Motorsåg och handhållet

Kina tillverkat

341 inlägg 36250 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790234
jannee skrev:Har du varit över i USA och sett hur de stora grabbarna gör?
Eller tar du så höga stubbar för att ha något att sitta på :grin:
Inte var jag direkt impad av den sågen int, tror att en väl inkörd 550 gör det minst lika snabbt.

Det är reservatmark och på sådana marker lämnar vi ibland medvetet höga stubbar. Vad gäller en 550 så hade den möjligen mäktat med att dra det 28” som är anbringat på ”gäddan” igenom barken på torrgranen innan det slagit stopp.. 😉

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

jannee  
#790240 DU hade enkelt fällt samma träd med 18 tums svärd, dessutom snabbare :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790243
jannee skrev:DU hade enkelt fällt samma träd med 18 tums svärd, dessutom snabbare :-bd

Självklart..🙂

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790250 Vad är Bättre på Hect än de andra kopiorna?
Det är inte billigt...

För de pengarna kan ju originalet vara att föredra. Det är ju rätt några år sen, de gjörs nog inte längre.
Enligt vissa här är det ju lagligt att kopiera då..
Så vafför kludda med såg? Det ger i bästa fall lite småpengar.
Man janske skulle göra en storsäljare som Volvo 240 i nåt annat märke eller 740, varför inte Porsge 911, nä det gick inte, det provade dem ju, likaså nån MG modell och nåt annat vad det nu var..

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790254
Mange skrev:Vad är Bättre på Hect än de andra kopiorna?
Det är inte billigt...

För de pengarna kan ju originalet vara att föredra. Det är ju rätt några år sen, de gjörs nog inte längre.
Enligt vissa här är det ju lagligt att kopiera då..
Så vafför kludda med såg? Det ger i bästa fall lite småpengar.
Man janske skulle göra en storsäljare som Volvo 240 i nåt annat märke eller 740, varför inte Porsge 911, nä det gick inte, det provade dem ju, likaså nån MG modell och nåt annat vad det nu var..

Du ställer ju frågor som är fullständigt omöjliga att svara på.. 🤣 vilket märke har man kopierat när man byggt hechtsågen? Har du överhuvudtaget provat en 962? Tror du på fullt allvar att jag med snart femtio år i yrket inte kan avgöra om en såg håller måttet, eller inte? Hecht 962 är som sagt en farmarsåg som håller en helt godtagbar kvalitet och det oavsett vad du tycker om den saken. Ingen tvingar dig att intressera dig för diverse kinabyggen och dina tvärsäkra omdömen om sågar som du aldrig provat blir rätt tröttsamma att lyssna till. Och ditt påstående i inledningen att vissa anser det vara i sin ordning att sälja uppenbara kopior under förespegling att vara en originalsåg blir oerhört skrattretande eftersom ingen någonstans i tråden påstått detta. Men låt nu höra: vilken såg har kopierats och säljs under namnet Hecht? Exakt vem har i tråden uttryckt att det är helt i sin ordning att saluföra uppenbara kopior som original? Varför hyser du detta behov av att envis som en gråsten skita ner en tråd som handlar om kinabyggen? Den som är intresserad av en kinasåg tar självklart ett beslut om ett eventuellt köp utifrån andra kriterier än dina skepparhistorier kring tårögda kunder. 😉

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

tallen100  
#790255 Bråkstakar 😇 😇

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#790259
tallen100 skrev:Bråkstakar 😇 😇


Ska vi slåss?

🤣

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

jannee  
#790260 Om man nu köper en kopia, vad det nu än månde, hur är det ställt med reservdelar.
Någon som är insatt i hur det fungerar, är ju redan svårt med reservdelar till lite "lätt" ålderstigna motorsågar.
Personligen tror jag att s.k. kopior kan vara minst lika bra som originalen, inte sällan det sitter Kina eller Japanprylar även i originalen.
Körde några år på Double Coin däck, ett däck som var minst lika bra som Michelin = kineserna kan göra riktigt bra grejor.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790266
jannee skrev:Om man nu köper en kopia, vad det nu än månde, hur är det ställt med reservdelar.
Någon som är insatt i hur det fungerar, är ju redan svårt med reservdelar till lite "lätt" ålderstigna motorsågar.
Personligen tror jag att s.k. kopior kan vara minst lika bra som originalen, inte sällan det sitter Kina eller Japanprylar även i originalen.
Körde några år på Double Coin däck, ett däck som var minst lika bra som Michelin = kineserna kan göra riktigt bra grejor.

https://www.p-lindberg.se/produkt-url-b ... L0QAvD_BwE Några säljställen har i alla fall en rudimentär reservdelslista..🙂 den här ”italienska” sågen är nog i själva verket tillverkad i kina då texten nämner att Oleo-mac är ett italienskt VARUMÄRKE!! Kan det svenska företaget kränga iväg sågen för över 7000:- så är det bara att gratulera. I övrigt så fick jag nyligen vänta i närmare fyra veckor på en reservdel till en HVA 550 mkII.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Tjärstubbe  
#790267 Länk till oleo-mac:

https://www.myoleo-mac.com/int/

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790290 Oleo-Mac är ett mer riktigt märke, en tillverkare med till skillnad från Meek, Hecht, jonkoping och andra säljnamn. Det finns nog ingen distributör eller nätverk här idag, tyvärr.
De har eller åtminstone har haft även proffs såg utöver varuhusmaskinerna.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=131

Hittills är de flesta kinasågs kopiorna är av en Zenoah såg. Lite varierat med kåpor, färg o annat. De finns i 4 grundformer med 4 olika tändning/vevhus/kolv, cylinder.
Det finns kopior av många andra med.
Inte bara välkända märken.
Man brukar kunna se vad de sneglat på.
Just dessa Zenoah kopior är de som man ser oftast i varuhusen med.
En stor tillverkare av dessa är Jenn Feng koncernen. De gör flrutom detta även delar till bla Husqvarna, Stihl etc.
De påstås ha tillverkning i Zenoah's gamla fabrik som blev över då de flyttade in i Elux nybyggda Husqvarna fabrik.
Jag har nog haft 60-70 såna här zenoah kopior på bänken här + en mängd andra. Hur många har du skruvat i Anders? Vad baseras dina argument på? Det ligger en hög olika här för referens.
Tio oloka ser man nog utan att flytta nåt.

Avatar Fallback

Re: Kina tillverkat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790293
jannee skrev:Om man nu köper en kopia, vad det nu än månde, hur är det ställt med reservdelar.
Någon som är insatt i hur det fungerar, är ju redan svårt med reservdelar till lite "lätt" ålderstigna motorsågar.
Personligen tror jag att s.k. kopior kan vara minst lika bra som originalen, inte sällan det sitter Kina eller Japanprylar även i originalen.
Körde några år på Double Coin däck, ett däck som var minst lika bra som Michelin = kineserna kan göra riktigt bra grejor.

Bra däck = de varade många mil? Eller menar du att de klarade vattenplaning/våtgrepp etc lika bra?

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790295
1674917586_237c5441-9279-4f4b-a602-04209c229e00.jpeg
1674917586_53172ffd-627e-4084-9086-0c584b331c14.jpeg
Oleo-macs anläggning i Kina. Zenoah, eller kanske rättare sagt Husqvarna group har även de sedan länge stora tillverkningsanläggningar i Kina och man kan möjligen anta att dessa producenter tillverkar sågar under andra varumärken..🙂

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

anersimyra  
#790296
Mange skrev:Oleo-Mac är ett mer riktigt märke, en tillverkare med till skillnad från Meek, Hecht, jonkoping och andra säljnamn. Det finns nog ingen distributör eller nätverk här idag, tyvärr.
De har eller åtminstone har haft även proffs såg utöver varuhusmaskinerna.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=131

Hittills är de flesta kinasågs kopiorna är av en Zenoah såg. Lite varierat med kåpor, färg o annat. De finns i 4 grundformer med 4 olika tändning/vevhus/kolv, cylinder.
Det finns kopior av många andra med.
Inte bara välkända märken.
Man brukar kunna se vad de sneglat på.
Just dessa Zenoah kopior är de som man ser oftast i varuhusen med.
En stor tillverkare av dessa är Jenn Feng koncernen. De gör flrutom detta även delar till bla Husqvarna, Stihl etc.
De påstås ha tillverkning i Zenoah's gamla fabrik som blev över då de flyttade in i Elux nybyggda Husqvarna fabrik.
Jag har nog haft 60-70 såna här zenoah kopior på bänken här + en mängd andra. Hur många har du skruvat i Anders? Vad baseras dina argument på? Det ligger en hög olika här för referens.
Tio oloka ser man nog utan att flytta nåt.

Jag baserar mitt omdöme av Hecht 962 på att jag använder just den sågen i mitt arbete. Hur upplevde du själv 962:an när du provkörde, alternativt reparerade just den sågen? I övrigt väntar vi fortfarande på länken till erbjudandet av de tio 962:orna till det facila priset av 6000:- kronor..🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Björn T  
#790308 Att skåningen har livlig fantasi råder det ingen tvekan om. Ta detta inlägget på sidan 5 som exempel.
Caber kolvring är väl bättre än vanlig svartstål till den här no name nikasil cylindern.
Meteor kolvar är inte av de bättre jag sett/provat.

Caber kolvringar är riktigt bra och helt klart det bästa alternativet om man inte väljer oem, de är riktigt stora på kolvringar och välkända över världen för bra kvalité.
Meteor kolvar är minst lika kända världen över, och levereras med Caber ringar,riktigt bra alternativ istället för oem.
Men som vanligt, så är det bara massa svammel.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).