Motorsåg och handhållet

Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

33 inlägg 6509 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Strosselhuset  
#675616 Hallå alla!

Ny på forumet och har låg kunskap 😉 om sågkedjor. Försöker förstå men förstår inte riktigt så behöver hjälp.
Lämna gärna förklarande svar och mycket tack för grundläggande information då jag inte har så stora kunskaper om detta. Har sökt information här och på andra ställen men får ändå inte ihop detta. Finns det någon lämplig lektyr eller hemsida typ "sågkedjor for dummies" så vore det toppen med tips.

Vad är en pixelkedja? Är det så enkelt att det är alla kedjor som har drivlänk med bredd 1,3 mm.
Om så är fallet, vad kallas då kedjorna med 1,5 mm drivlänk?
Kan kedjor med olika delning kallas pixelkedja eller är det bara kedjor med .325-delning som kallas pixelkedjor?

Är Huskvarnas X-cut och Oregons Speedcutkedjor pixelkedjor?

Huskvarnas X-cutkedja behöver en speciell filmall har jag förstått, varför? Är kedjan smalare än "normala" kedjor?
"Normala" kedjor, kan man säga så? Har förstått att det finns kedjor med olika delning men om man inte köper en X-cut eller Speedcutkedja, har man köpt en normal kedja då eller finns det fler varianter?

Om en filmall är märkt med .325-delning och inte skall användas till en X-cutkedja, kommer den passa då eller finns det olika filmallar för .325-delning förutom x-cut?

Passar bara X-cutkedjan på Huskvarnas X-forcesvärd eller kan andra kedjor med rätt delning och drivlänkbredd passa?

Tja, det var väl lite frågor och med svar på detta kommer det garanterat följdfrågor.
Har en Huskvarna 445 med .325-delning och drivlänk 1,3 mm.

Vänligen 😍

/Mathias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#675618 Och numera finns det två olika 0,325 delningar i tillägg till de två 3/8 delningarna..😳🤯😅

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#675619 Om vi börjar med drivlänksbredden så passar alla kedjetyper som har rätt delning..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#675621 De så kallade pixelkedjorna ger ett smalare sågsnitt än en ” normal ” kedja.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#675622 Jag har inte koll på om det fortfarande säljs kedjor med 1,3 mm drivlänk men som i övrigt är lika kedjor med 1,5 och 1,6 mm drivlänk. Men svaret är att 1,3 mm drivlänk inte är liktydigt med att kedjan är en s.k pixelkedja.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#675624 Pixelkedjor finns möjligen även i stor 3/8 delning men är inget som jag känner till. Men en pixelkedja finns i övriga delningar.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675636 Jag ger mig på detta och delar upp det lite så det kanske blir lättare att förstå.
Man ska inte hänga upp sig på bnamn o beteckningar, det är lite dumt. Bättre o se vad det är för kedja i Delning, Spårvidd, Tandform.
Strosselhuset skrev:
Vad är en pixelkedja? Är det så enkelt att det är alla kedjor som har drivlänk med bredd 1,3 mm.
Om så är fallet, vad kallas då kedjorna med 1,5 mm drivlänk?
Kan kedjor med olika delning kallas pixelkedja eller är det bara kedjor med .325-delning som kallas pixelkedjor? Är Huskvarnas X-cut och Oregons Speedcutkedjor pixelkedjor?

Pixel kedja är ett marknadsförings namn Husqvarna startade med när de skulle öka försäljning på en kedjemodell som var lite nättare och använde 1,3mm spårvidd. Oregon kallade den för 95vp om jag minns rätt (kan va 33 med). Det blev en rätt bra försäljning på denna "pixel kedja" och det myntade en benämning mer än beskrivning. Kedjorna som har 1,5mm spårvid har sina modell namn utan denna kraftiga marknadsföring. Nej, inte alla 1,3mm kedjor är Pixel.
Strosselhuset skrev:Huskvarnas X-cutkedja behöver en speciell filmall har jag förstått, varför? Är kedjan smalare än "normala" kedjor?
"Normala" kedjor, kan man säga så? Har förstått att det finns kedjor med olika delning men om man inte köper en X-cut eller Speedcutkedja, har man köpt en normal kedja då eller finns det fler varianter?

Smalare än andra vet jag inte, det finns andra som är lika smala i skärbredd.
Var kedjemodell och dess tands form behöver sin mall för att filas rätt. Tanden skiljer i skränkning, höjd, längd och annat i de olika modellernas utförande.
Strosselhuset skrev:Om en filmall är märkt med .325-delning och inte skall användas till en X-cutkedja, kommer den passa då eller finns det olika filmallar för .325-delning förutom x-cut?

Ja, det kan den göra eller inte beroende på vilken kedja mallen är till för.
Strosselhuset skrev:Passar bara X-cutkedjan på Huskvarnas X-forcesvärd eller kan andra kedjor med rätt delning och drivlänkbredd passa?

Japp, Alla kan funka om de har rätt fäste, spårvidd, drivlänksantal och delning.

Sågen kan ha olika delning, spårvidd och kedjemodell. Även din kan med fördel köras med 3/8lp och en kedja som heter 91VXL. Detta är en delning som kallas Low pro/Hobby eller nåt annat som är mindre än standard 3/8. Inte så att delning i sig är mindre men kedjans drivlänk är det och om det är fasta drev så blir det ofta lite knasigt i drevet med de två olika 3/8. är det ringdrev har det mindre betydelse.

Kedjemodellerna är olika efter hur mycket effekt de tar ut per skärtand.
Små eller klenare såg har kedjor lämpade för detta och större kraftfulla likaså.
För klen såg på en kedja resulterar ofta i varmkörning, skador på såg eller i värsta fall användaren.
För kraftig skapar andra problem som att kedja går itu, överdrivet slitage, sträckning etc.

Det är viktigt att ha rätt kedja för den såg man har i det jobb man gör. Kan sparas tusenlappar o timmar rätt kvickt.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

anersimyra  
#675640 Sen så har vi förstås de olika tandtyperna som är: full chisel vilket blir helmejsel på svenska. Semi chisel som blir halvmejsel och micro chisel som mig veterligen inte har någon egentlig svensk benämning. Micro chisel är dock ett mellanting mellan hel och halvmejsel. Fram till någon gång på slutet av nittiotalet, eller möjligen något senare så fanns även en tandtyp som benämndes skoveltand, den tandtypen tror jag i dag endast går att på på skördarkedjor i delning 404, men det har nog Mange bättre koll på..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675643 Halv mejsel och Mejseltand är vanligt idag. Skoveltand finns till sågar men det är svårt o hitta.

Sen finns det skip och full skip kedja. Detta är olika sekvenser av tand/sidolänk i följd på kedja.
Vanligtvis Är det Höger skärtand, Sidolänk, Vänster skärtand, sidolänk, repetera.
Skip har Höger skärtand, Sidolänk, Vänster skärtand, sidolänk, sidolänk, repetera.
Full skip har Höger skärtand, Sidolänk, Sidolänk, Vänster skärtand, Sidolänk, sidolänk, repetera
Full komp har bara skärtänder, inga tomma sidolänkar emellan. Finns färdiga eller gör man själv.
Jag har gjort några.

Finns kedja utan skärtand med om man använder sågen som drivenhet till nåt.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675647 Finns en del trådar om detta här. "Bilder på filning" var en bra tråd vi ibland väcker till liv.

Att lära sig detta är lite struligt. Oregon har rätt bra utbildning på det på sin sida, säkert de andra med.
Stihl hade väldans bra förklaringar förr, vet inte om de har det nu. Det är bara o kolla runt.
Hittar du inget ändå så PM'a din mail address ska jag se till att du har skithuslitteratur ett par år framöver...
Här finns lite kedjor och litteraratur om dem: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=148

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

totte  
#675730 Betänk att ett väsentligt syfte för alla producenter av sågar är att i görligaste mån förvirra alla till den grad att de inte på något sätt vågar tro att konkurrentens kedja skulle kunna passa. Därav denna fullständigt omöjliga röra av beteckningar. Det är alltså inte meningen att man skall förstå alla termer. Ur producentens synvinkel är det enda man skall förstå att det enda vettiga alternativet är det som producenten själv tillhandahåller, allt annat bör man inte ens tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mikey_AX  
#675814
Strosselhuset skrev:Hallå alla!

Ny på forumet och har låg kunskap 😉 om sågkedjor. Försöker förstå men förstår inte riktigt så behöver hjälp.
Lämna gärna förklarande svar och mycket tack för grundläggande information då jag inte har så stora kunskaper om detta. Har sökt information här och på andra ställen men får ändå inte ihop detta. Finns det någon lämplig lektyr eller hemsida typ "sågkedjor for dummies" så vore det toppen med tips.

Vad är en pixelkedja? Är det så enkelt att det är alla kedjor som har drivlänk med bredd 1,3 mm.
Om så är fallet, vad kallas då kedjorna med 1,5 mm drivlänk?
Kan kedjor med olika delning kallas pixelkedja eller är det bara kedjor med .325-delning som kallas pixelkedjor?

Är Huskvarnas X-cut och Oregons Speedcutkedjor pixelkedjor?

Huskvarnas X-cutkedja behöver en speciell filmall har jag förstått, varför? Är kedjan smalare än "normala" kedjor?
"Normala" kedjor, kan man säga så? Har förstått att det finns kedjor med olika delning men om man inte köper en X-cut eller Speedcutkedja, har man köpt en normal kedja då eller finns det fler varianter?

Om en filmall är märkt med .325-delning och inte skall användas till en X-cutkedja, kommer den passa då eller finns det olika filmallar för .325-delning förutom x-cut?

Passar bara X-cutkedjan på Huskvarnas X-forcesvärd eller kan andra kedjor med rätt delning och drivlänkbredd passa?

Tja, det var väl lite frågor och med svar på detta kommer det garanterat följdfrågor.
Har en Huskvarna 445 med .325-delning och drivlänk 1,3 mm.

Vänligen 😍

/Mathias



Hejsan Mathias,

Alla dessa namn är bara benämningar på olik tillverkares nya kedjemodeler.

Den du behöver ha koll på är vad fördelning din såg har.
Man kan ha 1/4, 3/8 Lo pro, 0,325, 3/8 eller 0,404

Också bra att veta är vad man har för svärds infästning.
Dem flesta tillverkarna har tre olika infästningar och olika svärds tillverkare har olika korsreferenser.
Detta är väldigt rörigt.

Det är sen svärdet som bestämmer vilken bredd du ska ha på drivlänken.
Då finns det 1,1mm, 1,3mm, 1,5mm, 1,6mm, 2,0mm

Det är inga problem att bytta från 0,325 delning med 1,3mm spår till 0,325 1,5mm spår bara svärdet passar på sågen.

Lycka till! 😉

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675829 Som synes så är det inte meningen att man ska förstå det. Men det bästa kedjan hitills är Hva x-cut som säljs i ,325 1.3 56 länk och passar på din såg. Köp en storpack såna och glöm resten. 😀

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor - Jag förstår inte alla termer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675834 Jag gillar Oregons super 20 serie. Delning är .325, spårvidd 1,3 1,5 1,6 och funns i halvmejsel och mejseltand.
Oregons motsvarighet till X-cut är Speed-cut (95TXL som modell beteckningen egentligen är).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).