Motorsåg och handhållet

Tändstift

79 inlägg 9420 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändstift

fendt311  
#685697
Mange skrev:Kan skilja rätt rejält mellan olika märke och modeller, även stift av samma märke modell.

Mäta motståndet obelastat är nog inte rätt.
Likaså beg stifts yta kan variera och påverka mätning rätt kraftigt.

Jag mätade bara en mängd nya tändstift (obelastad). Blev förvånad över att NGK som dömts ut. Var dom som visade sig ha minst skillnad i motstånd.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#685698 OHM värdet kan vara jämt.
Men hur de presterar i en motor är annat.
Jämför jag med antal timmar som jag kan köra med champions stift och med NGK så är skillnaden rejäl.
När den nyare sågarna kom så var det NGK stift i...gick ca 2 veckor sedan fick man mail från HVA att byta till champions då NGK inte höll måttet.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

tallen100  
#685699 NGK tycker jag har funkat bra..

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685728
knaggen skrev:
Mange skrev:Kan skilja rätt rejält mellan olika märke och modeller, även stift av samma märke modell.

Mäta motståndet obelastat är nog inte rätt.
Likaså beg stifts yta kan variera och påverka mätning rätt kraftigt.

3st av 5 mäter lika och dom är nya.Men du vågar inte gissa på det jag skrev förut .

Mät några hndra till, ska vi snacka sen.
Det finns utan R med mer motstånd än de du mätt. Lika så mer eller mindre med R.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

fendt311  
#685735 Jag mätte ca 60 st nya tändstift i kart av både NGK och Champion. Mesta av tändstiften är gammla, men nya i kart. Men ändå dock förvånad över resultat. Trodde själv att det inte skulle vara någon större skillnad.
Så Mange har helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

fendt311  
#685737
tallen100 skrev:NGK tycker jag har funkat bra..

Samma här hos mig tallen 100. NGK har jag alltid kört med. Har aldrig haft problem med dessa stift.👍

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#685738 Möjliga ersättningständstift till NGK CMR6H
Autolite 4194
Bosch USR7AC
Bosch 0242035500
Brisk TR15C
Champion RZ7C
Honda 31916-ZOH-003
Honda 31916-Z0H-003

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

fendt311  
#685739
vinterrojarn skrev:OHM värdet kan vara jämt.
Men hur de presterar i en motor är annat.
Jämför jag med antal timmar som jag kan köra med champions stift och med NGK så är skillnaden rejäl.
När den nyare sågarna kom så var det NGK stift i...gick ca 2 veckor sedan fick man mail från HVA att byta till champions då NGK inte höll måttet.

Jag har kört med samma NGK stift i sågar ( Husqvarna) som gått i minst 10år tid. Utan att byta tändstiftet. Då har dom matat en hel del kubik genom dom åren.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685740 Okej du skall få svaret på mätningarna.
Ngk Bpmr 7A 9.37 kohm gått 1200 kubik slutaverkning och fungerar ännu fast det är 17 år gammalt
Campion Rc7y 15.81 kohm
oregon prvfy 13.33 kohm mätte på några till under dagen och då mätte 3st lika dant av 5

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#685741 Ja det var mer så tidigare.
Med dessa nyare sågar som t,ex 550,545,2252,2253 så har då jag och många återförsäljare med mig fått byta stift flera gånger i veckan på samma såg tills man bytt märke på stiften.

Inget nytt för mig, jag bytte alltid bort NGK stiften innan jag levererade maskinen, mest pga att det helt enkelt inte fungerade. Personligen tröttnade jag för många år sedan när sågar inte varvade upp, stiften gick sönder, sprickor uppkom, eller så helt enkelt så fanns inte gnista.

Jag märkte stor skillnad när jag gick ifrån Hva 252\ jonsered Rs52 till Hva 345\jonsered 2145..Dessa ville inte alls gå med NGK stift, hade flertalet sågar som bara inte gick.
Detta är samma som med vissa typer av alkylater, det händer.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#685742
knaggen skrev:Okej du skall få svaret på mätningarna.
Ngk Bpmr 7A 9.37 kohm gått 1200 kubik slutaverkning och fungerar ännu fast det är 17 år gammalt
Campion Rc7y 15.81 kohm
oregon prvfy 13.33 kohm mätte på några till under dagen och då mätte 3st lika dant av 5



Tack för svaret. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685749 Jag kan mäta dessa stift här, eller hundra av varje och få olikt resultat, särskilt beg. stift.
Hade ett Oregon R stift på bänken med oändligt motstånd för ett tag sen.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

fendt311  
#685758 Vad är problemet? ( bild på en del nya tändstift av olika sorter, uppmätade hos mig i verkstan.) Det är precist som Mange säger. Tändstiften har olika motstånd. Än fast dom är helt nya. Varför tar man inte till sig information som han, vi skriver om? Verkar som en del människor lever i försakelse. Trodde inte på detta själv. Men efter mätningar, test själv. Visar det sig stämma. Sedan vad tillverkarna har för tolleranser. Det är en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685786
fendt311 skrev:Vad är problemet? ( bild på en del nya tändstift av olika sorter, uppmätade hos mig i verkstan.) Det är precist som Mange säger. Tändstiften har olika motstånd. Än fast dom är helt nya. Varför tar man inte till sig information som han, vi skriver om? Verkar som en del människor lever i försakelse. Trodde inte på detta själv. Men efter mätningar, test själv. Visar det sig stämma. Sedan vad tillverkarna har för tolleranser. Det är en annan sak.

Men det enda som kan avgöra vad som händer är en bromsbänk för den har ingen placebo över nånting.
Där får man svaret på allt.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685821 Man ser skillnader i en bromsbänk och inte upplevd placebo min gamla 357a går lika bra idag som den gjorde för 17 år sedan med samma stift så vad är igentligen problemet.
Det sitter ngk stift I 560 röjarn och I 480 så är det samma stift i från 2012 och det är ett oregon stift av okänd tillverkare. I 353 sitter det ett bosch stift och den sågen är ordentligt trimmad och där är det mera påfrestning på stiftet än vad det är i dom andra maskinerna men den startar och varvar sina 14200 v utan problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).