

Och vem fan har påstått att Hecht är unikt designad.. 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 men när du ändå nämner en unik design så har den faktiskt en sådan när det gäller justeringen av oljeflödet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#790341
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Oleo-Mac är ett mer riktigt märke, en tillverkare med till skillnad från Meek, Hecht, jonkoping och andra säljnamn. Det finns nog ingen distributör eller nätverk här idag, tyvärr.
De har eller åtminstone har haft även proffs såg utöver varuhusmaskinerna.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=131

Hittills är de flesta kinasågs kopiorna är av en Zenoah såg. Lite varierat med kåpor, färg o annat. De finns i 4 grundformer med 4 olika tändning/vevhus/kolv, cylinder.
Det finns kopior av många andra med.
Inte bara välkända märken.
Man brukar kunna se vad de sneglat på.
Just dessa Zenoah kopior är de som man ser oftast i varuhusen med.
En stor tillverkare av dessa är Jenn Feng koncernen. De gör flrutom detta även delar till bla Husqvarna, Stihl etc.
De påstås ha tillverkning i Zenoah's gamla fabrik som blev över då de flyttade in i Elux nybyggda Husqvarna fabrik.
Jag har nog haft 60-70 såna här zenoah kopior på bänken här + en mängd andra. Hur många har du skruvat i Anders? Vad baseras dina argument på? Det ligger en hög olika här för referens.
Tio oloka ser man nog utan att flytta nåt.

Jag baserar mitt omdöme av Hecht 962 på att jag använder just den sågen i mitt arbete. Hur upplevde du själv 962:an när du provkörde, alternativt reparerade just den sågen? I övrigt väntar vi fortfarande på länken till erbjudandet av de tio 962:orna till det facila priset av 6000:- kronor..🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Just Hecht och särskilt din trimmade gädda har jag inte sett här än.
Har inte påstått det heller.
Den är inte unik i sin design och hur du än gapar o skriker blir den inte mer.

När man söker på tillverkare bilder och ägare till de här försäljningsnamnen kommer man sällan fram till tillverkare, bara nån address till nåt lager i bästa fall, oftast med bilder som stämmer dåligt med verkligheten.


Tycker det gapas mycket om att allt från Kina är kopior och skräp. Just saying...

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

hfab  
#790349
Rotvältaren skrev:
Tycker det gapas mycket om att allt från Kina är kopior och skräp. Just saying...

Lyssna inte på sånt snack.

Givetvis är alla billiga Kina prylar du köper mycket bättre än europeiska prylar.
Att Kina prylar kan se ut ungefär som europeiska motsvarigheter, beror förmodligen på att kinesiska designers gått samma skolor som européerna.













det kan eventuellt finnas spår av ironi i detta inlägg 🤭

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790350 Den som är intresserad av en kopia eller ett annat kinabygge bryr sig föga om den nakna kejsarens närmast patologiska docerande.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790352 Just kopior är nog inget att sträva efter.
Delar och grejer kan man väl köpa, men med mått av sunt förnuft.
Vet man hur det ska se ut och fungera går det som inte är helkass att fixa till oftast.
Eftermarknadsgrejer har inte alltid bäst kvalité.
Kvalité och dess säkran är det som saknas.

På de köp jag gjort ligger jag nog runt 50/50.
Ok odds om det handlar om tjugor.
Lite mindre kul om det handlar om 3000...

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790353
jannee skrev:Gnisten
Jag fick dessa däck som nya på driven en höst.
Körde nästan 30 000 mil med dem innan jag lade på nya = hösten två år senare.
M.a.o. de drev och greppade bra även när de gått runt 15 000 mil.
Alltså bra eller väldigt bra slitstyrka men även bra grepp i snö och på annat halt väglag.
Nästa omgång blev Michelin Ice, väldigt bra första vintern = bättre än Double Coin, men efter knappt 13000 mil var de TOTALT slut.
Erfarenheten säger att den typen av däck (M Ice) ska man endast nyttja när det är 0 eller kallare.
Ovan gäller lastbilsdäck, personbil har jag ingen erfarenhet av.
Dessutom fibblade jag lite med lufttrycket, sommartid 8.5 kg men vintertid endast 6.5 kg.

Du pratade visst lastbilsdäck såklart, på personbilsidan har inte kinadäcken rosat däcktesterna direkt.
De kan iof inte testa däck över 30000 mil 😉

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#790367
hfab skrev:
Rotvältaren skrev:
Tycker det gapas mycket om att allt från Kina är kopior och skräp. Just saying...

Lyssna inte på sånt snack.

Givetvis är alla billiga Kina prylar du köper mycket bättre än europeiska prylar.
Att Kina prylar kan se ut ungefär som europeiska motsvarigheter, beror förmodligen på att kinesiska designers gått samma skolor som européerna.













det kan eventuellt finnas spår av ironi i detta inlägg 🤭


Du missade hela poängen men det du skriver förklarar kanske varför Husqvarna och Stihl bedriver verksamhet i Kina, de tillverkar ju trots allt kvalitetssågar sägs det.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790391 Världsmarknaden är som de flesta torde känna till översvämmad av ”kinaskit” och har så varit i decennier. Majoriteten av alla stora varumärken har stora delar av sin produktion förlagd till kina och andra asiatiska länder. Att kineserna tillverkar mer eller mindre väl fungerande kopior av Husqvarna och stihl är ingen hemlighet utan är i själva verket ett försäljningsargument. Dessa sågar, eller byggsatser, köper man uteslutande via internet, man vet såklart att man av eget val köpt sig en kinatillverkad kopia. I Asien tillverkas naturligtvis ett enormt antal produkter under ett enormt antal olika varumärken, det italienska varumärket Oleo-Mac, eller det tjeckiska varumärket Hecht är bara två exempel av tusentals andra. Vissa varumärken har förstås egen produktion förlagd till hemlandet, såväl som till Asien, andra har all sin produktion förlagd till Asien. De asientillverkade maskiner som säljs i t.e.x Sverige är av tvång CE märkta enligt maskindirektivet vilket åtminstone borgar för en viss kvalite. Husqvarna (zenoha) 435 är en i raden av dessa ”kinamaskiner.” I Sverige har vi som bekant ett stort antal lagar kring dessa produkter vilket den hugade själv kan läsa in sig på. Sen så har vi då ett stort antal maskiner som kan köpas i bulk direkt från kina eller i diverse internetbutiker. Att dessa produkter till stor del är billigt skräp som aldrig skulle få säljas inom EU:s gränser torde inte ha undgått någon, de återfinns hur som helst inte i etablerad seriös svensk handel.
Jag skulle själv av flera anledningar aldrig köpa vare sig en Hecht 962 eller en motsvarande Oleo-Mac för de dryga 7000:- som är utpriset i svenska butiker, men den som ändå väljer detta har förstås åtminstone köp eller konsumentköplagen att luta sig mot om butiken börjar krångla när prylarna fallerar.
PS: Har någon i tråden tänkt sig att köpa sig en kinatillverkad UV-drönare som i dag säljs i stort antal i svenska butiker så sänd mig först ett pm..🙂👍 jag var nämligen först i landet med att utvärdera dessa ”undervattensunder” vars motorer inte tål vatten..💦💦💦 🤣

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790451
anersimyra skrev:Men ännu ingen länk till var man hittar ett tiopack Hecht 962 för 6000:- kronor.. 😀 kan det möjligen bero på att företaget Hecht ställt vissa krav på kvaliten på de varor de saluför? Eller köper de kanske kinaskräp från alibaba och beställer i samma veva en förfalskad CE märkning..🤔 att länka till Alibaba och ett polskt företag med uselt översatta produktbeskrivningar beskriver på inget sätt kvaliteten hos Hechtsågarna. I övrigt är plastdetaljerna på Hecht av riktigt hög kvalitet. Mekaniken på kedjebromsen är lika väl fungerande som mekaniken på Husqvarnas sågar. Vevhuset i alu/magnesiumlegering var mycket välgjutet, cylindern hade perfekt bearbetade portar, insug och utblås. Ljuddämparen var byggd av tjockväggig plåt vilket gjorde det lätt att svetsa i plåten. Hecht 962 är helt enkelt en mycket välbyggd såg med undantag för luftfiltret.. :-bd

Allt som står CE från kina är deras egen märkning för China Export så det har inget med att göra med den eropeiska märkningen att göra.
https://ada.pt/en/cemarking2/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).