Motorsåg och handhållet

Tips på ”ny” maskin!

13 inlägg 2100 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på ”ny” maskin!

Tiermaster  
#674181 Halloj!

Har idag en Husqvarna 44 Practica från 1986ish, den går kanon. Men är lite sugen på att ha en till, lite starkare maskin, för t ex när man ska kapa upp mycket ved.

Finns ju mycket nya maskiner som skulle göra jobbet kanon, men prislappen blir lite väl saftig för mig. (Använder den på landet, så har varken stor skog eller så).

Har försökt läsa lite men tycker de är svårt att hitta info om just dom äldre modellerna.

Vad skulle ni tipsa om för såg som är starkare än min 44, är något prisvärd som begagnad?

Är t ex en Husqvarna 55 ett bra alternativ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på ”ny” maskin!

nilsszzon  
#674182 hur mkt är "mkt" ved?

skulle tro valfri proffsåg duger finfint , finns kanske beg. Hva 550/560 och Stihl 261 till salu

Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

Tiermaster  
#674183 Svårt att säga, men kanske 3-7 mellan stora träd.

Tyvärr ligger 550/560 i lite för hög prisklass, därför jag sneglat på t ex 55.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på ”ny” maskin!

nilsszzon  
#674184 jag har en 55a till salu, var i landet finns du?

Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

Tiermaster  
#674185 Värmdö, Stockholm

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på ”ny” maskin!

nilsszzon  
#674186 okej lite långt från skåne , här finns garanterat ngn med en bra beg såg här inne närmre ska du se

Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

Tiermaster  
#674476 Inga som har några input om sågar? Tankar kring en HVA 55?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

totte  
#674495 55:an är en utmärkt allroundsåg. Tål också alldeles utmärkt att användas för vedkapning i de mängder som du beskrev.

Annars om du har begränsad budget är det väl 80 - 90-tals 60- och 70-kubikare som ligger bra till. Men som allt begagnat, det är frågan om att hitta ett bra exemplar. Märket är rätt oväsentligt, de flesta proffs och farmarsågar från den tiden är bra grejor.

Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674511 En 55 är en bra gårdssåg, lite tung och inte så rapp men helt ok till diverse gårdsjobb. En fördel för just 55 istället för en äldre proffssåg är att 55:an tillverkades länge så det borde finnas delar hos åf, det kan väl inte ens vara 10 år sen den lades ner?

Har själv en Hva 51 som är i princip samma såg, helt OK den med. Favoriten är fortfarande 246...

Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

Tiermaster  
#674515
Mettämies skrev:En 55 är en bra gårdssåg, lite tung och inte så rapp men helt ok till diverse gårdsjobb. En fördel för just 55 istället för en äldre proffssåg är att 55:an tillverkades länge så det borde finnas delar hos åf, det kan väl inte ens vara 10 år sen den lades ner?

Har själv en Hva 51 som är i princip samma såg, helt OK den med. Favoriten är fortfarande 246...


Tanken är just en lite grövre såg som komplement till min HVA 44.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på ”ny” maskin!

Avslutat-02  
#674518 Vad är högsta gräns?
2500 kr?
Eller 4000 kr?

Jag har en Hva 50 som är nyrenoverad, en Hva 51 som är i behov av kärlek..

Hade en 55a, men sålde cylindern..

Användarvisningsbild

Re: Tips på ”ny” maskin!

Tiermaster  
#674522
vinterrojarn skrev:Vad är högsta gräns?
2500 kr?
Eller 4000 kr?

Jag har en Hva 50 som är nyrenoverad, en Hva 51 som är i behov av kärlek..

Hade en 55a, men sålde cylindern..



Är inte riktigt aktuellt att köpa någon just nu, utan blir om några månader. Men skulle säga att budgeten ligger väl närmare 2500kr än 4000kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på ”ny” maskin!

Avslutat-02  
#674572 Jag har som sagt dessa men även en Hva 50 som är i delar.
Allt finns utom svärdskåpan.
Då har du ett objekt isåfall, men är ju lite billigare 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).