Motorsåg och handhållet

Skillnad mellan röjsåg och "combisåg"?

5 inlägg 951 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Skillnad mellan röjsåg och "combisåg"?

berraX  
#669521 Hej

Vad är det för skillnad mellan en renodlad röjsåg och en combi-såg?
Längre rör på en combisåg? I så fall, blir det mer lätthanterat i tät skog?
Andra skillnader?

Jag har en StihlFS410, dvs en combisåg. Det är rätt hårt jobb i skogen så kan något bli bättre/enklare med annan utrustning så är det nog något att fundera på.

TS
Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg

Re: Skilland mellan röjsåg och "combisåg"?

Avslutat-02  
#669524 Den stora skillnaden är vinkelväxelns gradvinkel.
På en skogsröjare så är det 24 grader.
Medans på en kombiröjare så är det 30-35 grader beroende på märke.

En växel med 24 graders vinkel är lättare att fälla med i täta bestånd.
Men också så är riggen kortare på vissa märken.. Stihl bland annat.
Hva har samma längd men andra växlar.

Det är mer en fråga om tycke och smak..
Längd på person, en längre person har lättare med en kombimaskin i skogen än en kort har.

576xp  
#669536 Husqvarna har tre längder på 545 röjsågarna. Gräsröjaren RXT är längst, kombi 545 FR är 5 cm kortare och skogsröjaren FX/FXT är ytterligare 5 cm kortare. FR och RX har pekfingergas och 35° växel FX har tumgas och 24°växel. RX har högt placerat styre medan FR och FX lågt. Proffs i skogen kör FX med kort rigg och gör normalt lite högre och lutande stubbar medan det private röjaren kan uppskatta FR maskinen längd och vinkel på växeln då det går lättare att göra lägre stubbar. Motorer, prestanda, avvibrering mm är i stort sett samma på alla maskiner.

berraX  
#669550 Det här var intressant!
Jag är lite kortare.....173cm ….och kan tycka att min maskin är rätt lång. Är det tät skog så är den rätt lång att svänga runt.
Samtidigt är jag "jordnära" och håller stubbarna så korta som jag vågar. Och det tänker jag nog inte ändra på.

-> Det kanske är rätt bra som det är.

Tack för info.

TS

Avslutat-02  
#669554 Som jag skrev och har skrivit förr..
Det är avgörande om personen är kort eller lång..
En lång person har lättare att svänga runt en såg med lång rigg..
Medans en kortare har svårare.
Det är även lättare att hitta på de flesta stenar som gömmer sig för en kort person med såg med lång rigg.

Vinkeln på 545FR har inget med att den vanlige skogsbrukaren ska kunna skapa med en vinkel som följer marken att göra, utan den vinkeln är till för att skärutrustningen ska följa marken med hela skärytan, främst vid trimning.

Det är en lösning för dem som bara vill ha en såg till flera uppdrag, medans en skogsröjare.
545fx-fxt är enbart avsedd för skogsröjning.
545RXT har längre rigg och högre torn, detta för att vinklarna ska bli så oprimala som möjligt för långa pass att trimma gräs.

Ska du röja skog, och finna detta optimalt, så råder jag dig att skaffa en skogsröjare.
545fx-fxt eller stihl 460-490.
Det där med att man sågar höga stubbar är inget annat än bullshit, jag sågar låga stubbar oavsett såg och röjer nästan varje dag i skogen.
Och gjort i många år.
Det handlar om lathet, rädsla för att stensåga och övertro om att de ruttnar ner fort ändå..
Jojo.. Visst, och att komma några år senare och få en jäkla röjstubbe mitt på smalbenet eller mellan benen är så skönt så...

Annons:
Eco Log skördaraggregat
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).