Motorsåg och handhållet

Partner 540 Professional - Hjälp efterfrågas

18 inlägg 5219 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner 540 Professional - Hjälp efterfrågas

Fiddster  
#681006 Jäklars intressant det där. För det var tusan vad din såg går. 😀

Jag har inte fått mina membran ännu utan de kommer i början av nästa vecka. Jag ska byta dem och sätta ihop maskinen igen sen och se hur den går. Annars lär jag höra av mig för lite tips och tricks om jag betämmer mig för att göra samma ingrepp på min, lockande är det.
Grymt att du tar/tog dig tid! 👍 👍

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner 540 Professional - Hjälp efterfrågas

Avslutat-02  
#681013 Varsågod..
Kolla gärna in den där tråden om E85..

Undersökning av att köra såg på E85.

Där finns mycket bra info om du vill ha upp oktanhalten på bränslet för att få en extra kick i sågen..

Vissa hävdar att energivärdet är lägre än vanlig bensin, men sett till vad sågen presterar per arbetad tank/timme så är det bara för del för E85..

Lycka till och skriv mer om vad du gör med sågen och hur... 👍

Avatar Fallback

Re: Partner 540 Professional - Hjälp efterfrågas

Avslutat-02  
#681014 Det jag gjorde var att i botten på cylindern, så går spolkanalerna från foten och upp..
Där slipade av jag lite så att bränsleblandningen skulle få bättre flöde.
Det är vingarna på sidan, en på varje sida om cylinder loppet..

Behövs inte mycket, bara några mm så att kanter försvinner och att man ökar flödet så det blir en jämn ström.

Sedan tog jag en roterande rasp och filade mig in i utblåset.. Tog bort ca 4-6 mm
Sedan tog jag och öppnade ljuddämparen..
Tog en avbitare och klippte av allt inuti.
Trädde ett kopparrör igenom, svetsade fast det..
Hade gjort skåror i kopparröret så att jag kunde trycka ut det på insidan för att skapa en kammare... 22 mm kopparrör..
Det ger en positiv effekt..

Tänk dig din cylinder.. 46mm.
Min är till den minsta, alltså Hva 50..
Är väl på 44mm eller 45mm kommer inte ihåg.
Men mm gör skillnad..
👍 👍

Vill du ha ännu mera bottenvrid men minska på toppvarvet, skippa cylinderfotpackningen.
Limma istället.. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).