Motorsåg och handhållet

Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

33 inlägg 6511 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675840
Skogsola skrev:Som synes så är det inte meningen att man ska förstå det. Men det bästa kedjan hitills är Hva x-cut som säljs i ,325 1.3 56 länk och passar på din såg. Köp en storpack såna och glöm resten. 😀


Er ikkje så heilt sikker på da lengre, ville ha kjøpt nokon (kanskje nok med eit av kvar type) sånne og https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Motorsag/Skjæreutstyr-tilbehør/Sagkjeder/2110455-32386/-325-Rapid-Super-PRO-1-3-mm.aspx og sett kven eg likte best. Linken virkar ikkje men da skal stå stihl rapid super pro 1,3.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

halvproffs  
#675844
Skogsola skrev:Som synes så är det inte meningen att man ska förstå det. Men det bästa kedjan hitills är Hva x-cut som säljs i ,325 1.3 56 länk och passar på din såg. Köp en storpack såna och glöm resten. 😀


Håller med Skogsola där. Kedjan skär snabbt och mjukt utan konstigheter. Filmall till denna är ett måste för ett perfekt resultat.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mikey_AX  
#675908 Jag gillar OREGON SpeedCUT då den ha mycket bättre smörjning än X-cut.

Det som är bra att komma ihåg är att när man använder kedjan för första gången så är det den ända gången du använder kedjan med den specifikation som tillverkaren har bestämt vara den optimala kombinationen.
När du sedan Slipar eller filar om kedjan kommer du förmodligen inte kunna göra den lika dan som från fabrik.

Säg att du slipar om en kedja 10 gånger så kommer du bara använda den 10% av tillverkarens optimala specifikation.
Jag skulle säga att du kommer tjäna mer på att lära dig slipa om en kedja på bästa sätt och till en mer personligt tillfredställande specifikation.
Köp den billigaste som har bar smörjning och bra härdning och krom lager. Lär dig slippa om kedjorna riktigt bra och du kommer få ut mer av allt.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675914
Mikey_AX skrev:Jag gillar OREGON SpeedCUT då den ha mycket bättre smörjning än X-cut.

Vad är det som gör att smörjningen är bättre och finns det några tester på det?

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675916 Og er du sikker på at sliping er bedre enn filing? Ellers er eg heilt einig. Da som har klart mest og sei er korleis kjeda er etter filing (for mitt vedkommande) Veldig mange kjeder må og filas før dei er brukande men ikkje alle då.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mikey_AX  
#675919 Smörjningen är delvis A och O när du sågar. Du har mycket fler spår som gör att du fördelar oljan bättre i spåret på svärdet.
Sen använder jag väldigt långa svärd vilket gör det ännu mer kritiskt att få fram smörjning. Även om du ställer upp smörjningen på MAX så kan det vara problem ibland att få runt den hela vägen.
Den är min åsikt och erfarenhet. Jag kan inte referera till några vetenskapliga tester precis.

Kolla kedjans smörjning här.
Senast redigerad av Mikey_AX mån 26 okt 2020, 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675927 Ja viss du brukar så lange sverd så er det nok viktigt ellers har eg ikkje hatt nokon problem med smøring men brukar sjeldan over 18toms sverd.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Erre  
#675958
Mikey_AX skrev:Smörjningen är delvis A och O när du sågar. Du har mycket fler spår som gör att du fördelar oljan bättre i spåret på svärdet.
Sen använder jag väldigt långa svärd vilket gör det ännu mer kritiskt att få fram smörjning. Även om du ställer upp smörjningen på MAX så kan det vara problem ibland att få runt den hela vägen.
Den är min åsikt och erfarenhet. Jag kan inte referera till några vetenskapliga tester precis.

Kolla kedjans smörjning här.
https://redskapsboden.se/kedjor/sagkedja-speedcut-0325-13mm-95txl#&gid=1&pid=3

Börja inte att smyglänka från din egna webbsida.
Se detta som en första varning.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Fredrik Reuter  
#675967 Mikey_AX: Funderar på om du missuppfattat forumet som företeelse?
Du har anmält en medlems inlägg som innehåller en länk till en webshop men du måste förstå att det är hela grejen med forumet. Att konsumenter delar erfarenheter med varandra. Goda som dåliga.

Att som försäljare lägga in länkar brukar för försäljarens del enbart ha negativa konsekvenser, detta eftersom det då går stick i stäv med forumets grund att konsumenter ska dela erfarenheter.

Du får gärna vara med och diskutera och bidra med din kunskap men det kommer skina igenom om du försöker sälja saker genom din verksamhet. Det kan vara negativt för ditt varumärke.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Avslutat-01  
#675979
Fredrik Reuter skrev:Mikey_AX: Funderar på om du missuppfattat forumet som företeelse?
Du har anmält en medlems inlägg som innehåller en länk till en webshop men du måste förstå att det är hela grejen med forumet. Att konsumenter delar erfarenheter med varandra. Goda som dåliga.

Att som försäljare lägga in länkar brukar för försäljarens del enbart ha negativa konsekvenser, detta eftersom det då går stick i stäv med forumets grund att konsumenter ska dela erfarenheter.

Du får gärna vara med och diskutera och bidra med din kunskap men det kommer skina igenom om du försöker sälja saker genom din verksamhet. Det kan vara negativt för ditt varumärke.


är väl inte första gången,kolla i farmertech 070 tråden

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#676001
Fredrik Reuter skrev:Mikey_AX: Funderar på om du missuppfattat forumet som företeelse?
Du har anmält en medlems inlägg som innehåller en länk till en webshop men du måste förstå att det är hela grejen med forumet. Att konsumenter delar erfarenheter med varandra. Goda som dåliga.

Att som försäljare lägga in länkar brukar för försäljarens del enbart ha negativa konsekvenser, detta eftersom det då går stick i stäv med forumets grund att konsumenter ska dela erfarenheter.

Du får gärna vara med och diskutera och bidra med din kunskap men det kommer skina igenom om du försöker sälja saker genom din verksamhet. Det kan vara negativt för ditt varumärke.

Så är det. Jag tänkte nämligen öppna ett konto på nämnda webbsida tills jag förstod att det var en länkning till den egna sidan och avstår därmed att göra detta.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676004 Stod inte mer om smörjning där än på Oregons sida.
Visst är det kul när det läggs upp effarenheter.
Hade varit roligt omm det var nån test eller erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mikey_AX  
#676033 Hejsan,
Ber om ursäkt om jag trampade några på tårna igen. 😢 inte meningen.
Ville bara referera till den bild av kedjans utformning som visar smörjningen.
Jag har ändrat mitt inlägg till kanske en mer proper utformning.

Absolut så skulle jag också vilja se ett test men som jag skrev så är det bara min erfarenhet jag har att gå på.
Jag har kört både mycket X-cut och SpeedCut.
Jag märker stor skillnad när vi sågar med Svärd från 36" och upp till 54"

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Avslutat-02  
#676034
Mikey_AX skrev:Hejsan,
Ber om ursäkt om jag trampade några på tårna igen. 😢 inte meningen.
Ville bara referera till den bild av kedjans utformning som visar smörjningen.
Jag har ändrat mitt inlägg till kanske en mer proper utformning.

Absolut så skulle jag också vilja se ett test men som jag skrev så är det bara min erfarenhet jag har att gå på.
Jag har kört både mycket X-cut och SpeedCut.
Jag märker stor skillnad när vi sågar med Svärd från 36" och upp till 54"


Inte trampade du mig på tårna iallafall 👍
Är gammal nog att inte läsa vissa delar som visas..
Hur många gånger har jag inte suckat när en valtra jävel eller komatsu dyker upp mitt på skärmen när jag ska läsa något...
I detta fallet ville du informera och hjälpa. 👍

Har man erfarenhet och kunskap som kan hjälpa så är det bara trevligt att den delas...
Kör på, jag läser iallafall... 👍

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Strosselhuset  
#676036 Hej alla.

Tack för många och utförliga svar.
Med hjälp av dessa och ytterligare sökningar har jag nu fått svar på mina funderingar och frågor.

Kunskap, vad det än handlar om, är spännande.
Ju mer man vet desto mer förstår man att man inte vet.
Man måste även ha en viss kunskap för att förstå vad man ska fråga om.
Annars frågar man, utan att förstå, hur långt är ett rep 😀

Mina funderingar om kedjor började med att jag köpte en filmall som inte passade. Inser nu att detta är ett gigantiskt ämne som man kan ägna stor tid åt.

Har någon ngt intressant att fylla på med så gör gärna det, men jag tackar för intressanta svar och känner att mina frågor är besvarade.

Vänligen.

/Mathias

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).