Motorsåg och handhållet

Undersökning av att köra såg på E85.

445 inlägg 46720 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692365 Hur byter du och borrar justernål och dess kanaler? Finns ingen möjlighet o borre dem ellef sätta större nålar?
Bättre o byta till större förgasare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Meijer  
#692372 Absolut, större förgasare är oxå ett alternativ. Har bytt till större förgasare på flera sågar med framgång. "Poleman" borrar munstycken på c3m, det ska var ngt speciellt med dom som gör dom mer lämpade än andra att borra, separata kanaler för h och l tror jag det är. Annars är det mycket snack om att walbro wj74 kan uppgraderas till wj76 genom att byta munstycke och dessa ska då gå bättre (på ms660) så konceptet borde vara applicerbart på flera (många?) förgasare. Det är ett problem att nålarna inte stämmer med munstyckena och bieffekten skall huvudsakligen vara att de blir svårare att justera.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

HannuRöj  
#695430
HannuRöj skrev:😀 Hur skulle frostskyddmedel för tryckluftbromsar fungera?
Den innehåller rent etanol och smörjmedel. Står på bruksanvisningen att den skadar endast akrylplast.
Den kanske är bra mot tjuvluft i kamaxelpakningarna med. 😉 gummidelarna i bromsarna blir tätt iaf .

https://www.lasol.fi/tuote/aerol-100/

😀 Citerar mig själv och berättar lite om min småskalig test.

Nästan en liter sprit har jag brunnit nu. Blandningen var 90% 98E5 + 10% sprit + Stihl halvsyntetisk HP olja 2,5%.
Inga negativiska effekter märkte jag, varje motorsåg startade som vanligt. Avgaset var betydligt renare, luktade inte als.
Stihl 201 M-Tronic:
Reagerar fortare, likadan motoreffekt vid kapning. Minskat bränsleförbrukning (det jämförde jag mot kedjaolja)
Husqvarna 350:
Märkte nästan ingen skilnad.
Gammal och trött Stihl MS026:
😲 Vilken skilnad! Blev helt annan såg!
Den har aldrig varvat upp så fort - tror ingen 026 har. Bra bottenvrid är kvar eller även ökat lite till. Ganska bra tomgång trots dålig pumpmembranen som stannade den före med med vanlig bensin.
👍 Ska köra mer med samma blandning.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

fendt311  
#695472
HannuRöj skrev:
HannuRöj skrev:😀 Hur skulle frostskyddmedel för tryckluftbromsar fungera?
Den innehåller rent etanol och smörjmedel. Står på bruksanvisningen att den skadar endast akrylplast.
Den kanske är bra mot tjuvluft i kamaxelpakningarna med. 😉 gummidelarna i bromsarna blir tätt iaf .

https://www.lasol.fi/tuote/aerol-100/

😀 Citerar mig själv och berättar lite om min småskalig test.

Nästan en liter sprit har jag brunnit nu. Blandningen var 90% 98E5 + 10% sprit + Stihl halvsyntetisk HP olja 2,5%.
Inga negativiska effekter märkte jag, varje motorsåg startade som vanligt. Avgaset var betydligt renare, luktade inte als.
Stihl 201 M-Tronic:
Reagerar fortare, likadan motoreffekt vid kapning. Minskat bränsleförbrukning (det jämförde jag mot kedjaolja)
Husqvarna 350:
Märkte nästan ingen skilnad.
Gammal och trött Stihl MS026:
😲 Vilken skilnad! Blev helt annan såg!
Den har aldrig varvat upp så fort - tror ingen 026 har. Bra bottenvrid är kvar eller även ökat lite till. Ganska bra tomgång trots dålig pumpmembranen som stannade den före med med vanlig bensin.
👍 Ska köra mer med samma blandning.

Intressant HannuRöj.👍 Kommer att följa hur dina test fortskrider. Blev lite frågetecken för mig, när vinterrojarn härjade på. Man blev lite osäker på hans test. Beror nog på det var full fart i allt. Som han gav sig in på.😊

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

RisTommy  
#705985 Hej! Jag är ny här på sidan, har varit inne och läst lite nu och då när jag hittat intressanta trådar och aldrig kännt behov av att vara medlem förens nu, och dethär var bannemig en intressant tråd!!! Har sträckläst hela tråden och blev lite ledsen när jag kom till slutet och insåg att den inte varit aktiv på ett tag så hoppas kunna ändra det nu när man kan kommentera!

Nu är jag här som ny medlem enbart för att komma in i denhär tråden och hoppas verkligen kunna väcka den och att jag kan vara med och heja på lite och bidra med motivation till att fortsätta exprimentera! Alla tummar upp från mig

Hur gick det med skurna sågen som skulle postas???????

Hjärtat slog verkligen ett extra slag när jag läste om att köra på spolarvätska etc, jag älskar denhär galenskapen

Jag själv håller bara på och skrämmer gamla trötta volvos som självklart går på etanol... och när jag tynar dendär stackarn så den drar 3-4L/milen så brukar jag argumentera om att jag kör på miljöbränsle samt att bilen dricker jätte mycket miljöbränsle, alltså jätte miljövänlig...
nu blev det mycket onödigt här på slutet, men har legat sömnlös många nätter och läst på om E85 så blev även denna natt pga denna tråd som jag finner ämnet väldigt intressant

Jag Jobbar som skotarförare och klämmer fram ca 20000kubik grot varje sommar vilket känns lite extra kul när man intresserar sig för E85

Hoppas denna tråd får lite gnista igen
/mvh Tommy

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705987 Hej Tommy.
Trådskaparen är inte medlem här längre men det går säkert att fortsätta diskusionen och uppmuntra experimenterande.
Välkommen!

Avatar Fallback

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

benganr  
#706010 545:an är skickad till trådskaparen.
Sågen är reparerad och testad på E85.
Den startade på E85 men det gick inte att få den att gå riktigt på tomgång och låga varv.
Trådskaparen är som sagt inte aktiv på detta forum.
Ni kan söka på Andreas Thörner på Youtube så kan ni se lite angående 545:an.

Avatar Fallback

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

fri  
#706011 Jag har en såg som Röjarn gjort i ordning, har bara kört 20l E85 ännu så jag vet inget om hållbarheten. Sågen går jättebra och Röjarn finns på Youtube numera.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Guzzi  
#714397 Angående det här men gummi och etanol.

Själv har jag väl kört >10 000 mil med både konverterade och okonverterade, bilar utan några problem. Men det är ju bara anekdotiskt.

Som jag minns det när jag läste på (för dryga 10 år sedan någonting när jag konverterade den första bilen) så tål gummit bensin så tål det alkohol. Tål det inte bensin så kan det ändå tåla alkohol.

Däremot, som jag fattade det då, kan en dålig gummislang "hållas ihop" av att det rinner bensin i den (något med att kolväten "fyller ut" skadorna i materialet?) men när man blandar in 85% alkohol så kan den "tvättas ren" och börja läcka. Det ska alltså inte vara alkoholen som förstör slangen men den aktualiserar bytet. Det finns säkert någon med bättre kemikunskaper som kan uttala sig bättre om den saken.

Kuntze har en liten tabell i ämnet. Sidan 10. Sedan får man väl ta med deras egen reservation att det finns mängder med olika material.

https://www.kuntze.se/wp-content/uploads/teknisk-information.pdf

Rätta mig gärna. Jag vill gärna lära mig mer (fakta) i ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

HannuRöj  
#721475 😀 I en annan tråd var frågor om etanol så jag lyfter upp den här tråden också.

Jag röjade i våren som prov flera veckor utan etanoltillägg med 98E5 efter allt frostskydd hade blivit slut och märkte avgaslukten gjorde mig mer trött och lätt illa. Så jag köpte E85 och har kört hela sommaren med samma 10% som jag körde med frostskydd. Luktar inte alls och ljuddämpare är ren.
Olika blandningar har jag haft ingen behov eller intresse göra tester med. Denna fungerar utmärkt och inget negativiskt har jag märkt.

98E5 + 10% E85 + 2% olja är alltså blandningen.

98E5 innehåller enligt energibolaget ST1 aldrig mer än 5% etanol, men det verkliga procenten berättar de inte, så jag misstänker den innehåller ingen etanol alls för att bensin är billigare än etanol och det räcker att EU -kravet i Finland blir uppfylld med 95E10 pga efterfrågan har ökat efter miljökravet har ställt 🤔 .

Om bensin i Sverige innehåller nu eksakt 10% i varje mack motsvarar den min självblandad direkt. Så den bensin passar väl väldig bra för motorsågar.
Inga förgasar eller slangproblemer har jag haft.
👍 Kör på!

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

anersimyra  
#721484
HannuRöj skrev:😀 I en annan tråd var frågor om etanol så jag lyfter upp den här tråden också.

Jag röjade i våren som prov flera veckor utan etanoltillägg med 98E5 efter allt frostskydd hade blivit slut och märkte avgaslukten gjorde mig mer trött och lätt illa. Så jag köpte E85 och har kört hela sommaren med samma 10% som jag körde med frostskydd. Luktar inte alls och ljuddämpare är ren.
Olika blandningar har jag haft ingen behov eller intresse göra tester med. Denna fungerar utmärkt och inget negativiskt har jag märkt.

98E5 + 10% E85 + 2% olja är alltså blandningen.

98E5 innehåller enligt energibolaget ST1 aldrig mer än 5% etanol, men det verkliga procenten berättar de inte, så jag misstänker den innehåller ingen etanol alls för att bensin är billigare än etanol och det räcker att EU -kravet i Finland blir uppfylld med 95E10 pga efterfrågan har ökat efter miljökravet har ställt 🤔 .

Om bensin i Sverige innehåller nu eksakt 10% i varje mack motsvarar den min självblandad direkt. Så den bensin passar väl väldig bra för motorsågar.
Inga förgasar eller slangproblemer har jag haft.
👍 Kör på!

E10 har funnits i drygt tjugo år i USA och Tyskland så motorer av alla de slag är för längesedan anpassade för detta bränsle..🙂

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

HannuRöj  
#721491 Det stämmer. 👍 Tillverkatren har byggt motorerna för etanolbensin.
Läste precis brukanvisningen och det står manuellt upp till 10% och M-Tronic 25% med etanol.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

anersimyra  
#721495
HannuRöj skrev:Det stämmer. 👍 Tillverkatren har byggt motorerna för etanolbensin.
Läste precis brukanvisningen och det står manuellt upp till 10% och M-Tronic 25% med etanol.

Och ni i Finland har ju haft 10% etanol inblandat i 95 sen 2010.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721499 För 10 år sen nånting när de fick blanda i upp till 10% gjorde de flesta det redan då.
Det gjordes opartiska oförberedda prov som det skrevs väldigt lite om i media som visade tydligt att de flesta hade etanol och flera över tillåten/angiven gräns.

Avatar Fallback

Re: Undersökning av att köra såg på E85.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722481 Får ut ca 2000 varv mera på 98 oktan än vad aspen klarar kemytyl 2t alkylat så orkar inte ens sågen att gå på fullvarv.
98 oktan 10200.
aspen 8260
kemytyl 7800
Röj sågen som används är sthil fs 560 som jag tycker har varit svag och tydligen så beror det på bränslet.
På kemetyl 2t alkalyt så låter det som om den misständer i mellan registret men det är förgasaren som försöker att kompensera.
Frågan är hur långt dom har gått i miljö idiotin med att blanda in ännu mera etanol i alkalyten aspen gör det finns skrivet i annan tråd.
Så frågan vilken alkalyt har minst med etanol i blandat nuär det 2 märken som inte är testade sthil,husqvarnas bränslen och e10.
E10 testad sågen går bra på det har gått tilbaka och provat aspen sågen går skitdåligt orkeslös och bludrar vid mellangas.
Nu kör jag men 98e5 och 14 % kemetyl frysskydd finns lite goda saker i den som gör att bränslet blir syresatt och även oktan höjande medel 2% biltemas helsyntet sågen går som satan av den blandningen så om man sananfattar så är miljö soppan rent skit.
Men skall testa att blanda i lite frys skydd i alakalyten då får jag svaret vad som är fel.Ser man på stiftet så är det ljusbrunt och det tyder på att sågen får rätt blandning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).