Motorsåg och handhållet

videos

35 inlägg 15588 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2600 näe sånt kan ja inte^^ berätta du :P

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2601 Första årsmodellen av 868 är väl -69.
-68 hade dom 1113A motorn och hette 668.
Timmerkallen 667 slutade tillverkas -69.
-70 kom ju BM650..

Rätt???

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2603
Ferguson skrev:Första årsmodellen av 868 är väl -69.
-68 hade dom 1113A motorn och hette 668.
Timmerkallen 667 slutade tillverkas -69.
-70 kom ju BM650..

Rätt???


Ja Fergusson, vi kan i stort sett enas om att du har rätt.
Försökte mera att baka ihop det till att gälla "andra hälften av 60 talet".
Jag är egentligen född 1.5 år före det att timmerkalle officiellt togs ur produktion 1968.

Egentligen är man väl en gammal "Skogsnalle" :lol:

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2604 Tänk va maskiner som blev nerlagda i slutet av -60 talet.
Timmerkalle, Nallarna och lisorna alla "bakades ihop" och det blev bara SM868 och SM462 kvar!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2607
Ferguson skrev:Tänk va maskiner som blev nerlagda i slutet av -60 talet.
Timmerkalle, Nallarna och lisorna alla "bakades ihop" och det blev bara SM868 och SM462 kvar!


Det är väl lite av den varan fortfarande.
Fabrikat förbättras-slås ihop med andra fabrikat osv.
Fast jag skulle inte säja nej till en fin SM 667/462 än idag.
Såg att det låg en 667 ute på blocket för 48, men den verkade ha voltat nerför en slänt med fullt lass.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2609 Jag tycker 4-hjuliga skotare verkar lite kassa i skogen och så är dom alldeles för breda och klumpiga.
Om maskinen inte spårar exakt och är över 2.2m bred så får det va :)
Antar att du har en 85-35 Skogshuggarn, en Timmerkalle är ju en liten skotare mot den!

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2611
Ferguson skrev:Första årsmodellen av 868 är väl -69.
-68 hade dom 1113A motorn och hette 668.
Timmerkallen 667 slutade tillverkas -69.
-70 kom ju BM650..

Rätt???

68 till 74 tillverkades 868 allt enligt volvo constuction

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2612 okej :D

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2628
knaggen skrev:
Ferguson skrev:Första årsmodellen av 868 är väl -69.
-68 hade dom 1113A motorn och hette 668.
Timmerkallen 667 slutade tillverkas -69.
-70 kom ju BM650..

Rätt???

68 till 74 tillverkades 868 allt enligt volvo constuction


Stämmer.

Hann med att bli Sveriges mest sålda skotare under tillverkningsperioden.
Varför Volvo lade ner produktionen så snabbt är fortfarande en gåta?.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2629
Ferguson skrev:Jag tycker 4-hjuliga skotare verkar lite kassa i skogen och så är dom alldeles för breda och klumpiga.
Om maskinen inte spårar exakt och är över 2.2m bred så får det va :)
Antar att du har en 85-35 Skogshuggarn, en Timmerkalle är ju en liten skotare mot den!


Enkelaxlade skotare är att föredra före boggieförsedda OM!, de måste gå mycket efter landsväg, (vilket brukar vara ett vanligt scenario för självverksamma).
Landsvägskörning pallar inte boggien med, ja bortsett då från den typen som Krille har.
En aspekt till har ju blivit bränsletörsten och kostnaderna för detta.
En boxerförsedd SM 667 "luktar" ju bara på bränslet i jämförelse med 868.
Tror intre ens att det räcker med 6-7 liter/timmen för att hålla den igång även om man är lätt på gasen.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2631 Att boggielådorna ska ta stryk kan man ju förstå, många påpekar detta och menar att många skotares boggielådor är halvkassa.
Men nu är det så att en här i trakten har en Kockum 414 dumper, den är rakt av en 85-35 med dumperkorg och han har aldrig haft problem med sina lådor.
Maskinen har gått 25000 timmar och då är det mesta med olagliga överlass på landsvägar.
Tycker ju att en skotare borde hålla för lite asfalt också..

Kugghjulsboggie verkar dock hålla bättre än kedjeboggie.
Många maskiner som passar självverksamma har väl kedjor..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2641 hur är dumprarna uppbyggda??

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2648 Volvos 6 hjuliga dumprar har 3 separata axlar dvs inga lådor bak.

Dumprarna är ju annars byggda som en skotare, eller hur menar du?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2657 vad gör dom dära lådorna för något?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2664 Boggielådor har du för att få en mer följsam boggie.

Tänk dig en bakaxel, ute i ändan sitter en "låda".
Hjulen sitter också fast i lådan.
Inne i lådan finns kugghjul eller kedjor som överför axelns kraft till de två hjulparen.

Om man nu skulle ha 2 bakaxlar skulle det bli klumpigare och maskinen skulle inte kunna köra över likastora hinder.

Bild


Här är en bild på en boggielåda..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).