Motorsåg och handhållet

Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

29 inlägg 5369 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796134 Kolv från 140r kan passa kanske... 340 se/sg passar nog med.
I vilket fall får du ha en kolv som är portad.
Den du beställt är inte det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Robin_L  
#796139 nu blev jag osäker på om det verkligen är en 240 som jag har inte samma kolv på den jag har står inget nummer på den
klove är i alla fall 40mm

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796148 Det är ett vevhus från 140S.
La till nummer i listan.

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Robin_L  
#796218 tack för informationer Mange, så det är en 140s jag har,
vad tror du om den kolven som satt i min såg är det original eller någon annan kolv föra ägan satt ditt?

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796250 Förstår inte hur den kan ha gått...
Kan du ta en bild på vevhus o kanske cylinderfot och gärna dess märkning?

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Vante  
#796399 Det är många parametrar som skall finnas på kolven utförande intressant se jag själv köpte till Jonsered 450 en AlP kolv utvändigt rätt men fel mellan kolvbulten gavel avstånd nållager blir 1/2 ut på vevstaken fick sätta brickor sida och fila kolvringsgap allvarligaste fel var kolv insida de som täcker in och ut blås sida var för tjock fick svarva av till 1 mm invändigt 4 mm upp så vevslängen går fri nu går den perfekta men inte var det något direkt ur kartongen dit.

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796456
Vante skrev:Det är många parametrar som skall finnas på kolven utförande intressant se jag själv köpte till Jonsered 450 en AlP kolv utvändigt rätt men fel mellan kolvbulten gavel avstånd nållager blir 1/2 ut på vevstaken fick sätta brickor sida och fila kolvringsgap allvarligaste fel var kolv insida de som täcker in och ut blås sida var för tjock fick svarva av till 1 mm invändigt 4 mm upp så vevslängen går fri nu går den perfekta men inte var det något direkt ur kartongen dit.

Vet du vad den AIP kolven var till egentligen?
Jag har inga bra erfarenheter av AiP.

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Vante  
#796671 Mer ett exempel på vad pirat kolv inte är jola dito.
Har ingen aning vad 42 mm kolven är till men den skulle vara en ersättning kolv men den blev rätt med brickor på sidan jag provade 2 kolvar ena tog jag av invändigt lika orginal men blev för lätt den skall bara fasas lite ner till invändigt dremla eller skava lätt bort jag fas svarvade lätt så vevslängen går fri och kompletterade med brickor på sidan av kolvbulten så inte nållagret far ut 1/3 åt sidan kolven är gjord för bredare nållager en lösning från MCB utombordare med brickor sidan när det är andra bräddning vevstakar balansfaktorn blev bra kolvringsgap fick men kolla och fila till var noll vid test.

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Robin_L  
#796876 här är det några bilder på sågen Mange
jag vet inte om den har gått med den kolven jag köpte den nyss och den startade inte så det är föra ägaren som har mixat ihop den!

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796879 Ser du det är runt hål i botten på cylinder, inget urtadet för spolport. Matchat vevhus.
När kolven går ner ska ångan spolas upp genom kolv och spolportar över kolven.
Det går inte om kolven inte släpper igenom denna ånga. Kolven behöver vara portad, eller allra minst urtagen i sidorna nerifrån och upp så ångan kan smita förbi.

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Robin_L  
#796882 Med andra ord så har den aldrig gått med den kolven som satt i!

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Williamm  
#796884
Robin_L skrev:Med andra ord så har den aldrig gått med den kolven som satt i!

Möjligen startat. Men inte mycket mer.

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796895 Ser inte hur det kan gå...

Användarvisningsbild

Re: Kolv till Husqvarna 240 SE sökes

PRN  
#835140
Robin_L skrev:här är det några bilder på sågen Mange
jag vet inte om den har gått med den kolven jag köpte den nyss och den startade inte så det är föra ägaren som har mixat ihop den!


Ja en sådan cylinder sku sitta i min ena 140s he sitt nån ersättnings huvud där i .

Kul å skruva i de äldre ! He är bara å söka runt på nätet så finner du det mesta men å bredda sökningarna till amerikanska genererar fler hugg , nödvändigtvis inte originaldelar men fler hugg .

Satte ihop den första 140s som är komplett inväntar nya förgasarpackningar&membran till w51:an som sitter i den annars så är den färdig .

Å till den andra så saknar jag kåpor å ett gäng olika detaljer annars så är den å komplett 300-700kr kartongsågar trevligt kvällsnöje även om en blir blåst för många gånger på cylindrar det är nog det djävligsste av allting å få köpt sågar med kloncylindrar .

Hoppas du finner det du söker .
Hälsningar Paul-Roger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).