Sida 3 av 6
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 21:25
av Avslutat-02
Tänk vad man fått leta fel ibland..
man har rivit ner en hel såg för att den inte fungerat..
man har kollat gnistan och den fanns men ändå ville inte sågen fungera..
efter något tag så provade man att byta stift trots att det som satt i var nästan nytt...och visst gick sågen bra igen... 😀 😀
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 21:27
av Avslutat-02
knaggen skrev:Man ser skillnader i en bromsbänk och inte upplevd placebo min gamla 357a går lika bra idag som den gjorde för 17 år sedan med samma stift så vad är igentligen problemet.
Det sitter ngk stift I 560 röjarn och I 480 så är det samma stift i från 2012 och det är ett oregon stift av okänd tillverkare. I 353 sitter det ett bosch stift och den sågen är ordentligt trimmad och där är det mera påfrestning på stiftet än vad det är i dom andra maskinerna men den startar och varvar sina 14200 v utan problem.
Vad roligt för dig att dina maskiner med dessa stift fungerar utmärkt.
För många är det tyvärr inte så..
Många gånger är det inte själva stiftens fel utan spolarna som haft en defekt från början men skapat defekter i stiften med...
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 21:53
av Avslutat-02
För ca 10 år sedan var det inte någonting som biltema lyckades med?
Köpte inte de in NGK stift från konkurser i Usa och importerade till norden....
De blev ett väldigt liv om detta kommer jag ihåg..
🤔
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 21:55
av knaggen
vinterrojarn skrev:knaggen skrev:Man ser skillnader i en bromsbänk och inte upplevd placebo min gamla 357a går lika bra idag som den gjorde för 17 år sedan med samma stift så vad är igentligen problemet.
Det sitter ngk stift I 560 röjarn och I 480 så är det samma stift i från 2012 och det är ett oregon stift av okänd tillverkare. I 353 sitter det ett bosch stift och den sågen är ordentligt trimmad och där är det mera påfrestning på stiftet än vad det är i dom andra maskinerna men den startar och varvar sina 14200 v utan problem.
Vad roligt för dig att dina maskiner med dessa stift fungerar utmärkt.
För många är det tyvärr inte så..
Många gånger är det inte själva stiftens fel utan spolarna som haft en defekt från början men skapat defekter i stiften med...
Om man skall gå till ytligheter så blev stiften dåliga runt94-95 man märkte det på mc sidan där stift förut hade abonnemang så helt plötsligt så fungerade dom inte det räckte med att dom hade varit blöta och även om man torkade dom så funkade dom inte det var det samma med tvåtaktarna och silver&platina stiften.
Om man följer tillverkarens instruktioner på hur mycket moment stiftet skall dras med så minimerar man risken att stiftet ramlar sönder. Bil sidan har haft samma problem med sönder fallande stifft men när man började att följa tillverkaren råd så håller dom.
På Bosch stiften står det handkraft sedan 90 grader och det finns även ett moment om man tar bort packningen på stiftet. Vilket ger lite högre komp.
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 22:36
av machonisti
Personligen:
Egna maskiner som krånglat pga stift har verkligen varit nedgångna.
Enda undantaget var en gammal yamaha kerosin motor.
Där föregående puttat in vad som fanns i backen.
Här tar mitt input slut!!
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 22:37
av Avslutat-02
Fast även i bilarnas och mc världen ska ju service utföras helst varje år..
Vet att de flesta firmor som har fasta priser på servicen också byter stiften varje år.
Det gör jag på mina bilar varje år, även om de sak tåla upp till 10,000 mil.
Jag har fått byta många stift och spolar även på bilmotorer..
Det vanligaste är att man inte bytt alls på många många år...vilket sliter ut spolarna.
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 22:42
av machonisti
Jovisst serviceintervall på eget har följts åtminstone ditåt.
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 22:46
av bmbamse
Undrar jag om inte det är avbrända elektroder, som ger större elektrodavstånd, som ger högre (behövd) gnistspänning för att gnistan ska "orka" hoppa över, som slutligen dödar isoleringen i tändspolen eftersom gnistan börjar hoppa över där i stället...
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 22:47
av Nyborg
Finns nog olika kvaliteter på stift. Har en gräsklippare som farsan köpte för säkert tjugo år sedan. Jag har klippt min gräsmatta med enbart den i 11 år. Står Briggs & Stratton på stiftet så det är original! Startar alltid på första eller möjligtvis andra draget. Står för det mesta utomhus, även vintertid. Undrar när jag behöver köpa en ny? Börjar rosta... 😀
Re: Tändstift
Postat: fre 11 dec 2020, 23:09
av Avslutat-02
Vad är roligast, åka och köpa en klippare som kanske ändå inte var exakt det man ville ha..
Prata med frugan som vill ha en lätt jäkel helst helt utan att man behöver köra den..typ automower..
Eller skruva lite, ta en kall öl...plocka ner den, tvätta, blästra av, fixa lite rost,svetsa lite kanske spackla..
sedan fram med ännu en öl och färgsprutan eller sprayfärg och lacka den fin..
serva motorn och slipa kniven, montera ihop och sprätta ölen medans frugan säger: men älskling den blev ju jättefin, det gjorde du bra...nu kan du hjälpa mig att byta gardiner... 🤣 🤣
Re: Tändstift
Postat: lör 12 dec 2020, 00:52
av knaggen
vinterrojarn skrev:Fast även i bilarnas och mc världen ska ju service utföras helst varje år..
Vet att de flesta firmor som har fasta priser på servicen också byter stiften varje år.
Det gör jag på mina bilar varje år, även om de sak tåla upp till 10,000 mil.
Jag har fått byta många stift och spolar även på bilmotorer..
Det vanligaste är att man inte bytt alls på många många år...vilket sliter ut spolarna.
Man byter inte stiften om dom kostar runt 200kr st varje år om man inte kör runt 10000 tuen mil om året.
Re: Tändstift
Postat: lör 12 dec 2020, 00:55
av Avslutat-02
Jo det är ju det priset för slutkund inte för verkstaden.
Jag har själv jobbat i verkstäder där man gör just detta när man har fasta priser på servicen.
Ingen större skillnad från när du servar din såg...
Re: Tändstift
Postat: lör 12 dec 2020, 01:24
av Mange
Det vanligaste felet jag ser idag med stift är R stift som slutar funka.
De går inte upp i varv, sega, misständer och beter sig underligt.
Förr så hade jag sagt tändning och inte ens provat nytt stift om det som är i ser ok ut, nu är stiftet det första som byts o sen går sågen igen 49 gånger av 50.
Sågar under 2005 får CJ7Y utan att blinka. Även vissa nyare med som jag vet klarar gå på dem.
Några få 357/346 har jag märkt vill inte gå riktigt utan R stift, de har då fått det och är strax tillbaks och får ny tändning.
Jag har mätt massor med stift, reklamerat och diskuterat detta med säljare och leverantörer, utan större framgång.
Har en rätt gullig tändstift samling om jag får säga det själv.
En mer än halv oljespann full med bytta/kasserade stift. Mäta på dem är en upplevelse.
De som är fungerande, men beg. använder jag i gammelsågarna. Låter lite snålt kanske men det är inte 5 sågar heller och de gör aldrig en krona så man får använda det man har. De äldre sågarnas stift sparar jag för de är helt enkelt bättre än nya idag.
Jag har alltid varit road av stift och dess funktion och historik. Riktigt kul o se de äldre som bara går o går.
Kvalisort har sänkts under normal nivå i mitt tycke i alla märken då mycket görs i fabriker de helt enkelt gör de billigare.
Re: Tändstift
Postat: lör 12 dec 2020, 10:41
av Hepo
Hej hur mäter man stiftet i multimetern? hur ska vredet stå. ska även prova cj7y, bpm7a hva 1100cd då den missar ibland o går upp å ner. brukar köra hva egna r stift. Men autotune sågar ska väl ha rstift så datan inte blir ut störd?
Re: Tändstift
Postat: lör 12 dec 2020, 10:55
av Avslutat-02
Autotune sågar har inte CJ6-7Y stift de har CMR6H eller RZ7C.
NGK. CHAMPIONS.