Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16373 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668868 Dagens röjning med motorsågen förbrukade precis 1,5 bli 300 batteri. Själv blev jag tämligen ” ryggbruten ” men sitter nu i bilen och tittar på när Alstorn får slåss med slyorna resten av dagen och under ett par timmar i morgon bitti..👍🙂

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

jannee  
#668869 Det är tidsödande att samla upp grenar/sly och det säger inte ett jota varken om din eller 540is kapacitet - så förhäv varken dig eller sågfan :grin:
I stället vore det läge att nyttja en nysvensk/flykting till att samla ihop det och lägga det i mindre högar.
Detta skulle höja effektiviteten hos Alstorn betydligt.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668870
jannee skrev:Det är tidsödande att samla upp grenar/sly och det säger inte ett jota varken om din eller 540is kapacitet - så förhäv varken dig eller sågfan :grin:
I stället vore det läge att nyttja en nysvensk/flykting till att samla ihop det och lägga det i mindre högar.
Detta skulle höja effektiviteten hos Alstorn betydligt.
Nja, höglägga 6-8 meters Hassel går allt snabbare med Alstorn oavsett hur pigga och raska " risnissarna " än må vara. Och själv är jag glad att jag slapp att gå och böja mig upp och ner som en hackspett i 2,5 timmar med en 550 i näven.. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668871 Hur hade det gått med en motsvarande såg?
Blir rätt mycket ris av en tank med en 200...

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668872
Mange skrev:Hur hade det gått med en motsvarande såg?
Blir rätt mycket ris av en tank med en 200...

Ett bli 300 batteri räcker klart längre än en tank bensin i 338:an, dessutom så slipper man ju tomgångsknattret vid förflyttning och annat arbete som inte innefattar sågning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

jannee  
#668879 Ligger mycket i vad anersimyra påpekar men vem/vilka vill kakka i eget bo.
Varje maskin har sitt arbetsområde och tydligen passar elsågar anersimyra perfekt.
Som privat skogsägare kan man dock inte investera i allt nytt som kommer på marknaden, i stället får man inköpa de maskiner som kan nyttjas till alla moment.
Ex en bensindrivan röjsåg kan du nyttja, med rätt verktyg till väldigt många moment under en HEL dag, samma med en bensindriven motorsåg.
Ex 2 en villaägare köper en batteridriven gräsklippare, den går i exakt 25 minuter sedan är det finito. Kan gott och väl kanske räcka för en villahemsägare, men de som har en större tomt?
Javisst, extrabatteri men en bensindunk minst lika smidigt.
Hantverkare har mestadels bara batteridrivna verktyg men i vissa fall räcker inte detta utan verktyg med sladd måste nyttjas.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668880
anersimyra skrev:Som tidigare sagts så tycks kritiken mot batterimaskiner komma från de som vare sig äger eller använder dem.. 😀


Det finns dem som har mycket erfarenhet utan att själv äga just den sågen. De som får höra o se hur det går o funkar ute i arbete. Jag hör o pratar med några som har dem. De som gör sågar borde ut o prata med dem som kör dem mer. Kanske inte lyssna så mycket på dem som tycker det är perfekt utan höra mer på vad som önskas.
Den samlade erfarenheten borde förmedlas så inte de som gör dem tror de har gjort sitt och hittat rätt, för de har de inte riktigt än. Det är dumt att vara nöjd förren produkten presterar som det är tänkt.
Som det är nu har de en produkt som de vill ha ut på marknaden och trycker på att den ska säljas.
De borde fråga vad som maknaden önskar så hade det varit lättare att sälja produkten.

Att röja ris är en sak, jag tvivlar inte på att det funkar. Frågan är om de funkar tillräckligt.
Om de som röjer är nöjda? Röjer man bara ett par timmar o kan leva på det vet jag många som vill röja.

Att Arborist ska ha dessa, det vet inte jag hur de ska funka.
Visst de kan ha flera batterier, byta och så...
Men kan den ersätta en 200 med 14"-16" o ta ner träd som är större och hårdare?
Att ladda, ha flera/många batterier och till rätt högt inköpspris?
De jag känner har minst två sågar, en de kvistar o klättrar upp med och kan ta kanske halva trädet på väg ner i bitar eller sektioner. Sen en Större o ta stocken med.
De bryr sig mindre om drivkälla och vill hellre ha en såg som klarar allt. Nästan omöjligt att få till tror jag.

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668881 Säg mig är "vissa" lika anti emot den kunskapskälla eller expertis som erfarna mekaniker besitter även över dessa produkter?.

Jag är inte mer emot dessa än jag är emot de andra produkterna med data i sig..

Blev lite tveksam till hur man tänkte när man valde den där kedjan om man nu vill locka proffsanvändare..det har ju egentligen inget med produkten att göra, utan är en del av säljenhetens dumheter...


Eftersom nu Aners har hittat maskiner han trivs med så ska vi väl vara glada åt det.
Aners och ni andras erfarenheter är viktiga för de som funderar på dessa produkter.

Jag kollar väl in ibland, och hoppar väl in om någon stöter på defekter....

Tills dess håll er lugna.. Och tryck på gasen oavsett drift...

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668882
Mange skrev:
anersimyra skrev:Som tidigare sagts så tycks kritiken mot batterimaskiner komma från de som vare sig äger eller använder dem.. 😀


Det finns dem som har mycket erfarenhet utan att själv äga just den sågen. De som får höra o se hur det går o funkar ute i arbete. Jag hör o pratar med några som har dem. De som gör sågar borde ut o prata med dem som kör dem mer. Kanske inte lyssna så mycket på dem som tycker det är perfekt utan höra mer på vad som önskas.
Den samlade erfarenheten borde förmedlas så inte de som gör dem tror de har gjort sitt och hittat rätt, för de har de inte riktigt än. Det är dumt att vara nöjd förren produkten presterar som det är tänkt.
Som det är nu har de en produkt som de vill ha ut på marknaden och trycker på att den ska säljas.
De borde fråga vad som maknaden önskar så hade det varit lättare att sälja produkten.

Att röja ris är en sak, jag tvivlar inte på att det funkar. Frågan är om de funkar tillräckligt.
Om de som röjer är nöjda? Röjer man bara ett par timmar o kan leva på det vet jag många som vill röja.

Att Arborist ska ha dessa, det vet inte jag hur de ska funka.
Visst de kan ha flera batterier, byta och så...
Men kan den ersätta en 200 med 14"-16" o ta ner träd som är större och hårdare?
Att ladda, ha flera/många batterier och till rätt högt inköpspris?
De jag känner har minst två sågar, en de kvistar o klättrar upp med och kan ta kanske halva trädet på väg ner i bitar eller sektioner. Sen en Större o ta stocken med.
De bryr sig mindre om drivkälla och vill hellre ha en såg som klarar allt. Nästan omöjligt att få till tror jag.
. Men du kan inte förneka att det är rätt skaplig dimension på ” riset ” i alla fall..😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668884 Tja, Jannee! Har du flera batterier + snabbladdare, så kan du lätt ladda ett eller flera batterier, medans du kör gräsklipparen/trimmern/lövblåsen/häcksaxen... på ett annat batteri.

Mange! Angående arborister, så tror jag nog att få arborister orkar ta med sig kombidunken upp i trädet, utan kombidunken blir nog kvar på backen. Samma sak torde även gälla för batterierna. Fast just den frågan kan du ju ställa till t.ex signaturen tretoppen, som jobbar som arborist och har erfarenhet av batteridrivna arboristsågar. 😎 (Själv jobbar jag bara från backen).

Å som jag sagt tidigare, så är det inte svårare att byta batteri på en batterisåg (med klick-batterier), än att tanka en bensinsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668885 Ett batteri bör du väl kunna få med dig upp..
Kombidunken hör hemma på marken...
Annars blir det bara problem...

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Larssa  
#668898 Här är en batteriförespråkare som gärna kör motorsåg också.
Man kan gilla båda 😀

Problemet nu är väll främst den dyra initialkostnaden på batterisystemet.
För mig som sköter all gallring själv så sparar jag en inte blygsam summa på batterisågen.
Handtagsvärme lär nog dröja innan man kan få på en batterisåg, själv är jag typen som snarare behöver kylning av händerna.
Allt gott

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668899 Fryser om händerna gör jag ej..
Men när snön ligger emellan händerna och handtagen så brukar kylan och vätan orsaka att mina händer låser sig och sedan får jag ledvärk på kvällen..

Vid röjning går det bättre..
Men därför vill jag ha värme när jag ändå ska investera...

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668900 Här kommer då en rapport på en T540 utrustad med 200 bli-X som en arborist på jobbet köpte två veckor innan jag själv slog till. I princip så går det åt två tankar bränsle med Sthil T200 på ett st 200 X batteri. På sthilen är då en 12” skärutrustning monterad och på batterisågen en 14” skärutrustning. Med batterisågen klätterfäller han utan problem träd i samma dimension som med bensinsågen. Men likt mig så är han missnöjd med kedjan och kommer att byta till 3/8 mini med 1,3 mm drivlänksbredd. I övrigt så fick vi i dag reda på att bensinblåsar och bensintrimmrar inte längre är tillåtna att användas inom Farsta stadsdel vilket troligen kommer att gälla även för klättersågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668901
anersimyra skrev: I övrigt så fick vi i dag reda på att bensinblåsar och bensintrimmrar inte längre är tillåtna att användas inom Farsta stadsdel vilket troligen kommer att gälla även för klättersågar.


Och hur blir det då när det ska tas ner "övergrovt" (alltså övergrovt för en modern batterisåg). Blir det till att ta fram den gamla timmersvansen då, eller?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).