Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 63083 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716199
Mange skrev:Även efter du tömt/sköljt ur ledning?
Det är märkligt att oljan tar sig dit i den positionen. Även ståendes på snudan ska det inte ske.
Är det överfyllt o man får olja i ledning ska den bort för den arbetar inte rätt med vätska.
Har du tryck i tanken?

Det är ingen ledning. Bara ett hål, med en sprint i. Det är avluftningen som oljan rinner ut i. Inte röret på sekundärsidan på pumpen.
Med tanke på hur tanken är utformad så är det egentligen inte så märkligt. Kolla bilden från IPL:n, från några tidigare inlägg.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716221 Jag har haft några som inte läcker så lite märkligt är det.
Töm tanken o rengör ledningen. Det är en luft ledning, set ska inte vara olja i den oavsett position.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716889 Min Husqvarna 560 bråkar nu igen. Den startar helt fint, och går bra även vid höga varv i ca. 1 min sen börjar den med "böööh" andet igen, och går inte upp i varv. När jag då stänger av och drar igång den med en gång, så är det samma visa igen. Går bra i ca. 1 min, sen "böööh". Så kan jag hålla på, om och om igen. Kan det vara att det bildas något tryck någonstans? Eller är det elektronik? Tankavluftningen har jag kollat. Den är ok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#716900
Joakim S skrev:Min Husqvarna 560 bråkar nu igen. Den startar helt fint, och går bra även vid höga varv i ca. 1 min sen börjar den med "böööh" andet igen, och går inte upp i varv. När jag då stänger av och drar igång den med en gång, så är det samma visa igen. Går bra i ca. 1 min, sen "böööh". Så kan jag hålla på, om och om igen. Kan det vara att det bildas något tryck någonstans? Eller är det elektronik? Tankavluftningen har jag kollat. Den är ok.

En läcka som vidgas när den blir varm? Kanske vevlagrets infästning. (Mellan huset och yttre lagerbanan kopplingssidan)

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716907
williamm skrev:
Joakim S skrev:Min Husqvarna 560 bråkar nu igen. Den startar helt fint, och går bra även vid höga varv i ca. 1 min sen börjar den med "böööh" andet igen, och går inte upp i varv. När jag då stänger av och drar igång den med en gång, så är det samma visa igen. Går bra i ca. 1 min, sen "böööh". Så kan jag hålla på, om och om igen. Kan det vara att det bildas något tryck någonstans? Eller är det elektronik? Tankavluftningen har jag kollat. Den är ok.

En läcka som vidgas när den blir varm? Kanske vevlagrets infästning. (Mellan huset och yttre lagerbanan kopplingssidan)

Jag tror det kan uteslutas, då den startar momentant, några sekunder efteråt. Hade den inte gått att starta på några minuter, så kunde ju sådant, plus tändspole vara en orsak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Jocke91  
#716915 Nu har aldrig jag skruvat och hållit på med data förgasare, men det verkar nästan som att förgasaren tappar bort sig efter 1 minut.
Det är det som poppar upp i mitt huvud när jag läser beskrivningen. Sen om det stämmer eller ej är lite lotteri.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#716916
Joakim S skrev:
williamm skrev:
Joakim S skrev:Min Husqvarna 560 bråkar nu igen. Den startar helt fint, och går bra även vid höga varv i ca. 1 min sen börjar den med "böööh" andet igen, och går inte upp i varv. När jag då stänger av och drar igång den med en gång, så är det samma visa igen. Går bra i ca. 1 min, sen "böööh". Så kan jag hålla på, om och om igen. Kan det vara att det bildas något tryck någonstans? Eller är det elektronik? Tankavluftningen har jag kollat. Den är ok.

En läcka som vidgas när den blir varm? Kanske vevlagrets infästning. (Mellan huset och yttre lagerbanan kopplingssidan)

Jag tror det kan uteslutas, då den startar momentant, några sekunder efteråt. Hade den inte gått att starta på några minuter, så kunde ju sådant, plus tändspole vara en orsak.

Bra!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716917
Jocke91 skrev:Nu har aldrig jag skruvat och hållit på med data förgasare, men det verkar nästan som att förgasaren tappar bort sig efter 1 minut.
Det är det som poppar upp i mitt huvud när jag läser beskrivningen. Sen om det stämmer eller ej är lite lotteri.

Det är precis detta jag också har tänkt på, skulle kunna vara en anledning. Jag skulle vilja testa med en annan förgasare.

Eller att det byggs upp något tryck i förgasaren som påverkar membran, typ. När jag bytte membranen så tyckte jag att det gamla pumpmembranet såg märkligt ut. Liksom upptryckt på något vis. Före jag bytte de, så försökte jag peta, och mjuka upp det, och då gick den bra en stund efter det, för att sen börja krångla igen. Då bytte jag också membran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716945 Det är nog nåt bränslerelaterat. Gissar på att den inte pumpar fram som den ska.
Litet hål i bränsleledning? Membran? Primer? Går det bättre fulltankat?
Kolla luftning igen. Kör utan lock eller med lock med luftning.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#716997
Mange skrev:Det är nog nåt bränslerelaterat. Gissar på att den inte pumpar fram som den ska.
Litet hål i bränsleledning? Membran? Primer? Går det bättre fulltankat?
Kolla luftning igen. Kör utan lock eller med lock med luftning.

Det tror jag också. Bränsleledningen har jag kontrollerat så gott jag kan. Ser hel ut. Membran är bytta. Primern pumpar som den ska. Jag har öppnat tanklocket för att se att det pumpar ut bensin på returen, och det gör det. Jag har plockat bort avluftningen, och kört, och även kollat så att röret inte är tätt. Ingen skillnad om man har full tank.

Nyckeln till att få den att gå bra igen, är att stänga av, och dra igång den igen. Funkar då bra i ca. 1 min. Sen får man göra om proceduren igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717043 Har du möjlighet att koppla upp den?

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717056 tempgivaren som sitter i tändspolen.Hur nu man kan sätta en tempgivare i en tändspole som blir varm gäller både sthil och husqvarna och den går inte att kolla om den är hel eller fel aktig.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#717058
Mange skrev:Har du möjlighet att koppla upp den?

Jag har haft den uppkopplad förr, och då hittade handlaren inget fel på den efter uppdatering.
knaggen skrev:tempgivaren som sitter i tändspolen.Hur nu man kan sätta en tempgivare i en tändspole som blir varm gäller både sthil och husqvarna och den går inte att kolla om den är hel eller fel aktig.
jag har också funderat lite på om det skulle kunna vara denna, men jag har väl alltid ramlat tillbaka till förgasarspåret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717060
Joakim S skrev:
Mange skrev:Har du möjlighet att koppla upp den?

Jag har haft den uppkopplad förr, och då hittade handlaren inget fel på den efter uppdatering.
knaggen skrev:tempgivaren som sitter i tändspolen.Hur nu man kan sätta en tempgivare i en tändspole som blir varm gäller både sthil och husqvarna och den går inte att kolla om den är hel eller fel aktig.
jag har också funderat lite på om det skulle kunna vara denna, men jag har väl alltid ramlat tillbaka till förgasarspåret.

Hur ser det ut vid magnetventilen läcker det där så drar den in luft där och då blir det felaktigt.
Sen kommer nästa brasklapp blanda 98 med syntet olja och kör en tank så du får tvätta ur allt harts i från alkalyten.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717065 Tempgivarens funktion testas och/eller ger nåt värde när man kopplar upp.
Även de andra elektriska komponenterna spjällaxel och magnet kan med testas.
Har den uppdaterats/återställt så bör där vara nya fel koder nu.

Har du kollat kolv, ring etc..

Att tempgivare sitter där är nog av nån tillvekningspraktisk betydelse. Ser inget vettigt i det alls. Borde sitta där det blir som varmast och finns minst toleranser.

(Edit. Förtydligande)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).