Re: Hona Cylinder 550?
Postat: tor 08 jul 2021, 23:25
Kanske idé att reda ut det hela lite. Först orden "hona" eller "hena", båda orden finns och kan användas och betyder samma sak.
Som masyngel mycket riktigt skrev om här ovan så honar man cylindrar av stål eller gjutjärn, dels för att efter borrning återställa en bra yta, men också för att renovera cylindrar med måttliga skador. I båda fallen så avverkar man material från cylinderväggen.
En kromad cylinder avverkar man inget material från. Det man gör, antingen med honingsverktyg eller med slippapper är att ta bort aluminiumrester från en överhettad kolv som har kletat sig fast i cylindern. Normalt, om cylinderns beläggning är oskadad, så biter inte slipmaterialet på cylinderväggen. Bara om kromet redan är skadat så biter det och då är i vilket fall cylindern kass.
Så i motorsågscylindrar är det enbart en fråga om att få bort kolvrester, inget annat.
Som masyngel mycket riktigt skrev om här ovan så honar man cylindrar av stål eller gjutjärn, dels för att efter borrning återställa en bra yta, men också för att renovera cylindrar med måttliga skador. I båda fallen så avverkar man material från cylinderväggen.
En kromad cylinder avverkar man inget material från. Det man gör, antingen med honingsverktyg eller med slippapper är att ta bort aluminiumrester från en överhettad kolv som har kletat sig fast i cylindern. Normalt, om cylinderns beläggning är oskadad, så biter inte slipmaterialet på cylinderväggen. Bara om kromet redan är skadat så biter det och då är i vilket fall cylindern kass.
Så i motorsågscylindrar är det enbart en fråga om att få bort kolvrester, inget annat.