Motorsåg och handhållet

Husqvarna motorsåg 55

23 inlägg 36967 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna motorsåg 55

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2504 startade en ny tråd vill ha lite mera kött på benen ang sågen

Fördelar med den gamla motorn gentemot 455ans x-torq?
Hur stor nackdel är det att oljeflödet inte är ställbart?
hur stort svärd rekommenderar ni? vilka typer av kedja kan man använda med sågen??

skötsel tips?

är det bra att blanda egen 2takts bensin alltså typ köpa bensin på jet eller preem eller ja nån bensinmack och sen ha i 2taktsolja 2% eller köpa aspen 2takts färdigblandad? vilket gör att sågen håller bäst/längst?

tips på bra huggarbälte och vad som man bör ha med sig ut i skogen?

vad bör man tänka på när man står på vedbacken??

hur ofta byter ni era hjälmar??

hur många gånger kan man tvätta ett par hva sågskyddsbyxor?

hur stor skillnad är det på 55an och 455an?

nån som har antingen en 55a eller 455a?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsåg 55

Skogshuggarn  
#2523
pgo_jim skrev:nån som har antingen en 55a eller 455a?



Läs din egen tråd igen :wink:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=355&start=0

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2527 Ang soppa tror jag det finns ngn gammal tråd att läsa.
Köper alkylatsoppa på pump och blandar lite fetare än rek 2%.

Enl en handlare här så har kvaliteten på färdigblandad alkylatsoppa varierat en hel del.

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2531 okej vad är alkylatsoppa för nått? och vilka pumpar säljer de?

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2575 Jag har ju en Hva 55'a, inköpt i början av 2004.
Kör mest på Agrolen 2t som jag köper på "Granngården" i 25liters dunkar.
Tycker den luktar mindre skarpt än Aspen. Sågen verkar tycka att det är OK också.

Det jag saknar är värme i handtagen, annars är sågen lagom stor och stark till det jag kör. Har även kört hårt på vedbacken med långa tunga kap tätt upprepade under lång tid, men det går finfint.

Har lyckats hålla liv i orginalsvärdet på 13" hittills (har väl slitit ut ett tiotal kedjor) men nu ser det rätt dassigt ut så det får nog bli ett nytt till vintern.
13" räcker oftast för mig, även om det ibland blir lite extra instick för att nå igenom. Men jag uppskattar smidigheten vid kvistning och filning...

När du går ut i skogen så kommer du alltid att sakna det du inte tar med, men aldrig använda det du tar med ifall att...

Tar jag med stora brytjärnet får jag släpa hem det oanvänt, tar jag med kilar och yxa så faller alla träd så fort de kommit lösa.

Men bensin, kedjeolja, första hjälpen, rundfil, universalnyckel, krok/sax, mobiltelefon, nån slags fällhjälpmedel, vatten att dricka och måttband har nog jag med som minimum.

/Björken

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2577 okej hur gör du för å ha kvar svärdet så länge?? hur mycket kostar en kedja?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2688 Hjälm ska man byta var 5:e år ungefär, enligt tillverkarna iaf.
Du ska även byta om den blir utsatt för någon kraftigare smäll.

Jag ha en Balance AC hjälm, det är den dyrare av de som den svenska trion erbjuder.

Byxorna ska väl hålla några tvättar men jag har aldrig tvättat mina, dom blir ju smutsiga direkt ändå.

Jag har 13" svärd på 540.
Tänkte ha 16" på den nu och ha 13" på 242.

Retar mig på att svärdet är för kort när man ska såga stora träd och det har jag rätt gott om!

Men skulle inte vilja kvista med 16"

Vi köper våra kedjor och svärd på Sibro, han har bra priser.

När det gäller utrustninga har jag inget huggarbälte eller så.
Måttband, fil och bränsle har man ju såklart.

Jag har alltid traktorn med vinschen bakpå när jag ska fälla träd, då kan man vinscha loss träd som fastnat etc.

På vedbacken ska du såklart tänka på allt som du ska tänka på i skogen!

Det beror ju också på hur du har lagt upp stockarna..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2690 Jag har läst nånstans att man skall tvätta byxorna ofta för att sågskyddet inte skall klibba ihop av tex, kåda och kedjeolja !?!?
jag tvättar mina ofta i alla fall, mina är det en massa hål i men det beror inte på tvättandet :?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2691 Mina byxor(partner hängslebyxor) är rätt "blanka" på utsidan så jag tror inte det tränger in speciellt mycket.

Kan inte mycket tvättande få tendensen att sågskyddet "klumpar" sig??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2692 inte vad jag har märkt

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2693
björken skrev:Jag har ju en Hva 55'a, inköpt i början av 2004.
Kör mest på Agrolen 2t som jag köper på "Granngården" i 25liters dunkar.
Tycker den luktar mindre skarpt än Aspen. Sågen verkar tycka att det är OK också.

Det jag saknar är värme i handtagen, annars är sågen lagom stor och stark till det jag kör. Har även kört hårt på vedbacken med långa tunga kap tätt upprepade under lång tid, men det går finfint.

Har lyckats hålla liv i orginalsvärdet på 13" hittills (har väl slitit ut ett tiotal kedjor) men nu ser det rätt dassigt ut så det får nog bli ett nytt till vintern.
13" räcker oftast för mig, även om det ibland blir lite extra instick för att nå igenom. Men jag uppskattar smidigheten vid kvistning och filning...

När du går ut i skogen så kommer du alltid att sakna det du inte tar med, men aldrig använda det du tar med ifall att...

Tar jag med stora brytjärnet får jag släpa hem det oanvänt, tar jag med kilar och yxa så faller alla träd så fort de kommit lösa.

Men bensin, kedjeolja, första hjälpen, rundfil, universalnyckel, krok/sax, mobiltelefon, nån slags fällhjälpmedel, vatten att dricka och måttband har nog jag med som minimum.

/Björken


Vad tror du/ni om att gå upp till 16" i svärdlängd på 55án?.
Den har bra ork, men med 13" blir det, som påpekat, ofta instick och "rundkapning", för fällskäret i slutavv.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2694 15" .325 är helt OK.
Till o med 18" om man bara kör vid enstaka tillfälle o vet lite om vad man gör...

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2703 Skulle också tro att 55'a går bra med lite längre svärd när man ska fälla och kapa grova träd.
Ska ta ett antal grova tallar i vinter i utkanten av en sista gallring och där kunde det nog vara skönt med lite längre svärd.

Tog en grov gran som stått fritt i kanten till en betesmark för ett tag sedan och trots maximalt instick mitt i brytmånen och kraftig hyfsning av "rotbenen" så var det knappt att jag fick loss den.

Men som standard kör jag nog vidare på 13 mesiga tum...

/Björken

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2709 okej! har du kapat trädet i bitar?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2711 Har du köpt någon 55:a pgo_jim?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).