Sida 1 av 13

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Postat: ons 16 sep 2020, 18:19
av anersimyra
540 med ett 300 batteri är helt suverän när man hugger träddelar med en stubbdiameter på ca max 25 cm i stubben. I går högg jag på ett batteri träddelar som tog en Alstor 840 närmare sju timmar att skota samman och höglägga 50 meter från arbetsplatsen. Jag tippar på att drifttiden med ett 300 batteri blir tämligen exakt den dubbla mot vad jag får ur 338:an på en tank. Med ett 300 batteri går det åt drygt 1,5 tank olja med pumpen inställd på lägsta flöde.

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: tor 17 sep 2020, 16:24
av anersimyra
Husqvarna borde ha låtit ett antal professionella dagliganvändare fått vara med vid utprovningen av den nya kedjan som mer passar de konsumenter som använder en batterisåg till diverse trädgårdsbestyr. Vid det här laget har jag möjligen kört kedjan i ca 20 effektiva drifttimmar och har under den tiden filat ner tänderna till hälften vid vanlig underhållsfilning. Ryttarna är vid det här laget nerfilade jäms med säkerhetslänken vilket de blev redan första gången ryttarna filades. Det innebär att kedjan överhuvudtaget inte skär med mindre än att svärdspetsen är utanför sågstället, själv tänker jag i helgen kapa bort topparna på säkerhetslänken för att göra kedjan användbar till annat än kapning av klen ved. Ett annat problem med kedjan är att den helt enkelt slutar skära vid minsta spänning i virket. Jag skulle tro att skärtändernas of set ( utstick i sidled från svärdet ) är för litet vilket får till följd att tänderna går i tomme vid spänningar i virket. Nu kan man förstås hoppas att HVA kommer med ett 3/8 drev så att man kan hänga på den gamla hederliga 3/8 mini med 1,3 mm drivlänk som fungerar så mycket bättre.. 😀

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: tor 17 sep 2020, 16:41
av anersimyra
För övrigt så har jag i dag förbrukat ett 300 batteri på röjsågen och ett batteri på motorsågen, mängden träddelar från detta har Alstor 840:in att göra med en hel arbetsdag trots enbart 20 meter till avlägget.. 😀

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 09:37
av brassel
anersimyra skrev:Nu kan man förstås hoppas att HVA kommer med ett 3/8 drev så att man kan hänga på den gamla hederliga 3/8 mini med 1,3 mm drivlänk som fungerar så mycket bättre.. 😀

Skulle du inte kunna maila till Stihl och be om att få låna nån vecka deras MSA 220?
Den har 3/8delning.
Säg att du är tveksam (likt andra tex mig) till deras bakre "sågsäkerhetsknapp", men om du tycker den trots det är ok så kommer du skriva det på tex Skogsforum (och ev påverka andra, tex mig, att köpa också).
Hoppas att detta var en okej tråd-passus, annars får admin göra lämpligt.
:)

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 16:46
av anersimyra
brassel skrev:
anersimyra skrev:Nu kan man förstås hoppas att HVA kommer med ett 3/8 drev så att man kan hänga på den gamla hederliga 3/8 mini med 1,3 mm drivlänk som fungerar så mycket bättre.. 😀

Skulle du inte kunna maila till Stihl och be om att få låna nån vecka deras MSA 220?
Den har 3/8delning.
Säg att du är tveksam (likt andra tex mig) till deras bakre "sågsäkerhetsknapp", men om du tycker den trots det är ok så kommer du skriva det på tex Skogsforum (och ev påverka andra, tex mig, att köpa också).
Hoppas att detta var en okej tråd-passus, annars får admin göra lämpligt.
:)
Jag tänkte mig att investera i Stihls batterisortiment men avstod just p.g.a sidoknapparna som jag inte anser höra hemma på annat än ett häckaggregat..👍🙂

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 18:12
av SkogsBasse
anersimyra skrev:Husqvarna borde ha låtit ett antal professionella dagliganvändare fått vara med vid utprovningen av den nya kedjan som mer passar de konsumenter som använder en batterisåg till diverse trädgårdsbestyr. Vid det här laget har jag möjligen kört kedjan i ca 20 effektiva drifttimmar och har under den tiden filat ner tänderna till hälften vid vanlig underhållsfilning. Ryttarna är vid det här laget nerfilade jäms med säkerhetslänken vilket de blev redan första gången ryttarna filades. Det innebär att kedjan överhuvudtaget inte skär med mindre än att svärdspetsen är utanför sågstället, själv tänker jag i helgen kapa bort topparna på säkerhetslänken för att göra kedjan användbar till annat än kapning av klen ved. Ett annat problem med kedjan är att den helt enkelt slutar skära vid minsta spänning i virket. Jag skulle tro att skärtändernas of set ( utstick i sidled från svärdet ) är för litet vilket får till följd att tänderna går i tomme vid spänningar i virket. Nu kan man förstås hoppas att HVA kommer med ett 3/8 drev så att man kan hänga på den gamla hederliga 3/8 mini med 1,3 mm drivlänk som fungerar så mycket bättre.. 😀


530iPX har väl 3/8 1,3mm?
Jag reagerade på hur snabbt tänderna blev nerfilade.

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 19:31
av Niking
SkogsBasse skrev:
anersimyra skrev:Husqvarna borde ha låtit ett antal professionella dagliganvändare fått vara med vid utprovningen av den nya kedjan som mer passar de konsumenter som använder en batterisåg till diverse trädgårdsbestyr. Vid det här laget har jag möjligen kört kedjan i ca 20 effektiva drifttimmar och har under den tiden filat ner tänderna till hälften vid vanlig underhållsfilning. Ryttarna är vid det här laget nerfilade jäms med säkerhetslänken vilket de blev redan första gången ryttarna filades. Det innebär att kedjan överhuvudtaget inte skär med mindre än att svärdspetsen är utanför sågstället, själv tänker jag i helgen kapa bort topparna på säkerhetslänken för att göra kedjan användbar till annat än kapning av klen ved. Ett annat problem med kedjan är att den helt enkelt slutar skära vid minsta spänning i virket. Jag skulle tro att skärtändernas of set ( utstick i sidled från svärdet ) är för litet vilket får till följd att tänderna går i tomme vid spänningar i virket. Nu kan man förstås hoppas att HVA kommer med ett 3/8 drev så att man kan hänga på den gamla hederliga 3/8 mini med 1,3 mm drivlänk som fungerar så mycket bättre.. 😀


530iPX har väl 3/8 1,3mm?
Jag reagerade på hur snabbt tänderna blev nerfilade.


Fast passar det svärdfästet till 540 iXP? Vet i alla fall att det är olika svärdsfästen till 536 LiPX och 536 LiXP.

Vet dock inte om det är samma svärdsfäste till 535 iXP och 540 iXP. För i så fall går det kanske att byta drivhjulet och sätta på något pasande 3/8- svärd från Stihl?
/Niklas

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 19:36
av anersimyra
Niking skrev:
SkogsBasse skrev:
anersimyra skrev:Husqvarna borde ha låtit ett antal professionella dagliganvändare fått vara med vid utprovningen av den nya kedjan som mer passar de konsumenter som använder en batterisåg till diverse trädgårdsbestyr. Vid det här laget har jag möjligen kört kedjan i ca 20 effektiva drifttimmar och har under den tiden filat ner tänderna till hälften vid vanlig underhållsfilning. Ryttarna är vid det här laget nerfilade jäms med säkerhetslänken vilket de blev redan första gången ryttarna filades. Det innebär att kedjan överhuvudtaget inte skär med mindre än att svärdspetsen är utanför sågstället, själv tänker jag i helgen kapa bort topparna på säkerhetslänken för att göra kedjan användbar till annat än kapning av klen ved. Ett annat problem med kedjan är att den helt enkelt slutar skära vid minsta spänning i virket. Jag skulle tro att skärtändernas of set ( utstick i sidled från svärdet ) är för litet vilket får till följd att tänderna går i tomme vid spänningar i virket. Nu kan man förstås hoppas att HVA kommer med ett 3/8 drev så att man kan hänga på den gamla hederliga 3/8 mini med 1,3 mm drivlänk som fungerar så mycket bättre.. 😀


530iPX har väl 3/8 1,3mm?
Jag reagerade på hur snabbt tänderna blev nerfilade.


Fast passar det svärdfästet till 540 iXP? Vet i alla fall att det är olika svärdsfästen till 536 LiPX och 536 LiXP.

Vet dock inte om det är samma svärdsfäste till 535 iXP och 540 iXP. För i så fall går det kanske att byta drivhuset och sätta på något pasande 3/8- svärd från Stihl?
/Niklas

Bra fråga som jag inte tänkt närmare på..🤔👍

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 20:52
av Mange
Tekniskt sett är det inte mindre som kan krångla. Säkert inte krångelfria på något vis. Skulle de vara det så kommer det att bli historiska såg, minst sagt.
Att det näms om ställ tid ett halvår avslöjar lite vilken kategori användare det är tänkt till.

Hur många gånger har man inte sett batteri maskiners användare frenetiskt söka efter vägguttag.
Det finns kanske en plats till detta jag inte ser i yrkesanvändning. Ser fram emot att få se det.
Kostnaden för vad man får ut av grejerna är inte så värst låg så vitt jag förstår.

Jag hoppas på mer och större framsteg.

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: fre 18 sep 2020, 21:06
av Peol86
Jag har skruvat dit ett 3/8 drev från 535i XP på min 540i XP

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=37540&p=666886#p666886

(Ursäkta att jag har dålig koll på hur man klistrar in andra inlägg)

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: lör 19 sep 2020, 00:59
av anersimyra
Peol86 skrev:Jag har skruvat dit ett 3/8 drev från 535i XP på min 540i XP

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=37540&p=666886#p666886

(Ursäkta att jag har dålig koll på hur man klistrar in andra inlägg)

Det kommer att bli kanon med ett 3/8 drev och en Oregon 91 VLX kedja.. 😀 👍

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: lör 19 sep 2020, 01:33
av anersimyra
Mange skrev:Tekniskt sett är det inte mindre som kan krångla. Säkert inte krångelfria på något vis. Skulle de vara det så kommer det att bli historiska såg, minst sagt.
Att det näms om ställ tid ett halvår avslöjar lite vilken kategori användare det är tänkt till.

Hur många gånger har man inte sett batteri maskiners användare frenetiskt söka efter vägguttag.
Det finns kanske en plats till detta jag inte ser i yrkesanvändning. Ser fram emot att få se det.
Kostnaden för vad man får ut av grejerna är inte så värst låg så vitt jag förstår.

Jag hoppas på mer och större framsteg.

I mitt yrke som naturvårdshuggare är en batterisåg helt klart att föredra i klenare huggning då ett batteri av största modellen har en avsevärt längre drifttid än en motsvarande bensinsåg. Med tre batterier och en bensinsåg så klarar man mer än väl en hel dags huggning. Ett st 300 batteri har kapacitet att under ” rätt förhållanden ” ledigt förse en Alstor 840 med träddelar som tar en duktig förare en hel arbetsdag att köra samman trots kort sträcka till avlägg. Med tre batterier hugger man då samman träddelar som förser maskinen med arbete under tre arbetsdagar, avsaknaden av vägguttag behöver man alltså inte oroa sig över. En batterisåg är i rätt sammanhang inte enbart likvärdig med en motsvarande bensinsåg, den är, om än inte överlägsen i vart fall klart effektivare än en motsvarande bensinsåg.

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: lör 19 sep 2020, 06:54
av johan eriksson
anersimyra skrev:Det kommer att bli kanon med ett 3/8 drev och en Oregon 91 VLX kedja.. 😀 👍


Uppdatera oss sedan hur batterikapaciteten ändras, jag skulle misstänka att batteriet kommer att gå åt något fortare med den kedjan. 91VXL är jäkligt bra på att skyffla spån, så den borde ta något mer effekt.
Men detta är bara min högst amatörmässiga tanke 🤔 👍

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: lör 19 sep 2020, 08:39
av Mange
Det är lite lyriskt prat om detta nu. Att man sågar 30 min för att ha o köra bort en hel dag med maskin säger inte så mycket.
Vad blev det av det, vad var det för arbete? Hur står det sig mot en bränslesåg motsvarande effekt för en bråkdel av priset?

Det går inte att stoppa mer energi i ett batteri än en viss mängd. Den tar energi från en bestämd, begränsad källa.
Det går åt en viss mängd energi när saken ska snurra, ännu mer om det ska skära. Det går inte att komma ifrån.

Det går att testa såg på olika vis. Att låta den gå obelastad är en sak, att belasta den och ta ur effekt är nåt annat.

Även om den i klen röjning kan gå en hel dag på ett batteri så är det en stor inköps kostnad jämfört med en motsvarande konventionell motorsåg.
Jag ska stå rak i ryggen o säga till kunden att detta är ett bättre produkt val, kunna försvara detta och han ska se jag har rätt.
När han går ut med sågen i skogen som ska ersätta hand minsta såg i staller ska den prestera minst lika bra eller bättre än förra.
Man kommer rätt långt med en liten bensinsåg. Den klarar en dag på vedbacken, blandade arbete i betesmark, röjning, gallring.
Det är detta som jag ska säga kunderna gör bättre med batterisåg. Jag är inte övertygad än.

540ixp = 10 000;- Minst.
MSA140 C-B = 5-6000;- Minst.
MS194 C-E = 3500;-

Det är det jag ska tänka på..

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Postat: lör 19 sep 2020, 10:28
av anersimyra
johan eriksson skrev:
anersimyra skrev:Det kommer att bli kanon med ett 3/8 drev och en Oregon 91 VLX kedja.. 😀 👍


Uppdatera oss sedan hur batterikapaciteten ändras, jag skulle misstänka att batteriet kommer att gå åt något fortare med den kedjan. 91VXL är jäkligt bra på att skyffla spån, så den borde ta något mer effekt.
Men detta är bara min högst amatörmässiga tanke 🤔 👍

VXL ska det förstås vara och inte VLX.. 😮 rapport kommer inom kort.. 👍 🙂