Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560 xpg

136 inlägg 22087 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

isteskog  
#779990 De enda gångerna jag saknat ett 15" svärd var i stormarna 2001, 2011 när jag rotkapade vindfällen. Annars har jag "stått" ut med min 346, 550 Husqvarna. 😎

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

JohannesG  
#779994 Tycke och smak är väl olika. Men både far och jag har sedan flera år tillbaka kört 15" på alla sågar (242, 346, 550, 560) till all huggning (förutom övergrovt) och saknar inte 13" på något vis.
I höstas vid lite grövre huggning körde jag 20" på 560 och det var fantastiskt både att fälla med och kvista första 3 stockarna med.
Men då mätte vissa träd 40m till topp och hade rotskär på över metern. Första stocken på största trädet innehöll omkring 2,5m3fub.

Längre tillbaka var 16" vanligt, åtminstone häromkring.

Men nu blir det väl mycket off topic.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

anersimyra  
#780003
tallen100 skrev:En såg på 40-50cc är optimalt till all "normal" huggning, fällningen är ju bara en liten del av själva huggningen och om den tar 10-20 sekunder längre så spelar det ingen roll, resten går desto smidigare.
Har tydligen blivit modernt med alldeles för långa svärd och stora sågar 😎

Långsvärd, kubik och högstubbesjukan är en väl etablerad styggelse.. 🤬 jag lurar på att konstruera en gigg att anbringa på kamraterna så att de inte når att såga högre än fotknölarna.. 🤣
Senast redigerad av anersimyra sön 20 nov 2022, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Williamm  
#780004 Jag gillar 562 med 18" för lite grövre, annars är det 15" så de flesta modeller man kan komma på... 346, 254, 2055, 540, 154.

Men jag sakna 13" i bland, får fixa till 346oe och 242 238 mfl för det... Tycker det är cool att köra kort egentligen...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

anersimyra  
#780009 Ett 13” hängde jag på 346:an och 550:in när jag för runt fem år sedan skulle testa hur mycket man som gubbe orkade producera jämfört med sin yngre kopia.. 😀 utfallet blev rätt hyggligt med sen dess så är det 15” för hela slanten på mina 50 cc sågar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Williamm  
#780012
anersimyra skrev:Ett 13” hängde jag på 346:an och 550:in när jag för runt fem år sedan skulle testa hur mycket man som gubbe orkade producera jämfört med sin yngre kopia.. 😀 utfallet blev rätt hyggligt med sen dess så är det 15” för hela slanten på mina 50 cc sågar.

Då känner jag mig inte så lat om du också kör 15"...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

anersimyra  
#780025
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Ett 13” hängde jag på 346:an och 550:in när jag för runt fem år sedan skulle testa hur mycket man som gubbe orkade producera jämfört med sin yngre kopia.. 😀 utfallet blev rätt hyggligt med sen dess så är det 15” för hela slanten på mina 50 cc sågar.

Då känner jag mig inte så lat om du också kör 15"...

15” är den bästa all round längden. Men likt fantomen så återvänder ibland ”gäddan” till de djupa skogarna.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Williamm  
#780027
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Ett 13” hängde jag på 346:an och 550:in när jag för runt fem år sedan skulle testa hur mycket man som gubbe orkade producera jämfört med sin yngre kopia.. 😀 utfallet blev rätt hyggligt med sen dess så är det 15” för hela slanten på mina 50 cc sågar.

Då känner jag mig inte så lat om du också kör 15"...

15” är den bästa all round längden. Men likt fantomen så återvänder ibland ”gäddan” till de djupa skogarna.. 😀

Sådär långt svärd har inte jag, än...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780064 Kva med to sager, ei litt større med litt lengre sverd og ei litt mindre med kortare, alt etter smak og behag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

hfab  
#780097


anersimyra skrev:Långsvärd, kubik och högstubbesjukan är en väl etablerad styggelse.. 🤬 jag lurar på att konstruera en gigg att anbringa på kamraterna så att de inte når att såga högre än fotknölarna.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

isteskog  
#780098 Så när "gäddan är i farten så gäller inte långsvärd, kubik och höga stubbar längre, Myra? ...... 😉

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

tallen100  
#780103 🤣 🤣 😂😂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

anersimyra  
#780107 🤣 Häckla på ni bara 🤣 🤣 🤣. Nej, när gäddan tas fram så är det långa svärd som gäller. Tidigare på dagen så hade jag sågat upp en pil där jag nödgades såga från två håll med 28” svärdet som är anbringat på gäddan. Vad gäller höga stubbar så hoppas jag att alla fäller fullt stående när ni fäller stora döda spruckna träd i lägen med endast en reträttväg..☝️ 😎

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

Amatörhuggare 62  
#780114 Helt klart, man är startsnabb upprätt.
Å hinner iväg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

isteskog  
#780116
anersimyra skrev:🤣 Häckla på ni bara 🤣 🤣 🤣. Nej, när gäddan tas fram så är det långa svärd som gäller. Tidigare på dagen så hade jag sågat upp en pil där jag nödgades såga från två håll med 28” svärdet som är anbringat på gäddan. Vad gäller höga stubbar så hoppas jag att alla fäller fullt stående när ni fäller stora döda spruckna träd i lägen med endast en reträttväg..☝️ 😎

Retas bara, inte häcklar jag ett motorsågsproffs..... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).