SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 32970 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Skarpan  
#678030 Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#678055
Skarpan skrev:Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.


Kolla austria forst på yt, han har tästat TR 24 och val fix. Hans favorit är TR 24 då den har högre lyfthöjd. J
ag skulle välja TR 24 om jag skulle arbeta i skogen.



Hälsningar Williamm.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

mullhytting  
#678059
vinterrojarn skrev:
Skogsola skrev:Om man bara fäller åt en maskin och är i en brant bergssida så är det nog en bra grej.


OM du fäller åt en maskin på en bergskant så skulle då jag köra dominoeffekten.
Ett träd startar kedjeeffekten och alla faller samtidigt.
Såga i alla, fäll på dessa och de faller snyggt och fint ner för branten.. Gjort detta många gånger och det är väldigt smidigt..
Man behöver sällan hjälpa fler än 1-2 stammar..
Då kan jag lika gärna slå lite kil.... Än att bära på detta...

När du ska fälla uppför branten då? Det är ju då den här kilen är intressant, när man måste fälla mot den naturliga fällriktningen.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

tallen100  
#678065 Skulle ogärna stå på knä med en mutterknackare i en slänt med ett fellutande träd.
Vanliga kilar och en Riktig slägga borde vara att föredra 👍

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mellberg  
#678075 Vinden kan vara den bästa hjälpen när man ska ta svåra träd. Annars är det bara att trappa upp insatsen 🤔 . Det enda jag gett upp, är när jag fällde fast i en björkklyka på 1960-talet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678082 Vinden kan hjelpa heilt enormt, spesielt med bakoverlenande sitka og spesielt på Karmøy!

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

OddHEriksson  
#678123 @Can, enig der ;) Dyrt redskap, men nok helt genialt til sitt bruk.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Skarpan  
#678127
williamm skrev:
Skarpan skrev:Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.


Kolla austria forst på yt, han har tästat TR 24 och val fix. Hans favorit är TR 24 då den har högre lyfthöjd. J
ag skulle välja TR 24 om jag skulle arbeta i skogen.



Hälsningar Williamm.


Tack Williamm. Lite svårt med språket bara 😀 . Är det någon annan skillnad på dem som du uppfattat än lyfthöjden?. Högre lyfthöjd borde väll också ge mindre kraft? Nämner han något om kvaliten?
S

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#678146
mullhytting skrev:
vinterrojarn skrev:
Skogsola skrev:Om man bara fäller åt en maskin och är i en brant bergssida så är det nog en bra grej.


OM du fäller åt en maskin på en bergskant så skulle då jag köra dominoeffekten.
Ett träd startar kedjeeffekten och alla faller samtidigt.
Såga i alla, fäll på dessa och de faller snyggt och fint ner för branten.. Gjort detta många gånger och det är väldigt smidigt..
Man behöver sällan hjälpa fler än 1-2 stammar..
Då kan jag lika gärna slå lite kil.... Än att bära på detta...

När du ska fälla uppför branten då? Det är ju då den här kilen är intressant, när man måste fälla mot den naturliga fällriktningen.


Näpp.
Det är inte heller att föredra.
En reipal pusher och även där är dominoeffekten åt skördare att föredra.
Folk tror att fälla uppför är tyngre än att fälla nedför, men det är det inte.
Däremot så påverkar det fällningen mindre än vad nedför fällning gör..
Vad gäller hållbar brytmån, hur långt trädet flyttar sig från stubben..

Kom ihåg att det inte blir bättre och säkrare för att man flyttar över verksamheten till mutterdragare än slägga..
Vajer, pusher är mycket smidigare och säkrare.
Vanlig kil billigare, smidigare, snabbare.
Att slå som en idiot löser inget, det är teknik det handlar om... 👍...
Och inte modern sådan...

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#678153
Skarpan skrev:
williamm skrev:
Skarpan skrev:Jag måste säga att jag tycker att den verkar bra och är inne på att skaffa en 👍 . Frågan är om någon har testat konkurrenten som jag tror att Skogma säljer, Felling wedge TR24-AQ. Ser att elkilen effektiviserar och skonar kroppen vid vissa typer av arbete. Tex helfällning åt skördare vid gravfällt eller annat där skördaren inte ska in, men träden ut. Lättare än Reipal att bära med, och mycket tids effektivare än vinschen. Att fälla träd med motlut hela dagen med kil och slägga frestar på. För mig är den värd pengarna om den håller en stund. Skulle vara väldigt kul att höra från någon som också prövat TR 24.


Kolla austria forst på yt, han har tästat TR 24 och val fix. Hans favorit är TR 24 då den har högre lyfthöjd. J
ag skulle välja TR 24 om jag skulle arbeta i skogen.



Hälsningar Williamm.


Tack Williamm. Lite svårt med språket bara 😀 . Är det någon annan skillnad på dem som du uppfattat än lyfthöjden?. Högre lyfthöjd borde väll också ge mindre kraft? Nämner han något om kvaliten?
S


Hej!

TR24 har lite annorlunda konstruktion, Den har hel gängstav istället för delad och är lite tyngre. Den har också kortare kil så den funkar bättre på mindre träd.

Av de två killarna Austria Forst testat har han tr24 kvar. På filmerna tycker jag det upplevs som att TR24 är snabbare. Austria Forst har dock en större mutterdragare än den som finns på Skogma.

Jag återkommer när jag kollat hans testfilm i gen.

Hälsningar Williamm.
Senast redigerad av Williamm lör 07 nov 2020, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#678159 Hej!

Nu har jag kollat.
Austria Forst tycker att tr 24 känns stabilare. Val fix är dock lite lättare att smörja via två nipplar, på tr24 behöver man smörja kilen (mellan kil och plåt) separat.

Han har inte upplevt att tr24 skulle vara svagare, snarare tvärt om. Han har lyckats böja metallblecken på val fix men inte på tr24 då den har tjockare bleck.

Austria Forst har en mutterdragare på ca 610nm.


Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Skarpan  
#678165
williamm skrev:Hej!

Nu har jag kollat.
Austria Forst tycker att tr 24 känns stabilare. Val fix är dock lite lättare att smörja via två nipplar, på tr24 behöver man smörja kilen (mellan kil och plåt) separat.

Han har inte upplevt att tr24 skulle vara svagare, snarare tvärt om. Han har lyckats böja metallblecken på val fix men inte på tr24 då den har tjockare bleck.

Austria Forst har en mutterdragare på ca 610nm.



Tack Williamm för att du tog dig tid att gå igenom saken.
Då ska jag kolla på kraftigare mutter knack.
S
👍

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Williamm  
#678169 Varsågod!

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Elmhult  
#678744 Nu har jag gått o fällt stora tall halva dagen och slägga med kil kan dra åt #&@__$! Allvarligt sugen på att ha en sån här i bältet istället. Nu tänker man ju på det mer eftersom man inte kände till denna produkt nåt vidare innan. Men så mycket pengar!! Över tio lök för ett komplett paket är åt skogen. Man får hoppas det kommer ner i lite vettigare pengar i framtiden. För med säkerhet kommer man ju att lyckas förstöra någon av grejerna. 🙃
Får väl gå ut igen o vinscha ner eländena som ville åt fel håll...

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#678753 Den sedan decennier förbjudna s.k dominofällningen som dessutom redan på sjuttiotalet var skäl för uppsägning med omedelbar hemgång torde ur säkerhetssynpunkt vara bland det farligaste man kan syssla med då kontrollen över fällningen är i stort sett lika med noll, dessutom är otyget livsfarligt för både arbetskamrater och andra som råkar komma in i fällområdet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).