Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 63155 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#723521
totte skrev:Kan man väl göra förvisso, bara man inte tror på vad det står. 🤣

Nej, det är ju en annan sak, om effekten stämmer som de uppger, men i detta fallet verkar det ju finnas 2 versioner. En brasiliansk, som är "detuned" till 3,6 kw. Och en "vanlig" på 3,8 kw. Då kommer det ju också iaf ett par följdfrågor, som vad är det som skiljer dessa sågar åt? Och varför "detuningen" är gjord?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#723522
Joakim S skrev:
totte skrev:Kan man väl göra förvisso, bara man inte tror på vad det står. 🤣

Nej, det är ju en annan sak, om effekten stämmer som de uppger, men i detta fallet verkar det ju finnas 2 versioner. En brasiliansk, som är "detuned" till 3,6 kw. Och en "vanlig" på 3,8 kw. Då kommer det ju också iaf ett par följdfrågor, som vad är det som skiljer dessa sågar åt? Och varför "detuningen" är gjord?

Det är nog en senare tillverkning med lägre toleranser tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#723523
williamm skrev:
totte skrev:Ge upp det där att någonsin tro på effektsiffror som anges i olika sammanhang. Man kan se exakt samma såg i två olika broshyrer direkt från tillverkaren och med olika siffror.

Jag brukar nöja mig med cc och att fråga hur den som har dem tycker att dem går.

Men inte alltid att kubik ger mig infon jag vill ha.

Ex 1. Husqvarna 254. 3,0kw
Husqvarna 257. 2,7kw

Ex 2. Jonsered 2156. 3,2kw
Jonsered 2159. 2,9kw

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#723524
williamm skrev:
Joakim S skrev:
totte skrev:Kan man väl göra förvisso, bara man inte tror på vad det står. 🤣

Nej, det är ju en annan sak, om effekten stämmer som de uppger, men i detta fallet verkar det ju finnas 2 versioner. En brasiliansk, som är "detuned" till 3,6 kw. Och en "vanlig" på 3,8 kw. Då kommer det ju också iaf ett par följdfrågor, som vad är det som skiljer dessa sågar åt? Och varför "detuningen" är gjord?

Det är nog en senare tillverkning med lägre toleranser tror jag.

Ja, så kan det ju vara🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#723542 Hej Joakim på 61an var det tum skruvar till cylindern? är ju det på min 162 266 men vet inte varför. hade ju funkat lika bra med m6.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#723549
Hepo skrev:Hej Joakim på 61an var det tum skruvar till cylindern? är ju det på min 162 266 men vet inte varför. hade ju funkat lika bra med m6.

Jepp. 3/16 del insex. Vad själva gängorna var på vet jag inte.

Edit: Lite roligt också med veven, iaf på de äldre med delad tändning. Där är kopplingssidan 1/2" UNC och svänghjulssidan M10x1,0. 😂

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Jocke91  
#723556 61an blev bra 👍

Det är 1/4 tum skruvar på dessa sågar.

Edit: Dvs 1/4 tum gänga på skruvarna till cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723598 Det kan vara lite svårt att förstå de olika gängor o bultar som använts.
Orsakerna är olika men oftast rätt bra.
Ibland är det för att ha lite enklare produktion/lager hållning.
Ibland inköp, design, kostnad, leverantörs rek.

Faktum.
Inte ofta det var bultar som lossade och gängor höll bra.
Bultarna var i hög och jämn kvalisort.
Det är värt en mejsel i verkstan som ska ev byta nån cylinder då och då. Betydligt färre problem än motsvarande friskluftsfläkt idag.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#723848 Jag tror inte jag varit så exalterad sen jag fick tag i min Jonsered 2077. Fick ett par paket idag, varav det ena är särdeles spännande. Det har ju varit en del snack om denna såg i det sista. Jag fick tag i min för en vecka sen men den kom först idag, på posten. En Jonsered 670 Super V! Hade väldigt tur att få tag i denna. Första gången jag sett en till salu. Den ska gå att få väldigt fin tror jag. Den startar och går, men tror det är dags för membranbyte. Blir väl en typ av "helrenovering". Det andra paketet innehöll en halvslaktad Husqvarna 257, som jag tänkt använda delarna till en 254SG,och bygga till en 262.

@Mange kan hämta nummer här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#723862
Joakim S skrev:Jag tror inte jag varit så exalterad sen jag fick tag i min Jonsered 2077. Fick ett par paket idag, varav det ena är särdeles spännande. Det har ju varit en del snack om denna såg i det sista. Jag fick tag i min för en vecka sen men den kom först idag, på posten. En Jonsered 670 Super V! Hade väldigt tur att få tag i denna. Första gången jag sett en till salu. Den ska gå att få väldigt fin tror jag. Den startar och går, men tror det är dags för membranbyte. Blir väl en typ av "helrenovering". Det andra paketet innehöll en halvslaktad Husqvarna 257, som jag tänkt använda delarna till en 254SG,och bygga till en 262.

@Mange kan hämta nummer här.

Wow!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#723867
williamm skrev:
Joakim S skrev:Jag tror inte jag varit så exalterad sen jag fick tag i min Jonsered 2077. Fick ett par paket idag, varav det ena är särdeles spännande. Det har ju varit en del snack om denna såg i det sista. Jag fick tag i min för en vecka sen men den kom först idag, på posten. En Jonsered 670 Super V! Hade väldigt tur att få tag i denna. Första gången jag sett en till salu. Den ska gå att få väldigt fin tror jag. Den startar och går, men tror det är dags för membranbyte. Blir väl en typ av "helrenovering". Det andra paketet innehöll en halvslaktad Husqvarna 257, som jag tänkt använda delarna till en 254SG,och bygga till en 262.

@Mange kan hämta nummer här.

Wow!

Ja, blir kul att titta närmare på denna såg. Får se vad mycket jag river innan 262 projektet har kommit lite längre😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723916 De är nu i listorna!

Kanon!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#724243 Kommit en bit på vägen med Husqvarna 254 SG:n som ska få 262 cylinder. Stopp nu tills jag får cylindern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#725635 Har jobbat lite med 670:n. Blir fin den också😊👍.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#725649 Superfin!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).