Motorsåg och handhållet

Undersökning av att köra såg på E85.

445 inlägg 46672 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802256
Ent skrev:Och det funkar inte heller med 98 E5+frysskydd på elektroniskt styrda sågar, det blir kanske ungefär samma 'pocent' som E85?

Jag skulle inte tro det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Vante  
#802269 På maskinisten det ända negativa är att se att blandningen inte har skicktat sig med kondens vatten i etanol så procent sjönk i botten etanol med bensin flytande ovan på.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802283
Williamm skrev:
Ent skrev:Och det funkar inte heller med 98 E5+frysskydd på elektroniskt styrda sågar, det blir kanske ungefär samma 'pocent' som E85?

Jag skulle inte tro det.

Om du vill testa ändå sa ska datorn ha 3-4 min tomgång och sedan klyvkapa ca 2-3cm djupt 3m långt snitt i t.ex. en massabit för att ställa in sig på nytt. (och samma om du byter tillbaka)
Bara för att jag är skeptisk ska jag inte bromsa experimentering och utforskande, hade nog testat självt om jag haft en lämplig såg.

Avatar Fallback

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Ent  
#802285
Williamm skrev:
Williamm skrev:
Ent skrev:Och det funkar inte heller med 98 E5+frysskydd på elektroniskt styrda sågar, det blir kanske ungefär samma 'pocent' som E85?

Jag skulle inte tro det.

Om du vill testa ändå sa ska datorn ha 3-4 min tomgång och sedan klyvkapa ca 2-3cm djupt 3m långt snitt i t.ex. en massabit för att ställa in sig på nytt. (och samma om du byter tillbaka)
Bara för att jag är skeptisk ska jag inte bromsa experimentering och utforskande, hade nog testat självt om jag haft en lämplig såg.

Hmm, vet inte om jag vill gå i bräschen, att vara den som utforskar universum och molekylernas samliv 😉. 550n kom från verkstan nyligen med ny elektronikenhet vilket blev dyrt så jag vågar inte vara den som kastar sig ut i det okända

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802291 Var inte så jag menade. Då är vi två, jag kommer kanske testa i en ful 346:a dock.

Avatar Fallback

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802292
Ent skrev:Kan ha ställt frågan tidigare men hittar inte eventuella svar: Går det att köra E85 (eller 98 E5+frysskydd) med tex Hva 550 XP Mk1 eller Stihl FS410 då bränsleblandningen på dessa styrs automagiskt?
Alla mina sågar har för övrigt alltid körts på mackbränsle, numera 98.
Är det Kemetyl T-99,5% Frysskydd för tryckluftssystem mm som ni blandar mackbränset med? Ca 100 kr/ litern.

Frysskyddet är ren isopropanol som gör att vanlig dålig 98 utan syre får lite roligare med frysskyddet då man tillsätter syre i bränslet vilket gör att det blir en bättre förbränning vill man ha lite mera puff ur 98 så tillsätter man 14% toulen= cellulosa thinner vilket gör att man får upp oktan talet till runt 102 oktan.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802296
knaggen skrev:Frysskyddet är ren isopropanol som gör att vanlig dålig 98 utan syre får lite roligare med frysskyddet då man tillsätter syre i bränslet vilket gör att det blir en bättre förbränning vill man ha lite mera puff ur 98 så tillsätter man 14% toulen= cellulosa thinner vilket gör att man får upp oktan talet till runt 102 oktan.

Hur mycket frysskydd ska det vara? Låter bra för trimmade 346:an. toulen låter dyrare..

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

anersimyra  
#802407 Detta har diskuterats till leda, kortfattat: om du inte behöver mer knackbeständig soppa så ger högre oktan ingenting förutom mindre effekt och hål i plånboken..🤑🤑🤑 Dessutom finns fullt tillräcklig mängd O2 i luften och att då tillsätta isopropanol till bränslet ger ingen som helst effekt i en motorsåg.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802415
anersimyra skrev:Detta har diskuterats till leda, kortfattat: om du inte behöver mer knackbeständig soppa så ger högre oktan ingenting förutom mindre effekt och hål i plånboken..🤑🤑🤑 Dessutom finns fullt tillräcklig mängd O2 i luften och att då tillsätta isopropanol till bränslet ger ingen som helst effekt i en motorsåg.. 🤣

Kan vara kul att testa.. Kompen drar nog iväg någon stans över 200psi. Men ska det var 1%, 5% eller 10%
Aspen var hade problem med knackbeständighet hvas var lite bättre men q8 98 är bästa hittills.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Björn T  
#802423 Lite extra syre gör gott, om förgasaren klarar leverera tillräckligt med bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802425
Björn T skrev:Lite extra syre gör gott, om förgasaren klarar leverera tillräckligt med bränsle.

är på 3/4 varv på h så lite mer kan förgasaren leverera.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Björn T  
#802427 Är du sugen så börja med 5% nitromentan.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

anersimyra  
#802429
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Detta har diskuterats till leda, kortfattat: om du inte behöver mer knackbeständig soppa så ger högre oktan ingenting förutom mindre effekt och hål i plånboken..🤑🤑🤑 Dessutom finns fullt tillräcklig mängd O2 i luften och att då tillsätta isopropanol till bränslet ger ingen som helst effekt i en motorsåg.. 🤣

Kan vara kul att testa.. Kompen drar nog iväg någon stans över 200psi. Men ska det var 1%, 5% eller 10%
Aspen var hade problem med knackbeständighet hvas var lite bättre men q8 98 är bästa hittills.

Aspen har inte haft några generella problem med dålig knackbeständighet när det gäller deras 2 och 4 T bränsle. Däremot så kanske detta var fallet med det 102 oktaniga R bränslet som går i motorer med extremt högre kompression än vad man praktiskt får ur en liten motorsågsmotor..🙂

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Williamm  
#802495
Björn T skrev:Är du sugen så börja med 5% nitromentan.

Ska bara få tag på det så ska jag testa.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

anersimyra  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).