Motorsåg och handhållet

Vinkelväxel

6 inlägg 2015 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinkelväxel

HansW  
#679266 Hej! Jag är okunnig, så jag hoppas det finns någon vänlig själ här som vill hjälpa mig.

Efter svärfar har jag ärvt en röjsåg, Jonsered RS44. På sågen sitter en vinkelväxel som jag inte hittar när jag söker på nätet. Den innersta fyrkantiga delen mäter 20 mm, tappen 14,5 mm och gängan 8 mm med 1,5 mm stigning vänstergängad. Jag har ett trimmerhuvud till vinkelväxeln, men jag skulle behöva montera en slyklinga. Tacksam för info om vad det här är för växel samt tips om var jag hittar de pusselbitar som fattas för att få fast en lämplig klinga.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel

Hepo  
#679275 Hej tappen som är påskruvad är för att trimmer huvudet ska passa skruva av den så kan du sätta på slyklinga och du måste ha yttre distans bricka och mutter.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel

Bosse1  
#679276 Tror du har halva trimmerhuvet kvar på växeln,kanske ?? Går det att gänga bort den långa tappen ? Finns nog ännu en vänstergängad kort tapp bakom den långa :smile:

Oj då nästan samtidigt :-bd

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel

HansW  
#679278 Det var en oväntad lösning. Så hela den tappen som jag fotograferade är avtagbar? Vänstergängad? Hur 17 låser jag axeln så att jag kan lossa tappen, kommer jag inte att dra runt motorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel

Bosse1  
#679281 Finns kanske nåt hål någonstans att sätta in en pryl att låsa med.

Kan säga att en 5 tumsspik är bättre än ett borr eller drivdorn de går lätt av, för hårda.
Senast redigerad av Bosse1 tor 12 nov 2020, 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel

HansW  
#679284 Problemet löst! Tack för all hjälp!! Fantastiskt att ha så många kunniga att rådfråga!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).