MotorsÄg och handhÄllet

Skuren Jonsered 2095😟

84 inlĂ€gg 10312 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Jonsered 2095 turbo startar ej😟

Joakim S  
#662201 Jag hoppas det gÄr bra att lÄna denna trÄden, dÄ detta gÀller en Jonsered 2095 :). Jag har fÄtt tag i en Jonsered 2095, som enligt förra Àgaren hade skuren kolv. Har nu fÄtt sÄgen och rivit isÀr den och kolven mÄste som sagt bytas. Cylindern ser ut att klara sig:). Det jag Àr lite osÀker pÄ Àr detta med glapp i vevstaken.. Efter vad jag har lÀst hittills hÀr pÄ forumet sÄ Àr ju det ok, med ett axialt glapp, och att det man inte vill ha Àr glapp nÀr man lyfter vevstaken lodrÀtt upp och ner. Men glapp som uppstÄr nÀr man vickar horisontellt pÄ toppen av vevstaken, vad stort fÄr det glappet vara i mm?



   TS
Husqvarna motorsÄgar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2095 turbo startar ej😟

Avslutat-02  
#662222
Joakim S skrev:Jag hoppas det gÄr bra att lÄna denna trÄden, dÄ detta gÀller en Jonsered 2095 :). Jag har fÄtt tag i en Jonsered 2095, som enligt förra Àgaren hade skuren kolv. Har nu fÄtt sÄgen och rivit isÀr den och kolven mÄste som sagt bytas. Cylindern ser ut att klara sig:). Det jag Àr lite osÀker pÄ Àr detta med glapp i vevstaken.. Efter vad jag har lÀst hittills hÀr pÄ forumet sÄ Àr ju det ok, med ett axialt glapp, och att det man inte vill ha Àr glapp nÀr man lyfter vevstaken lodrÀtt upp och ner. Men glapp som uppstÄr nÀr man vickar horisontellt pÄ toppen av vevstaken, vad stort fÄr det glappet vara i mm?



SÄ lÀnge det Àr horisontellt och inte vertikalt sÄ Àr det lugnt.
Men det ska inte vara mer Àn vad ett nÄllager tillÄter..

MisstÀnker du vevstaken som trolig orsak till haveriet?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Jonsered 2095 turbo startar ej😟

Joakim S  
#662226
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:Jag hoppas det gÄr bra att lÄna denna trÄden, dÄ detta gÀller en Jonsered 2095 :). Jag har fÄtt tag i en Jonsered 2095, som enligt förra Àgaren hade skuren kolv. Har nu fÄtt sÄgen och rivit isÀr den och kolven mÄste som sagt bytas. Cylindern ser ut att klara sig:). Det jag Àr lite osÀker pÄ Àr detta med glapp i vevstaken.. Efter vad jag har lÀst hittills hÀr pÄ forumet sÄ Àr ju det ok, med ett axialt glapp, och att det man inte vill ha Àr glapp nÀr man lyfter vevstaken lodrÀtt upp och ner. Men glapp som uppstÄr nÀr man vickar horisontellt pÄ toppen av vevstaken, vad stort fÄr det glappet vara i mm?



SÄ lÀnge det Àr horisontellt och inte vertikalt sÄ Àr det lugnt.
Men det ska inte vara mer Àn vad ett nÄllager tillÄter..

MisstÀnker du vevstaken som trolig orsak till haveriet?

Ok. DĂ„ borde det gĂ„ bra 👍.

Egentligen inte, Men jag har efter lÀsande pÄ detta forum lÀrt mig att man vid skÀrning inte bara ska byta kolv och cylinder och tro att allt blir bra.

Jag tror att anledningen Àr att pga den suttit i ett sÄgverk, vilket Àr fallet, och dÄ körts för hÄrt och blivit varm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2095 turbo startar ej😟

Avslutat-02  
#662227 Jaha, dĂ„ Ă€r jag med👍

Ja det kan slita lite hÄrdare nÀr de gÄr i sÄgbÀnk..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Jonsered 2095 turbo startar ej😟

totte  
#662242
Joakim S skrev:Egentligen inte, Men jag har efter lÀsande pÄ detta forum lÀrt mig att man vid skÀrning inte bara ska byta kolv och cylinder och tro att allt blir bra.


Det handlar mer om sÄdant som förgasarfel, vevaxeltÀtningar och annat som gör att sÄgen gÄr för magert, blir för varm och skÀr. Det som ofta framhÄlls hÀr Àr att man mÄste ÄtgÀrda dessa problem, annars kommer ny kolv och cylinder med stor sannolikhet att skÀra. I synnerhet om den gÄr i sÄgverk sÄ mÄste dessa saker vara hundra procent bra och helst dessutom uppjusterad sÄ den fÄr mer brÀnsle Àn vid vanlig sÄgning.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Jonsered 2095 turbo startar ej😟

Joakim S  
#662255
totte skrev:
Joakim S skrev:Egentligen inte, Men jag har efter lÀsande pÄ detta forum lÀrt mig att man vid skÀrning inte bara ska byta kolv och cylinder och tro att allt blir bra.


Det handlar mer om sÄdant som förgasarfel, vevaxeltÀtningar och annat som gör att sÄgen gÄr för magert, blir för varm och skÀr. Det som ofta framhÄlls hÀr Àr att man mÄste ÄtgÀrda dessa problem, annars kommer ny kolv och cylinder med stor sannolikhet att skÀra. I synnerhet om den gÄr i sÄgverk sÄ mÄste dessa saker vara hundra procent bra och helst dessutom uppjusterad sÄ den fÄr mer brÀnsle Àn vid vanlig sÄgning.

Ok. Hur ser jag om vevaxeltÀtningarna Àr dÄliga? Trycktest?
Sen sÄ har jag lust att rengöra cylindern utvÀndigt frÄn kletigheter. GÄr det att koka cylindern i kastrull, typ med vatten och Àttika?

Sen undrar jag om det Àr nÄgon som har delar till en sÄdan hÀr sÄg? SÄg igÄr nÀr jag pÄ slutet av kvÀllen tog av startkÄpan att sÄgen saknade tÀndspole.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Avslutat-02  
#662259 Peta pÄ dem med en mejsel försiktigt.
TvÀtta och kolla..
Jag byter alltid vid renovering.
Koka i Àttika eller vinÀger gÄr bra.
0.5 dl Àttika per 2.5L vatten.

503901401 heter spolen samma som till
Hva 50-55.
Det finns en pÄ hyllan.

Titta ner pÄ lagren nÀr du ÀndÄ Àr igÄng för att se sÄ alla kulorna finns i banorna...

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#662261
vinterrojarn skrev:Peta pÄ dem med en mejsel försiktigt.
TvÀtta och kolla..
Jag byter alltid vid renovering.
Koka i Àttika eller vinÀger gÄr bra.
0.5 dl Àttika per 2.5L vatten.

503901401 heter spolen samma som till
Hva 50-55.
Det finns en pÄ hyllan.

Titta ner pÄ lagren nÀr du ÀndÄ Àr igÄng för att se sÄ alla kulorna finns i banorna...

Ok. DÄ blir det nog till att jag byter. Ska kolla lagren ocksÄ.

Fint. Är det samma procedur som med förgasare? Typ 3 minuter, och inte stormkoka?

Fantastiskt! :). LÀgg undan den tÀndspolen till mig? :). Pris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Avslutat-02  
#662262 Nja cylindern tÄl lite mera vÀrme, dÄ den inte har plast eller gummi delar pÄ sig, sÄ 5 min gÄr bra, men man fÄr kolla lite sÄ den inte ligger pÄ samma sida konstant...

200 kr den Àr spritt ny den dÀr spolen..
Hva original. 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#662264
vinterrojarn skrev:Nja cylindern tÄl lite mera vÀrme, dÄ den inte har plast eller gummi delar pÄ sig, sÄ 5 min gÄr bra, men man fÄr kolla lite sÄ den inte ligger pÄ samma sida konstant...

200 kr den Àr spritt ny den dÀr spolen..
Hva original. 👍

VĂ€ldigt bra:).

Den tar jag! :). Återkommer senare med lista 👍.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Avslutat-02  
#662265 Det blir bra det 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#662397 Hur fÄr man bort sot i förbrÀnningsrummet lÀttast?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Avslutat-02  
#662398 GasolbrÀnnare..
Eller diesel..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Joakim S  
#662405
vinterrojarn skrev:GasolbrÀnnare..
Eller diesel..

👍 :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren Jonsered 2095😟

Avslutat-02  
#662409 Kombinera inte dessa tvÄ.... Det kan gÄ illa....
Även om cylindern blir ren..... FrĂ„n första sotet...

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).