Motorsåg och handhållet

Undersökning kring batteridrivna motorsågar

40 inlägg 1633 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Undersökning kring batteridrivna motorsågar

jjesperkarlsson  
#666808 Vi är ett gäng studenter från Jönköping University som utför ett projekt kring batteridrivna motorsågar och dess tillhörande batterier, i samarbete med ett etablerat företag. Det hade vart jätte bra om ni kunde vidarebefordra denna enkät till så många arborister som möjligt som använder batteridrivna motorsågar i sitt arbete.

Se bifogad länk här nedan:
[url]
https://forms.office.com/Pages/Response ... kn0zTIcQYY [/url]

MVH Jesper Karlsson

TS
Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Robertberg  
#666829 Hur går det, har ni fått in några svar?

Kan du avslöja något om vad projektet handlar om?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#666830 Synd att vi som varvar mellan batteridrivet och bensin inte kan ge ett adekvat svar på fråga ett.. 😮 😉

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Synd att vi som varvar mellan batteridrivet och bensin inte kan ge ett adekvat svar på fråga ett.. 😮 😉

Håller med dig, för precis så har det blivit för mig. Är överraskad av hur bra jag trivs med batterisågen, även stångsåg en. Men samtidigt så klarar jag mig inte med bara den., bensinsågarna har fortfarande sin plats.
Men när jag sitter i Bison och lastar på stockbitarna så drömmer jag mig bort till en framtid där allt är el. Tyst, omedelbart och rent. Tänk Bison med en elmotor som driver hydraulpumpen. Ren lycka.

Och nu har förstås kladdat till den här tråden med sidospår men ibland blir det så 😇

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666848 Vet några som har batterimaskiner. De klarar sig inte med det utan behöver bensindrivet till många av arbetsmomenten.
Bortser man från kostnad är det nog kapaciteten de talar mest om.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#666853 540 med ett 300 batteri är helt suverän när man hugger träddelar med en stubbdiameter på ca max 25 cm i stubben. I går högg jag på ett batteri träddelar som tog en Alstor 840 närmare sju timmar att skota samman och höglägga 50 meter från arbetsplatsen. Jag tippar på att drifttiden med ett 300 batteri blir tämligen exakt den dubbla mot vad jag får ur 338:an på en tank. Med ett 300 batteri går det åt drygt 1,5 tank olja med pumpen inställd på lägsta flöde.

Användarvisningsbild

#666857 Svårast är att komma ihåg fylla på olja. Är så inkörd på olja varannan tankning..... 🙃

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666865 Tja, fylla på olja i samband med varje batteribyte är ju inte så svårt...
/Niklas

hfab  
Niking skrev:Tja, fylla på olja i samband med varje batteribyte är ju inte så svårt...
/Niklas

Fast innan batteri byte är väl risk att svärd och kedja bara är skrot?
Anersimyra skrev att det gick 1,5 tank olja på ett batteri

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:Tja, fylla på olja i samband med varje batteribyte är ju inte så svårt...
/Niklas

Det borde det inte vara kan man ju tycka. Men lik förbannat glömmer jag likt ” uvskogen ” ofta just att fylla olja vid batteribyte.. 😮

Användarvisningsbild

anersimyra  
hfab skrev:
/Niklas

Fast innan batteri byte är väl risk att svärd och kedja bara är skrot?
Anersimyra skrev att det gick 1,5 tank olja på ett batteri

Det är med det största 300 batteriet som man får fylla på innan batteriet är förbrukat. Husqvarna borde kanske informera kring oljeförbrukningen med de olika batterityperna då vi ju är vana att bensinen alltid tar slut innan oljan..🙂

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666887 Det har ju lite med effekturtag o göra med väl?
Plågas den med tunga skär så minskas drifttid/batteri rätt avsevärt.
Då räcker kanske oljan bättre.
Oavsett kraftkälla så är det effekturtaget som bestämmer drift tid så länge det är begränsat med kraft i källan.

Användarvisningsbild

/Niklas

Nu var du väl onödigt truttig! 😉
Jag sa ju inte att det var svårt, bara inte lätt komma ihåg.
Batteriet räcker lääänge.
(sen är det ju precis som sägs ovan, oljan tar slut före batteriet på min Sthilsågen i varje fall)

jannee  
#666913 Hur går det med ersättningen för det verkar nästan som ni sponsras av HVA?
Blir nästan tjatigt med denna ohejdade reklam :smile:

Ja jag vet, behöver inte engagera mig i tråden men inget sägs om hur bra kvalitet batterierna eller ackumulatorn har.
Ett bilbatteri har idag begränsad livslängd, en del håller knappt garantin ut med andra håller i upp till 10 år.
Hur tror ni det kommer att vara med energibäraren till trimmer/röjsåg/motorsågarna.
En motorsågsmotor går bra i ca 2 000 timmar därefter börjar den successivt mattas.
Finns det någon som testat livslängden på batterierna till ovan maskiner.
Nytt är en sak men sedan....
Är det liknande typ av batterier som i mobiler är verkligen livslängden begränsad.

Användarvisningsbild

totte  
#666922 Kan vi slippa den diskussionen i den här tråden tack! Det har ältats och ältats i flera andra trådar, finns det något nytt att säga så fortsätt där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).