Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 63168 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#705905 Jepp 😊. Och gladast blir nog tändspolen😂

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#705906 Den blir fin! Jag hoppas hitta en jag också.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#705908
williamm skrev:Den blir fin! Jag hoppas hitta en jag också.

Tack:). Hade flyt med denna. Han ville ha 300kr för den, men han ville inte sända den. Då bjöd jag 500kr plus frakt. Då släppte han den:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Brakbrakaren  
#705924
Joakim S skrev:Vissa delar, jobbigare än andra att få rena😊


Har du några hemliga knep?
Vad tycker du funkar bäst att rengöra med?

Gillar att du räddar sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#705927
Brakbrakaren skrev:
Joakim S skrev:Vissa delar, jobbigare än andra att få rena😊


Har du några hemliga knep?
Vad tycker du funkar bäst att rengöra med?

Gillar att du räddar sågarna.

Nja. Hink med så varmt vatten som går, ur kranen, och avfettning. Skrapar av den smutsen som sitter någorlunda löst först, sen blåser rent med tryckluft, sen ner i hinken. Låter det stå i ca. 30 min, sen tvättar jag av med svamp, sen blåser jag av med tryckluft.

Hade egentligen velat ha en diskmaskin i garaget, men har inget vatten indraget. En deltvätt hade ju varit ett alternativ, men har inte orkat styra med det än. Lite pga platsbrist också.

Tack:). Ja, det är kul att se sågarna förvandlas till det bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

johan eriksson  
#705929 Som ett något sent svar angående blästring av vevhus så har jag fått lära mig att man blästrar aluminium med glas. Självklart så får man ju låta bli att köra på tätningsytor och lagerlägena.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#705931
johan eriksson skrev:Som ett något sent svar angående blästring av vevhus så har jag fått lära mig att man blästrar aluminium med glas. Självklart så får man ju låta bli att köra på tätningsytor och lagerlägena.

Ja, det låter ju rimligt med glas👍. Ja, jag tänker ju att man låter bli de ytor som inte har orginallack på sig, utom där den är borta pga slitage förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#705976 Och nu ihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

tallen100  
#705984 Snyggt 👍, det går undan 😀

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#706001
tallen100 skrev:Snyggt 👍, det går undan 😀

Tackar👍😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#706023 Fick hem ett 254 vevhus idag som jag är sugen på att renovera. Men går cylindern att rädda? Det är inga repor, och jag tror att efter en honing så kommer även det kosmetiska att gå bort. Men förbränningsrummet har ju tagit en del stryk. Går det att bearbeta bort det där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#706040
Joakim S skrev:Fick hem ett 254 vevhus idag som jag är sugen på att renovera. Men går cylindern att rädda? Det är inga repor, och jag tror att efter en honing så kommer även det kosmetiska att gå bort. Men förbränningsrummet har ju tagit en del stryk. Går det att bearbeta bort det där?

Det där så inget vidare ut, men jag vet inte om det går att fixa eller ej.
Om du behöver cylinder eller annat så har jag allt utom bågen till dem, och mins 3 cylindrar i reserv.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#706046
williamm skrev:
Joakim S skrev:Fick hem ett 254 vevhus idag som jag är sugen på att renovera. Men går cylindern att rädda? Det är inga repor, och jag tror att efter en honing så kommer även det kosmetiska att gå bort. Men förbränningsrummet har ju tagit en del stryk. Går det att bearbeta bort det där?

Det där så inget vidare ut, men jag vet inte om det går att fixa eller ej.
Om du behöver cylinder eller annat så har jag allt utom bågen till dem, och mins 3 cylindrar i reserv.

Nej. Håller med. Ser ju riktigt dåligt ut, men jag undrar, vad är egentligen problemet? Om man bearbetar området så man försäkrar sig om att inga flisor lossnar, så borde det vara lugnt tycker jag.
Edit: Man tappar ju lite i komp då. Köra utan packning då👍😂

OK bra att veta👍😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

totte  
#706052 Är väl bara att testa att köra med den. Betyder inte så mycket om det är lite knas däruppe så länge det inte berör loppet nedanför kolvringens topposition.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#706054
totte skrev:Är väl bara att testa att köra med den. Betyder inte så mycket om det är lite knas däruppe.

Jo. Det får nog bli så. Skulle smärta att kassera en cylinder som är så fin invändigt, förutom hacken toppen.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).