Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560 xpg

136 inlägg 21910 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Peiv  
#683140 Har nyligen köpt en 550 XPG MKII med autotuning. Lättstartad. Ingen dekompressionsventil. Bra drag och acceleration. Mycket nöjd efter två veckors slutavverkning i grov gran / tall skog, 50-40 cm rotmått.
Hälsn. Peiv

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

ananders  
#705228 Någon mer som har detta problem med att kopplingen på Husqvarna 560 äter sig igenom kåpan? På jobbet har vi haft ett flertal som har haft denna egenheten men vi har inte fått någon klarhet i varför det händer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705267 Det ska finnas ett stöd, som fungerar som spånskydd med i bakkant. Saknas det kan det gå lite nära med tunna svärd. 11 på bilden. Vilket svärd har de?

Ta en bild på insidan av kåpan och motorkropp.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

ananders  
#705325
Mange skrev:Det ska finnas ett stöd, som fungerar som spånskydd med i bakkant. Saknas det kan det gå lite nära med tunna svärd. 11 på bilden. Vilket svärd har de?

Ta en bild på insidan av kåpan och motorkropp.


Den delen sitter kvar och jag kan inte se att det är slitet där heller eller på sågen. Just nu använder vi svärd med 1,5 mm spårbredd men på de första 560 användes pixel. Det slutade vi med rätt fort då kedjorna inte höll.

Det kan ligga något i det du skriver då slitaget, vad jag kan minnas, alltid börjat där bak.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

easton  
#779906 Köpa en 550 mk2 eller en 560?
Har en 550 mk1 sedan tidigare men den börjar bli lite trött så tänkte använda den som reservsåg.
Främst användning är slutaverkning i grov skog.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

JohannesG  
#779909 När användningsområdet är grövre skog så faller min röst på 560.
Kör båda och visst är det bra ork i 550 mark II men 560 har bättre råstyrka och ger sig inte lika fort när det börjar gå tungt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

anersimyra  
#779911 En såg i 50 cc klassen lämpar sig för de flesta typer av arbeten och 550mkII är klart vassast i klassen. Ett annat alternativ är den lättare stihl 261 som även den är en synnerligen kompetent såg i samma klass..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

80-90  
#779913 560 7 dar i veckan mark 2 e en totalt hopplös såg .. noll balans .. gillar den inte på nått vis tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Fredrik320  
#779931 Inga problem med slutavverkning av skog med mjuka trädslag och en 50cc såg. De sekunder man sparar med 60cc vid fällning förlorar man 10x i trötthet under långa skogsdagar. Slutaverkade granar upp till 80cm med en 261 ifjol utan problem.

anersimyra skrev:En såg i 50 cc klassen lämpar sig för de flesta typer av arbeten och 550mkII är klart vassast i klassen. Ett annat alternativ är den lättare stihl 261 som även den är en synnerligen kompetent såg i samma klass..🙂👍


Precis, vill man ha max prestanda är det 550 mkII som gäller och vill man ha lättaste sågen i 50cc klassen är det 261an som gäller :)
Testat på bänken,

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

JohannesG  
#779941
80-90 skrev:560 7 dar i veckan mark 2 e en totalt hopplös såg .. noll balans .. gillar den inte på nått vis tyvärr

Vilken svärdslängd har du kört med när du upplever detta?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

JohannesG  
#779942
Fredrik320 skrev:Inga problem med slutavverkning av skog med mjuka trädslag och en 50cc såg. De sekunder man sparar med 60cc vid fällning förlorar man 10x i trötthet under långa skogsdagar. Slutaverkade granar upp till 80cm med en 261 ifjol utan problem.

Finns de som slutavverkat professionellt med 40cc också.
Det är viktigt att låta sågen vila mot stammen vid kvistning, men det gäller alla sågar. Personligen upplever jag att styrkan överväger vikten.

Men det viktigaste är att trivas med sin såg. Det bästa är att åka till en handlare och känna på båda så kan du bilda din egen uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

Fredrik320  
#779977
JohannesG skrev:[
Finns de som slutavverkat professionellt med 40cc också.
Det är viktigt att låta sågen vila mot stammen vid kvistning, men det gäller alla sågar. Personligen upplever jag att styrkan överväger vikten.

Men det viktigaste är att trivas med sin såg. Det bästa är att åka till en handlare och känna på båda så kan du bilda din egen uppfattning.


Japp, jag körde faktiskt flest tankar i slutavverkningen med min 43cc Echo 4310sx ifjol :) Allting är en smak sak, man bör testa vilken ergonomi som passar en själv bäst. Flera gånger var det omöjligt att jobba ergonomiskt i vintras då väldigt stora träd med grova kvistar kan ligga på en hög höjd efter fällning, då är det kul med en lättare såg då man måste lyfta sågen rätt högt hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

halvproffs  
#779984
JohannesG skrev:
Fredrik320 skrev:Inga problem med slutavverkning av skog med mjuka trädslag och en 50cc såg. De sekunder man sparar med 60cc vid fällning förlorar man 10x i trötthet under långa skogsdagar. Slutaverkade granar upp till 80cm med en 261 ifjol utan problem.

Finns de som slutavverkat professionellt med 40cc också.
Det är viktigt att låta sågen vila mot stammen vid kvistning, men det gäller alla sågar. Personligen upplever jag att styrkan överväger vikten.

Men det viktigaste är att trivas med sin såg. Det bästa är att åka till en handlare och känna på båda så kan du bilda din egen uppfattning.


Jag har slutavverkat med min Husqvarna 238 utan problem. Kanske är 30 år sedan men ändå.
Tar ju lite längre tid vid fällning av grövre träd som Johannes skriver men det har inte varit någonting jag hakat upp mig på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560 xpg

anersimyra  
#779986
halvproffs skrev:
JohannesG skrev:
Fredrik320 skrev:Inga problem med slutavverkning av skog med mjuka trädslag och en 50cc såg. De sekunder man sparar med 60cc vid fällning förlorar man 10x i trötthet under långa skogsdagar. Slutaverkade granar upp till 80cm med en 261 ifjol utan problem.

Finns de som slutavverkat professionellt med 40cc också.
Det är viktigt att låta sågen vila mot stammen vid kvistning, men det gäller alla sågar. Personligen upplever jag att styrkan överväger vikten.

Men det viktigaste är att trivas med sin såg. Det bästa är att åka till en handlare och känna på båda så kan du bilda din egen uppfattning.


Jag har slutavverkat med min Husqvarna 238 utan problem. Kanske är 30 år sedan men ändå.
Tar ju lite längre tid vid fällning av grövre träd som Johannes skriver men det har inte varit någonting jag hakat upp mig på.

Jag kan inte ens minnas att man pratade om större sågar eller svärd längre än 13” för 40 år sedan..🤔 mitt första svärd i längden 15” vill jag minnas att jag köpte 1985 efter att ha varit och tittat på en ek som var närmare 1,5 meter i diameter. Nu fick inte kunden tillstånd att fälla eken och det hade nog blivit tämligen kämpigt att fälla den med min 44 practica.. 😀

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560 xpg

tallen100  
#779989 En såg på 40-50cc är optimalt till all "normal" huggning, fällningen är ju bara en liten del av själva huggningen och om den tar 10-20 sekunder längre så spelar det ingen roll, resten går desto smidigare.
Har tydligen blivit modernt med alldeles för långa svärd och stora sågar 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).