Motorsåg och handhållet

Tändstift

79 inlägg 9411 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686172 Wanna Be.
Det var bra förklatat. Rolig och intressant läsning i denna tråd.
När man ser hur det funkar på olika bra sätt är det ibland lättare att se än förklara.
Att ytor ärjat, skador på delar i stift går att se är en sak. Det begriper jag när jag ser det.
Det som övergår mitt förstånd är antalet tändningar som gått/går itu samt varför det är uppenbara skillnader i hur det uppfattas särskilt i 3-seriens husqvarna. Varför ser inte fler samma? Sågar gjorda innan 1990 verkar fler açceotera de håller bättre utan R stift, många fler som uppleft detta med.
Att jag inte är ensam med detta tänk vet jag för jag prtatat med andra som kommit till samma slutsats. Både här och utomlands.
Nåt geografiskt är det inte. Inte ens regionalt.
De som skruvar såg runt mig använder enbart R stift som tillverkaren säger. Visserligen skruvar de inte lika mycket med äldre såg med ändå, det säger något kanske. Vi har diskuterat detta med stift och kommit fram till att även de ser/sett stift o spolar som inte funkar i samma utsträckning på 2 och 3 serien men följer tillverkarens råd (Alltid klokt när man är osäker) av olika skäl och har inte provat nåt annat.
Visst går det tändningar oavsett vilket stift de har men jag står fast i min erfarenhet att det funkar bättre utan R i såg utan intelligent tändning. Dessa har jag inte tillräckligt med erfarenhet att uttala mig om.

Hur påverkas tändning när det blir defekter i stiften, R stiften har fler delar och ytor det måste ju påverka om/när de blir sämre.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

anersimyra  
#686226 men jag tycker att Denso förenklar för mycket här.
Det är ingen krets eftersom det är ett avbrott i den, det är själva grejen med tändstift... Saxat från ” wannabees ” text. Är det själva beskrivningen av att tändsystemet är en krets som är förenklingen så återfinns väl detta i texten från NGK..🤔 och blir användningen av ordet krets problematiskt för förståelsen i stort, eller är det möjligen så att ” problemet ” är rent semantiskt.. 😮

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändstift

Wanna Be  
#686259
anersimyra skrev:men jag tycker att Denso förenklar för mycket här.
Det är ingen krets eftersom det är ett avbrott i den, det är själva grejen med tändstift... Saxat från ” wannabees ” text. Är det själva beskrivningen av att tändsystemet är en krets som är förenklingen så återfinns väl detta i texten från NGK..🤔 och blir användningen av ordet krets problematiskt för förståelsen i stort, eller är det möjligen så att ” problemet ” är rent semantiskt.. 😮

Jag for kanske lite fort fram där, det korrekta är att det är ingen sluten krets. Jag ville bara göra mitt argument tydligt. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

totte  
#686657 Sådär tråden rensad och upplåst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).