Stihl Ms 180 - Svår att starta - Felsökning
Postat: sön 04 okt 2020, 19:06
Då jag fick väldigt bra respons på min förra tråd med husqvarna så kommer en liknande tråd.
Köpte mig en Stihl Ms 180 som va svårstartad enligt förra ägaren.
När jag kom dit så fyllde vi upp färskt bränsle och jag provade att dra i snöret. Efter 5 försök, utan choke.
Så startade sågen utan konstigheter. Sen åkte jag in till en autoriserad verkstad för att få lite info om sågen.
Då hade jag uppmärksammat mig att det finns bara en justerskruv och de är för tomgång.
Killen i butiken började att skruva på den (vet inte varför?) efter att jag sade till honom att sågen startade efter 5 drag.
Efter detta enda skruvande så kom jag hem och sågen startade inte. (Detta var i Torsdags 1/10)
Men är helt säker på att jag aldrig kommer åka till denna butik igen eftersom jag inte fick något propert svar på varför han gjorde detta?!
Beslutade mig för att plocka isär sågen för att rengöra och kontrollera varför inte startade mer.
Efter många timmar så hittade jag ett problem, de fanns väldigt fint spån i förgasaren och vissa kanaler hade fått stopp.
Blåste rent försiktigt med tryckluft och monterade ihop sågen igen.
Men även en skruv va lite trasig, men vet inte om de kan ha varit ifrån fabrik eller att den har blivit isärskruvad förut?
Efter en provstart så gick den i ca 15 sek och sen dog, nästa dag så provade jag att starta den och de vart samma visa då också. Gick i ca 15 sek och sen dog. Ungefär som att den bara gick på bränslet som va uppumpat.
Plockade isär förgasaren igen och hittade lika mycket spån som föregående isärtagning. Men då tömde jag även tanken, blåste rent, blåste ren bränsleledningen och fyllde upp med nytt bränsle.
Plockade ihop allting igen och skulle provstarta.
Men denna provstart hände inget!
Fick ingen gnista nu. Så de vart tillbaks till bänken och plocka isär. Då misstänkte jag att nästa problem va nog funnet.
Tänspolen och tändkabeln:
Tändkabeln har fått sig en liten törn så att tråden invändigt syns och har varit tejpad.
Även spolen verkar ha sett sina dagar, då under spolen sitter de ett stift som läser av svänghjulet när de ska tändas.
Nu vet jag inte hur den ska se ut ordentligt, men detta är att stiftet är näst intill nedslitet så mycket att de ligger mot plasten. Har en misstanke att detta kan vara en bidragande faktor med att den inte vill gå som den ska och inte tänder ordentligt på stiftet?
(kommer att bifoga bilder alldeles strax då telen är på laddning och jag är på verkstadsdatorn)
Så har beställt lite nya grejer som ska komma till veckan och bytas ut.
-Bränslefilter
-Tändsitft
-Luftfilter
-Tändspolen och kabeln.
Någon som har samma erfarenhet med dessa fel eller är väldigt händig med denna modell?
(Ber om ursäkt för lång tråd, försöker förklara så pedagogiskt som möjligt)