Motorsåg och handhållet

Smörja drivaxel röjsåg

8 inlägg 3979 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörja drivaxel röjsåg

Amund  
#676769 God kväll
Håller på att göra lite service på min röjsåg inför vintern. Ser i servicemanualen att man skall smörja drivaxeln. Men i manualen står det inget om hur man gör detta.
Sågen är en Jonsered CC2245 (ca 8 år gammal, 300 h)

Någon som har gjort detta och eller vet hur man gör?

Hälsningar
amund



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Smörja drivaxel röjsåg

Avslutat-02  
#676778 Plocka av vinkelväxeln och blås i lite smörj fett.
T, ex bromsoksfett eller smörj spray...
Montera tillbaka växeln...

Användarvisningsbild

Re: Smörja drivaxel röjsåg

anersimyra  
#676779 Är det inte öppet mellan vinkelväxeln och axeln..🤔 en av mina ÅF nämnde att ibland var riggrören ” fulla ” av fett då kombinationen av att fylla fett i tid och otid och att förvara sågen stående på motorkroppen får fettet att rinna ner i riggröret.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Smörja drivaxel röjsåg

machonisti  
#676790 Har jag också hört men inte upplevt själv.

Användarvisningsbild

Re: Smörja drivaxel röjsåg

anersimyra  
#676801
machonisti skrev:Har jag också hört men inte upplevt själv.

Den jag hörde detta från får väl antas vara en säker källa då det var ” herr Jonsered ” Bill Lindfors som spelade bolagets sågförare i filmen motorsågen..🤔🙂

Användarvisningsbild

Re: Smörja drivaxel röjsåg

totte  
#676802 Om tätningen för ingående axel i vinkelväxeln inte är helt OK så kan det hända att fett rinner ut ur växeln. Därför rekommenderas det ofta att röjsågar som förvaras upphängda har motorn uppåt. Vad jag har hört och läst alltså.

Avatar Fallback

Re: Smörja drivaxel röjsåg

Avslutat-02  
#676812 Allt ni hört och läst gäller äldre sågar.
De nyare har inte dessa problem.
Om man inte spränger växelns packningar med fett... Då möjligtvis kan man få en rejäl mängd som vandrar upp i röret..

Avatar Fallback

Re: Smörja drivaxel röjsåg

Avslutat-02  
#676813
anersimyra skrev:Är det inte öppet mellan vinkelväxeln och axeln..🤔 en av mina ÅF nämnde att ibland var riggrören ” fulla ” av fett då kombinationen av att fylla fett i tid och otid och att förvara sågen stående på motorkroppen får fettet att rinna ner i riggröret.. 😮


Nej det finns ingen öppning där.
Finns en till vajern på 555.
Och en nippel vid trumman.
Men då ska tanken väck först...
Lättare att smörja från växeln....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).