Motorsåg och handhållet

Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

97 inlägg 20836 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Robertberg  
#759968 Ok. Det räckte inte med bara namnbyte alltså, även recept ändrades.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759974 Recept, råvara, sammansättning, dunk, inget är samma mer än namnet EP.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

DrW  
#810179
totte skrev:Problemet verkar vara att oljetillverkare traditionellt trott att för att det är en kedja så krävs det samma egenskaper som för diverse drivande kedjor. En rullkedja som ligger fritt, som på cykel och motorcykel behöver förstås en olja som stannar kvar och smörjer, eftersom det inte ären kontinuerlig tillförsel. Dessa kedjor går med jämförelsevis låg hastighet men ganska hög belastning och har i de flesta fall ingen värmeutveckling av betydels.

En motorsågskedja går med mycket hög hastighet och skäligen liten belastning. Den får ständig tillförsel av olja och det är därför fullständigt oväsentligt ur smörjsynpunkt att ha en fastklibbande olja. Men, som redan sagts, oljan skall bidra till kylning, vilket den gör när den kastas av. Det är en av orsakerna till att det är viktigt med ganska stor oljetillförsel, förutom att det smörjer bättre med mer olja.

I många av de saluförda biooljorna ingår klibbande komponenter, som dels är helt onödiga, dels verkar ha en stor del i problemet med igenklibbade sågar, något som förefaller vara ett allvarligt problem med många av dessa oljor.

Om det nu är så att mer olja är bättre så är det också en fråga om miljö, både för den som arbetar och allmänt. Det är väl knappast någon som kan hävda att det är bra att sprida mineralolja i markerna eller att det är särskilt hälsosamt att andas in.

Ren rapsolja fyller kriterierna bra, den lämnar svärdet ganska lätt och bidrar till kylning. Smörjegenskaperna har väl hittills visat sig helt tillräckliga för alla de som använt det konsekvent i flera år i egenverksamhet och i proffsarbete. Rapsoljan är nog en av de mindre skadliga produkterna att sprida i terrängen, någon giftighet har den inte och bryts ned i naturen.

Rapsoljan är inte helt fri från att stelna något. Efter många månader stillestånd så är kedjan något fastklibbad, men inte värre än att man lossar den ganska lätt, Hittills har vi inte hört om någon som fått oljepump och kanalerna i sågen igensatta av raps.

Jag har lyckats få en igensatt pump. Använt rapsolja i många år på en sällananvänd såg men helt plötsligt var det stopp. Fick lämnas in på service och det var helt igenkloggat.
Har använt på en lika sällan använd kedjeröjare och på en elsåg som används ytterst sällan utan problem annat än att kedjan blir stel.
Lite tveksam att använda raps nu faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

fri  
#810303 Ica vill nu ha 33kr/l för rapsoljan. Det finns i samma ICA butik en ukrainsk solrosolja i 810ml flaska för 20kr.

På annat inköpsställe såldes samma ukrainska solrosolja i 6 pack för 89kr, jag tänker prova den på torrgran.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#810313
fri skrev:Ica vill nu ha 33kr/l för rapsoljan. Det finns i samma ICA butik en ukrainsk solrosolja i 810ml flaska för 20kr.

På annat inköpsställe såldes samma ukrainska solrosolja i 6 pack för 89kr, jag tänker prova den på torrgran.

Var finns denna solrosolja?

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

fri  
#810349 Salamlivs, Skäggetorp, Linköping

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#810353
fri skrev:Salamlivs, Skäggetorp, Linköping

OK, tack, en aning utanför min aktionsradie 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).