Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 63217 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712147
williamm skrev:
Joakim S skrev:Kollade runt lite, och hamnade på Entrepenadbutiken.se,där de hade en bra förklaring på tändstiftsfrågan. Skiljer ju en del i gäng, M14 mot M10.

Beskrivningen gäller RCJ7Y, och förklaringen gäller vilka sågar som ska ha Cmr6h. Notera att detta bara är en förklaring från min sida om gängstorlek, inte huruvida det ska vara R på stiftet.

Men varför har de nyare sågarna Ḿ10?

572 har ju M14, och röjsågar 555 verkar det som.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712149
masyngel skrev:Tolkar det som att M8 hade varit sämre.
Det beror på hur man ser saker:
Är glaset halvfullt, eller bättre än inget glas?
🙃

Det finns väl begränsningar för hur liten diameter man bör ha, och kan ha. Jag tycker det är konstigt varför man går ner såpass mycket i dimension, från ett redan vinnande koncept.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#712176 Hej vinterröjarn avslutat gav ett svar här till mig om de mindre tändstiften om varför dom valde dom ska se om hittar det han skrev.

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#712180 Hej hittade svaret .För att skilja sig från resten.
Det ska även ha varit för att få tändningen mer exakt, och samverka med datan i spolen..
Det är därför man valt detta stift..

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#712182 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712184
Hepo skrev:Hej hittade svaret .För att skilja sig från resten.
Det ska även ha varit för att få tändningen mer exakt, och samverka med datan i spolen..
Det är därför man valt detta stift..

👍😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712185 Jag tror det har med tändningarna mer än nåt annat. Kanske leverantören av tändningarna som tyckte det var bättre alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712186 Bara tändstift kvar nu. 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#712187
Joakim S skrev:Bara tändstift kvar nu. 😊

Den ser bra ut.
Ursäkta att jag var lite negativ till den förut. 560 är egentligen en av de bästa med dataförgasare tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712191
williamm skrev:
Joakim S skrev:Bara tändstift kvar nu. 😊

Den ser bra ut.
Ursäkta att jag var lite negativ till den förut. 560 är egentligen en av de bästa med dataförgasare tycker jag.

Nej då, det går fint😊👍. Alla får ju ha sina åsikter om datasågar. Får se vad jag har för åsikter när jag försöker starta den. 😂😂

Men ändå kul att ha brutit ner en datasåg hyfsat i molekyler, och sen fått ihop den igen. De är ju lite pilliga. Sen är ju denna såg från 2011,så den måste ju varit väldigt modern på den tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#712195
Joakim S skrev:
williamm skrev:
Joakim S skrev:Bara tändstift kvar nu. 😊

Den ser bra ut.
Ursäkta att jag var lite negativ till den förut. 560 är egentligen en av de bästa med dataförgasare tycker jag.

Nej då, det går fint😊👍. Alla får ju ha sina åsikter om datasågar. Får se vad jag har för åsikter när jag försöker starta den. 😂😂

Men ändå kul att ha brutit ner en datasåg hyfsat i molekyler, och sen fått ihop den igen. De är ju lite pilliga. Sen är ju denna såg från 2011,så den måste ju varit väldigt modern på den tiden.

Jag är självt sugen på en 560 "datasåg" men säg det inte till någon på skogforum! 🤣

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712197
williamm skrev:
Joakim S skrev:Nej då, det går fint😊👍. Alla får ju ha sina åsikter om datasågar. Får se vad jag har för åsikter när jag försöker starta den. 😂😂

Men ändå kul att ha brutit ner en datasåg hyfsat i molekyler, och sen fått ihop den igen. De är ju lite pilliga. Sen är ju denna såg från 2011,så den måste ju varit väldigt modern på den tiden.

Jag är självt sugen på en 560 "datasåg" men säg det inte till någon på skogforum! 🤣

Ok😊. Nej då, ska inte säga ett knyst. 😂😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

totte  
#712206 Var det nån som sa nåt? 😇

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712212 Vet du varför den skurit?
Hade varit bra o se hur inställningarna står, återställa/uppdatera.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#712216
Mange skrev:Vet du varför den skurit?
Hade varit bra o se hur inställningarna står, återställa/uppdatera.

Det jag såg när jag rev den, var ju att ena cylinder skruven var lös, och en lös skruv till spolkanalerna. Sen vet jag att tändstiftet hade vibrerat loss för den förra ägaren. Det var ju några märkliga spår mot stift och dekomp, som gjorde att jag även trodde att dekompen var inblandad, men jag tror mig minnas att du inte trodde på den teorien, utan mer lös skruv-teorin.

Reset och uppdatering gör handlaren?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).