MotorsÄg och handhÄllet

Skuren Jonsered 2095😟

84 inlĂ€gg 10468 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#664393 Har fÄtt ihop den nu. Fattas bara tÀndspole och kastskydd som Àr pÄ vÀg :)

   TS
Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#664417 Är det nĂ„gon inkörningsperiod pĂ„ kolven sen? Ta det lite lugnt i början eller?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

guhra  
#664424 Jag brukar köra lite fetare blandning nÄn eller ett par tankar innan jag stÀller in högfartsnÄlen optimalt. Kanske 500 rpm under rekomenderat. Jag har en varvrÀknare till det, utan fÄr man gÄ pÄ kÀnsla, bara sÄ den 4taktar ordentligt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#664437
guhra skrev:Jag brukar köra lite fetare blandning nÄn eller ett par tankar innan jag stÀller in högfartsnÄlen optimalt. Kanske 500 rpm under rekomenderat. Jag har en varvrÀknare till det, utan fÄr man gÄ pÄ kÀnsla, bara sÄ den 4taktar ordentligt.

Ok. DÄ prövar jag det. Tack:)

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#665042 Fick tĂ€ndspolen och kastskyddet idag:), sĂ„ idag har jag försökt att starta sĂ„gen. Startade inte, sĂ„ jag har felsökt. Kollat brĂ€nsle, bytt membran, stĂ€llt in tĂ€ndningen(som jag inte visste man skulle göra först) och dragit mig trött. Fick gnista nĂ„gon gĂ„ng (vet inte hur) och grubblat och svurit. Testade gnistan nu igen efter ett par timmars paus, och fick inte gnista. Blev nĂ€stan glad för detta:). Prövade för skojs skull och slĂ„ pĂ„ brytaren Ă„t andra hĂ„llet, och gnista blev det!. DĂ„ började minnet komma tillbaks i min elektrikerindoktrinerade hjĂ€rna att kretsen ska ju brytas vid start pĂ„ motorsĂ„gar đŸ€Ł. PĂ„ med stiftet och drog ett par gĂ„nger sĂ„ startade den😊. Kan dock inte provköra ordentligt dĂ„ det Ă€r sent en lördag nu. FĂ„r Ă„ka till ett öde stĂ€lle imorgon och justera och gasa 😊
Senast redigerad av Joakim S lör 05 sep 2020, 21:33, redigerad totalt 1 gÄng.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#665044 HÀrligt o höra.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#665132 Lite dÄligt filmat:)

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#665136 Ge gÀrna feedback pÄ instÀllningen. Jag vÄgade inte varva ur den sÄ mycket heller, nu i början. Detta var andra gÄngen jag startade den idag. Första gÄngen idag sÄ startade den pÄ första försöket med choke, och höll sig kvar sÄ jag tog bara in chocken och började justera.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

totte  
#665147 TomgÄngen lÄter fint. Svarar bra pÄ snabbt gaspÄdrag. Högfarten gÄr inte att bedöma utan att höra den nÄgra sekunder pÄ ordentligt varv. Men se till att den fyrtaktar ordentligt, gÀrna lite mer Àn vanligt nu i början tills den Àr inkörd.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#665150
totte skrev:TomgÄngen lÄter fint. Svarar bra pÄ snabbt gaspÄdrag. Högfarten gÄr inte att bedöma utan att höra den nÄgra sekunder pÄ ordentligt varv. Men se till att den fyrtaktar ordentligt, gÀrna lite mer Àn vanligt nu i början tills den Àr inkörd.

Tack för feedback:). Nej, precis, vÄgade inte varva sÄ hÄrt som sagt, och det kan hÀnda att jag fÄr skruva in H-skruven lite för att fÄ den lite fetare vid höga varv. :)

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Björn T  
#665153
Joakim S skrev:
totte skrev:TomgÄngen lÄter fint. Svarar bra pÄ snabbt gaspÄdrag. Högfarten gÄr inte att bedöma utan att höra den nÄgra sekunder pÄ ordentligt varv. Men se till att den fyrtaktar ordentligt, gÀrna lite mer Àn vanligt nu i början tills den Àr inkörd.

Tack för feedback:). Nej, precis, vÄgade inte varva sÄ hÄrt som sagt, och det kan hÀnda att jag fÄr skruva in H-skruven lite för att fÄ den lite fetare vid höga varv. :)


Obs skruvar du in blir det mlndre brÀnsle. Ut mer brÀnsle.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#665160
Björn T skrev:
Joakim S skrev:
totte skrev:TomgÄngen lÄter fint. Svarar bra pÄ snabbt gaspÄdrag. Högfarten gÄr inte att bedöma utan att höra den nÄgra sekunder pÄ ordentligt varv. Men se till att den fyrtaktar ordentligt, gÀrna lite mer Àn vanligt nu i början tills den Àr inkörd.

Tack för feedback:). Nej, precis, vÄgade inte varva sÄ hÄrt som sagt, och det kan hÀnda att jag fÄr skruva in H-skruven lite för att fÄ den lite fetare vid höga varv. :)


Obs skruvar du in blir det mlndre brÀnsle. Ut mer brÀnsle.

Är det sĂ„ det Ă€r? Jag fick för mig att man ofta startade i fetaste lĂ€get, och sen gjorde den magrare nĂ€r man skruvade ut? Jag har vĂ€l blandat ihop detta?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#665161
Björn T skrev:
Joakim S skrev:
totte skrev:TomgÄngen lÄter fint. Svarar bra pÄ snabbt gaspÄdrag. Högfarten gÄr inte att bedöma utan att höra den nÄgra sekunder pÄ ordentligt varv. Men se till att den fyrtaktar ordentligt, gÀrna lite mer Àn vanligt nu i början tills den Àr inkörd.

Tack för feedback:). Nej, precis, vÄgade inte varva sÄ hÄrt som sagt, och det kan hÀnda att jag fÄr skruva in H-skruven lite för att fÄ den lite fetare vid höga varv. :)


Obs skruvar du in blir det mlndre brÀnsle. Ut mer brÀnsle.

Har lĂ€st "injustering av motorsĂ„g"s trĂ„den nu, och dĂ€r ser jag att jag blandat ihop det😊

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

totte  
#665193 Bra sÄ! DÄ Àr det ingen risk att du magrar av den av misstag, att köra för magert Àr, liksom att köra pÄ ren bensin, det vÀrsta man kan hitta pÄ med en tvÄtaktare.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#666320 Testkörde 2095:an mot Husqvarna 572XPG idag. Likadan skÀrutrustning. BÄda med vÀldigt lika tider, men jag antar att det kan skilja lite mer om man kör dem i grövre stock. Sen har ju troligtvis inte Jonsered:en samma effekt som den hade ny. :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).